Súboj vojenských titanov. Je lepší slovenský výrobok?

Porovnali sme pancierovanú nemeckú ikonu, armádny Mercedes-Benz triedy G v pancierovanej verzii LAPV s naším slovenským výrobcom ALIGATOR.
Vydané  Text: 
Drvivá väčšina spomínaných vozidiel končí v rukách armády, no vzhľadom na zhoršujúcu sa situáciu v niektorých častiach sveta rastie obľuba ľahkých pancierovaných vozidiel aj v civilnom sektore. **A to je signál, že náš slovenský Aligátor má šancu na prežitie. Napokon slovenský výrobok si neobjednáva ani naša slovenská armáda.** V objednávkach sa objavili talianske IVECO, RG32 od americkej firmy BAE Systems, či anglické Defendery od Land Roveru. **Pritom parametrami je slovenský Aligátor viac než dôstojným konkurentom zahraničným firmám.**

Obrnený transportér pomenovali po našom najznámejšom štíte!

Spoločnosť Zetor Engineering Slovakia predstavuje projekt taktického obranného vozidlá 4x4 Gerlach, ktorého koncept má spájať moderné technické poznatky a skúsenosti z bojových operácií posledných rokov.

**G LAPV 6.1** Armády milujú skratky. LAPV v tomto prípade znamená **Light Armoured Patrol Vehicle, čiže po slovensky ľahké pancierované hliadkovacie vozidlo.** Verzia 6.1 nahrádza predchádzajúcu verziu 5.4. Toto číslo znamená celkovú hmotnosť, takže verzia 5.4 vážila celkom 5,4 tony, užitočná hmotnosť bola 1 tona, verzia 6.1 má celkovú hmotnosť zvýšenú na 6.1 tony a užitočná hmotnosť leží na hranici 1,3 tony. Výška aj šírka sú rovnaké 1 900 milimetrov, takže na ceste vás neprehliadnu, celková dĺžka je 4 700 milimetrov.
**Svetlú výšku možno meniť vďaka pneumaticky nastaviteľnému podvozku až o 450 milimetrov.** O pohon sa stará trojlitrový turbodiesel s maximálnym výkonom 135 kW/184 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Maximálny dojazd je 700 kilometrov, potom musí jeden z posádky musí vystúpiť a natankovať. LAPV 6.1 Enok má najvyššiu úroveň pancierovania, odolá nielen strelám ale aj mínam, ochranné platne sa dajú po takomto útoku ľahko vymeniť. **Okrem toho je samozrejmosťou dofukovanie kolies, riadiaca jednotka dokáže vypúšťať tlak z pneumatík aj na základe podkladu a terénu cez, ktorý Mercedes LAPV Enok 6.1 prechádza tak, aby dosiahol najlepšiu prejazdnosť.**
**ALIGÁTOR 4×4** Slovenský výrobok má v porovnaní s nemeckým pancierovým vozidlom jednu obrovskú výhodu. **Je obojživelný. V jeho výbave nechýba ani lodná skrutka.** A to je v danej kategórii unikátne. Maximálna rýchlosť plavby je 7 km/h. Pohon má na starosti vyše sedemlitrový radový naftový šeťvalec s integrovanou chladiacou jednotkou Maximálny výkon činí 146 kW/198 koní. Prevodovka je 6 stupňová automatická s integrovaným retardérom. Maximálna rýchlosť tohto 6 700 kilogramov ťažkého vozidla je 120 km/h, dojaz je rovných 600 kilometrov. Priemerná spotreba je, ak vás to zaujíma 22-30 litrov/100 kilometrov: Pohon všetkých štyroch kolies je samozrejmosťou, svetlá výška činí 375 mm. **Brodivosť je vďaka schopnosti prekonávať aj vodné plochy prakticky neobmedzená.** Podobne ako Mercedes-Benz triedy G LAPV 6.1 je Aligátor štvormiestny.
Čo sa pancierovanie týka špeciálny obklad je **odolný voči priebojno-zápalným protipancierovým strelám kalibru 7,62mm a črepinám ručných granátov všetkých typov.** Tlak v pneumatikách môže byť centrálne riadený počas jazdy. Na núdzový dojazd v prípade straty tlaku v pneumatikách, sú kolesá vybavené dojazdovou vložkou. Interiér, či ak chcete bojový priestor je tvorený pancierovanou kabínou a slúži na ochranu osádky. Je vybavený filtračno-ventilačným a protipožiarnym zariadením. Ventilačné zariadenie umožňuje osádke pracovať v priestoroch kontaminovaných rádioaktívnymi, chemickými a biologickými otravnými látkami. **Súčasťou výbavy je klimatizačné zariadenie, ktoré vytvára prijateľnú teplotu v priestore osádky v rozsahu teplôt okolia od -30 do +50 °C.** Na maskovanie v teréne využíva 6ks dymových granátov umiestnených na vozidle. Doteraz sa ich vyrobilo iba niekoľko desiatok kusov aj napriek tomu, že existuje mnoho úprave nielen pre armádu, ale aj pre civilné zložky








Pokračujte na ďalší príspevok »