Magazín

Prečo som musel skončiť so zipsovaním (komentár)

Ilustračné foto
Ilustračné foto (zjazd z Prístavného mosta smerom na Popradskú ulicu v Bratislave)

V každej dopravnej zápche sa hromadia vystresovaní vodiči a už len zo štatistického hľadiska medzi nimi musia byť aj takí, ktorí si zlosť ventilujú okázalo. Cieľom je, aby o ich pocitoch vedeli aj ostatní účastníci cestnej premávky, ktorí však o to nemajú žiadny záujem.

Ak dopravná infraštruktúra aspoň trocha zohľadňuje počet áut na cestách, obsahuje niekoľko pruhov pre jeden smer jazdy. Niekedy sa tieto pruhy pred križovatkou zužujú do jedného z nich, zvyčajne do ľavého.

Ak zodpovední uvažovali ešte prezieravejšie, nechali na takomto mieste osadiť dopravné značenie pre takzvané zipsovanie. Zipsovanie je účinný spôsob, ako zredukovať dĺžku dopravnej kolóny, pretože jeden dlhý zástup áut sa razom skráti v ideálnom prípade až na polovicu a na konci lievika sa automobily zaraďujú na striedačku tak, aby bola premávka plynulá.

To je ale iba teória. Bratislavské cesty sú špecifické vodičmi, ktorí očividne o zipsovaní nepočuli a je pre mňa skoro nepochopiteľné, že sú vôbec držiteľmi vodičského oprávnenia. Je pravda, že ak nie je popri ceste osadená príslušná dopravná značka, zipsovanie nie je povinné, ale rozhodne neexistuje dôvod, aby niekto svojvoľne obmedzoval v jazde vodiča v inom jazdnom pruhu.

Podstatou tohto článku je komentár k skutočnosti, že vodiči zámerne blokujú, obmedzujú a ohrozujú vodičov v ľavom jazdnom pruhu, ktorý je cielene vyhotovený za účelom skracovania dopravných kolón.

V hlavnom meste sú najmä dve miesta, ktoré sú z pohľadu používania dvoch pruhov veľmi problematické. Jedná sa o zjazd z Einsteinovej ulice smerom na Most Apollo a zjazd z Prístavného mosta smerom na Popradskú ulicu a Podunajské Biskupice

Vodiči čakajú v jednom dlhom rade, hoci vedia, že je tu ešte aj druhý pruh a vo vlastnom záujme by ho mali použiť.

Dlho som nerozumel, prečo to (ne)robia, v poslednom čase sa ale ochotne zaraďujem medzi nich. Dôvod mám jednoduchý: už som definitívne stratil trpezlivosť s hlupákmi, ktorí ma považujú za narušiteľa a snažia sa ma vytrestať tým, že mi zabránia v prejazde v ľavom pruhu. Istotne, toto ich správanie je nielen protizákonné, ale aj vrcholne nebezpečné a koledujú si o mastnú pokutu, eventuálne trestné oznámenie - dôvody by sa našli, uvažujme napríklad o snahe o ublíženie na zdraví a poškodenie majetku. Predsa ktorý normálny človek dobrovoľne vyblokuje idúce auto s úmyslom len tak ho zastaviť?!

Ak použijete iný pruh ako oni, v ich očiach ste podvodníkom, ktorý, citujem, „poctivo nečaká v kolóne ako ostatní”.

Všimol som si, že je úplne jedno, v akom sedíte aute - už sa ma takto snažili vyblokovať aj vtedy, keď som sedel vo veľkom luxusnom SUV s trojcípou hviezdou, takisto v Octavii i v Yarise.

Zákon hovorí jasne:
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke § 10 Jazda v jazdných pruhoch (6): ... Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Prečítajte si aj:


Prečítajte si tipy, ako reagovať na konflikt na ceste (+VIDEO Z RUSKA)

Redakcia


Najprv vás to nahnevá a možno tomu hlupákovi aj vynadáte. Lenže keď sa táto istá situácia opakuje často, stratíte trpezlivosť a radšej obetujete tých zopár minút navyše, než by ste mali vstupovať do konfliktu s niekým, koho aj tak nezmeníte. Na druhý deň totiž stretnete úplne nového pseudohrdinu a budete v rovnakej situácii.

Je to rezignácia, priznávam. Radšej sa zaradím medzi tých trpezlivejších ako venovať pozornosť psychopatickým výlevom niektorých vodičov. Som presvedčený, že v dnešnom svete sa arogantným ľuďom darí presadiť práve preto, lebo my - tí dobrí a slušní - nemáme záujem naťahovať sa a zabíjať s nimi čas.

Úplne súhlasím s vyjadreniami istého dopravného analytika, ktorý sa k téme zámerného blokovania v Bratislave vyjadril v tom duchu, že by polícia mala viac dohliadať na tieto prehrešky, dôrazne ich trestať a upozorňovať prostredníctvom médií, že takéto správanie je na ceste neakceptovateľné.


Na záver dodám iba niekoľko viet. Tento článok som pôvodne spísal a publikoval ešte v minulom roku, ale do dnešných dní sa správanie vodičov nezmenilo k lepšiemu. A to aj napriek tomu, že sa dopravná situácia skomplikovala najmä na spomínanom úseku zjazdu z obchvatu. Naďalej ochotne a trpezlivo stojím v kolóne v jednom pruhu, aby som sa vyhol absurdným konfliktom a keď občas výjdem do paralelného pruhu s úmyslom na konci sa zipsovať, tŕpnem, či mi niektorý vodič zámerne nezablokuje cestu a ja o neho nerozmlátim svoje auto.

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.