Magazín

Londýn zavádza nekompromisné pravidlá pre boj s emisiami! Výnimku nedostanú ani záchranné zložky, tradície však áno

ULEZ, čo to je?

U - ultra, L - low, E - emission, Z - zone... V nedoslovnom preklade nové nariadenie, ktoré sa dotkne (zatiaľ) úzkeho centra Londýna. V rámci neho budú vozidlá nesplňujúce emisné normy musieť platiť ešte viac. Aktuálne sú poplatky za vjazd do centra vo výške 13,34€ (11,50 libier). K týmto už existujúcim poplatkom sa pridá denný poplatok 12,50 libier (14,50€) v prípade, že nespadáte pod nižšie spomínanú normu.

Ako nahlásiť cudzokrajné vozidlo?

Nové emisné nariadenie sa pochopiteľne týka aj zahraničných áut. Aby si mohli overiť, či ho spĺňate, musíte si najskôr nahlásiť na webovej stránke: https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/about-the-lez#on-this-page-4 Zároveň si dokážete skontrolovať, či spadáte medzi prijateľné autá. Spoplatnené autá budú tie, ktoré nespĺňaju normu EURO 4 pre benziňáky, a EURO 6 pre diesel. Motocykle a mopédy musia spĺňať normu EURO 3.

Pozrite si mapu lokalít, v ktorých po novom platí ULEZ

Zdroj: Google maps

A čo výnimky?

Autá s nálepkou pre hendikepovaných dostávajú výnimku na platenie poplatkov až do 26. októbra 2025. Výnimku tiež dostávajú typické britské čierne taxíky, ktoré spadajú do kategórie historických áut. Len pre zaujímavosť, sanitky, policajné a hasičské autá výnimku nedostali - veľké množstvo z nich preto museli nahradiť novšími.

Pokuty, poplatky, a ako budem vedieť, že som v zóne?

Autobusári a vodiči nákladných áut budú musieť zaplatiť denný poplatok 100 libier za deň (116€). V prípade nezaplatenia hrozí šoférom pokuta okolo 185€. Ak ju stihnete zaplatiť do 14 dní, znížená bude na polovicu.

Pred vstupom do zóny budú umiestnené výstražné tabule upozorňujúce na túto skutočnosť. Zaujímavým spôsobom prebieha aj kontrola vášho vozidla, celá infraštruktúra v týchto zónach bude napojená na kamerový systém.



Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback

Michal Čabai
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.