Magazín

Vybrali sme 5 konceptov áut, ktoré vytŕčajú z radu priam brutálnym spôsobom

Alfa Romeo BAT 7

Značku Alfa Romeo máme radi, pretože vždy vedela kresliť emóciami nabité automobily. Aj súčasná generácia vozidiel sa môže pochváliť krásnym a jedinečným vzhľadom, hoci Giulia a Stelvio sa vzájomne inšpirovali možno až v prehnanej miere. Koncept B.A.T. 7 je postavený na základoch legendárneho modelu Alfa Romeo 1900 a cieľom Bertoneho bolo dosiahnuť čo najnižší aerodynamický odpor. Výsledok kombinoval typicky americký „jet“ dizajn s talianskou emotívnosťou, dovedna pôsobil skôr ako Batmobil. BAT je akronym slov Berlinetta Aerodinamica Tecnica a okrem sedmičky z roku 1954 vznikli aj koncepty s číslami 5 (1953) a 9 (1955). O polstoročie neskôr predviedli značky Alfa Romeo a Bertone koncept s názvom BAT 11 (2008), ktorý vychádzal z úchvatného Alfa Romeo 8C Competizione.

BATcars.jpg
Alfa Romeo BAT 5, BAT 7 a BAT 9CC BY-SA 3.0, Link


Buckminster Fuller's Dymaxion

Na prvý pohľad nevedno, či sa pozeráme na trup lietadla bez krídel, na kovovú vzducholoď alebo futuristický van. Vozidlo s tromi kolesami sa prvýkrát predviedlo v roku 1933 na kongrese World Fair v Chicagu a dostal prezývku Bucky. Inšpiráciu našiel v prírode, vraj sa mal podobať na štvorzubca (ryba) a prioritou dizajnu bolo dosahovanie vysokej efektivity motora pri vysokých rýchlostiach. Tvorcom konceptu bol Norman Foster.

Dynamixion car by Buckminster Fuller 1933 (side views).jpg
By Starysatyr - Own work, CC BY-SA 3.0, Link


United Nude Lo Res Car

Tento veľmi zvláštny automobil vznikol v štúdiu United Nude procesom postupnej redukcie rozlíšenia 3D objektu. Pôvodný automobil, údajne ním bol superšport Lamborghini Countach, v predstavách dizajnérov strácal svoje trojrozmerné tvary, až kým nedosiahol tento priestorový minimalizmus. Celá karoséria automobilu je jeden kus kompozitu, ktorý sa otvára smerom zdola nahor. Po otvorení sa odhalí extrémne asketický interiér pozostávajú z kovových rámov a s nulovou bezpečnosťou. Pri eventuálnom čelnom náraze do prekážky by sa dlhá odokrytá tyč riadenia doslova zabodla vodičovi do hrude, pričom rebrá by mu predtým rozdrvil kovový volant. V tomto prípade sa nejedná o automobil s ambíciami vyraziť na skutočné cesty, ale demonštrácia dizajnérskych kvalít štúdia United Nude z roku 2016.


Ferrari 512S Modulo

Najhoršie Ferrari všetkých čias. Inak by sme tento odvážny, ale dokonale nerozumný počin ani nemohli nazvať. Koncepčný automobil od Ferrari vznikol pod taktovkou Paola Martina z Pininfariny počas jeho dovolenky v roku 1968. Verejne sa vozidlo predviedlo až v roku 1970 na autosalóne v Ženeve. Automobil bol vysoký iba 935 milimetrov a kľúčovým sa mu stali tvary prísne podriadené záujmu o čo najlepšiu aerodynamiku. Ferrari bolo údajne schopné jazdiť rýchlosťou až 354 km/h, pričom vzadu uložený 5-litrový motor V12 disponoval maximálnym výkonom 410 kW (540 koní). Koncept mal jeden veľmi závažný nedostatok: zadné i predné kolesá boli zakryté bočnou karosériou, takže sa nedali otáčať, čo robilo prejazd akoukoľvek zákrutou prakticky nemožné. Skrátka, toto auto jazdilo iba dopredu a dozadu.

Ferrari Modulo and wooden frame Museo Ferrari.jpg
By Morio - Own work, CC BY-SA 3.0, Link


Cadillac Cyclone Concept (1959)

Keby ste nechali 6-ročné dieťa nakresliť auto budúcnosti, vyzeralo by práve takto. Dokonale nedokonalé, nápadné, s krídlami, pohonom z rakety. Keby bolo čierne, mohlo by byť aj Batmobilom pre Brucea Wayna. Vyzerá, akoby ho poháňali dve turbíny a vpredu má dvojicu niečoho, čo by sme mohli považovať aj za rakety. Cyclone z roku 1959 je zaslúžene jedným z najodvážnejších a najzaujímavejších konceptov v automobilovej histórii.

Cadillac Cyclone Concept.jpg
By Yahya S. from United States - Cadillac Cyclone Concept, CC BY 2.0, Link


Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.