Magazín

Kúpu týchto áut neoľutujete! Aj po rokoch majú na Slovensku vysokú zostatkovú hodnotu:

Otáznik, Ford Focus, Auto roka

Ako ste už asi tušili, najlepšie si držia svoju hodnotu populárne modely od značiek Škoda či Volkswagen, no pozoruhodne pomaly stráca na hodnote napríklad aj taká Toyota. V kategórii malých vozidiel si cenu najlepšie drží Škoda Fabia nasledovaná koncernovým konkurentom Volkswagenom Polo a Toyotou Yaris. U týchto modelov klesá hodnota počas prvých piatich rokoch prevádzky najmenej.

Na opačnom konci rebríčka potom stoja modely ako Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Tie hodnotu po kúpe vozidla strácajú najrýchlejšie. Majitelia týchto modelov si pri ďalšom predaji odpísali z nákupnej sumy najviac. Zaujímavý je tiež pohľad na vývoj cien ročných vozidiel. Po prvom roku prevádzky alebo približne 20 tisícoch najazdených kilometroch najrýchlejšie strácajú na hodnote štýlové auta ako sú Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper.

(Exteriér) POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Veľkej obľube a pozornosti sa na Slovensku tešia aj vozidlá nižšej strednej a strednej triedy. Najnižší percentuálny pokles ceny po piatich rokoch prevádzky majú v tejto kategórii vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak najhoršie si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic či Chevrolet Orlando. S výrazným poklesom ceny po prvom roku prevádzky musia počítať aj majitelia rodinných vozidiel Hyundai i40, Peugeot 508 alebo Opel Insignia.

Slovenských vodičov zaujímajú aj vozidlá kategórie SUV. Tento segment už niekoľko rokov po sebe rastie raketovým tempom a na trhu je čoraz viac jazdených kusov. Čo sa trhových cien týka, najväčšími "držiakmi" medzi päťročnými autami sú (prekvapivo) Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak najväčší percentuálny rozdiel medzi cenou nového a ojazdeného auta majú po piatich rokoch prevádzky Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass. Kto uvažuje o nákupe modelov Nissan X-Trail, Ford Kuga alebo Mitsubishi ASX, tomu sa oplatí poobzerať sa po ročných autách. Pri nich totiž klesá cena v prvom roku najrýchlejšie. Našinci postupne menia aj požiadavky na tento druh vozidiel. Zatiaľ čo predtým bol pri týchto vozidlách pohon všetkých kolies pre kupcu neodmysliteľnou súčasťou a vozidlá 4x4 boli nedostatkovým tovarom, dnes už dopyt po štvorkolke v tejto oblasti klesá.

Nová na Octavia G-Tec (2017) prejde na benzín už iba 300 kilometrov

Netreba však zabúdať ani na to, že konečnú predajnú cenu konkrétneho auta samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história. Za nehavarovaný a pravidelne servisovaný automobil s nízkym nájazdom po prvom súkromnom majiteľovi môže predávajúci požadovať aj o niekoľko tisíc eur viac ako za rovnaký model, ktorý trápili zamestnanci nejakej stavebnej firmy.

MALÉ AUTÁ

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Fiat 500, DS3, Mini

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Škoda Fabia, Dacia Sandero, Toyota Yaris

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris

RODINNÉ VOZIDLÁ

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Peugeot 308, Renault Scénic, Chevrolet Orlando

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso

SUV

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 1 roku prevádzky (nájazd do 20 000 km) - Dacia Duster, Škoda KodiaQ, Toyota C-HR

• 3 značky automobilov s najvyšším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass

• 3 značky automobilov s najmenším rozdielom medzi cenou nového vozidla a aktuálnou cenou po 5 rokoch (nájazd cca 120 000 km) - Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!