Hitlerov Mercedes 770K bol vrcholným dielom bezpečnosti, používal ho však nesprávne

Obrí Mercedes-Benz z čias najväčšieho morálneho úpadku ľudstva je dnes predmetom dražby. Výťažok poputuje aj na vzdelávanie o holokauste.
Vydané  Text: 

Mercedes z roku 1939 sa vyrábal niekoľko mesiacov špeciálne pre vtedajšieho vodcu Nacistického Nemecka. Jeho objednávka bola zadaná v septembri 1938, automobil bol doručený koncom júla 1939 a na verejnosti sa v ňom prvýkrát Adolf Hitler ukázal 6. októbra toho roku.

Aj keď sa zvykne uvádzať, že obrí Mercedes-Benz od značky Daimler-Benz vznikol na priamu objednávku Hitlera, v skutočnosti ju vytvoril Erich Kempka, osobného šoféra Adolfa Hitlera v rokoch 1932 až 1945 s hodnosťou podplukovníka SS.
Zadanie v tejto objednávke doručenej listom prikazovalo značke Daimler-Benz vytvoriť také vozidlo, ktoré bude disponovať najlepšími bezpečnostnými prvkami tej doby. Výrobca preto automobil vybavil nepriestrelnými sklami s hrúbkou 30 mm, pancierovou karosériou odolnou pred výstrelmi a špeciálnym krytom podvozka, ktorý mohol byť v prípade potreby výškovo nastaviteľný. Nič z toho však koniec koncov praktický význam nemalo – veď Hitler sa vo vozidle promenádoval s otvorenou strechou, vo vozidle dokonca stál so vztýčenou rukou tak, aby ho bolo vidno aj z veľkej diaľky. Tvorcovia tohto špičkového automobilu sa nepochybne netešili z toho, keď videli, ako sa ich automobil so špeciálnymi bezpečnostnými úpravami využíva tak benevolentne. Tak či tak, počas osláv víťazstva sa už Hitler neobával, že by sa v dave našiel nejaký človek, ktorý by ho chcel zastreliť.
Hitler si vraj osobne vybral 8-valcový 7,7-litrový preplňovaný motor s celkovým výkonom 230 koní a v priebehu zopár rokov sa na obrnenom automobile najazdilo 33 309 kilometrov. Bez aktivovaného preplňovania motor disponoval výkonom 150 koní. Za posledných 40 rokov údajne prešlo iba 50 kilometrov, čo znamená, že prakticky vôbec nejazdilo. Daimler-Benz má štyri hydraulické brzdy, rázvor 3880 mm, staval na základoch 2. generácie modelu 770 s označením W150, pričom maximálna rýchlosť dosahovala asi 100 km/h.
Zaujímavosťou je, že v tomto istom vozidle (doslova v rovnakom kuse) sa vozil aj Benito Mussolini 18. júna 1940, iba necelé dva týždne po tom, čo sa v ňom v Berlíne na verejnosti objavil Hitler počas osláv dobytia Francúzska. Automobily Mercedes-Benz 770 boli v tých časoch nadmieru populárne medzi vrcholnými predstaviteľmi krajín, na vlastných modeloch jazdili aj Wilhelm II, japonský cisár Hirohito, pápež Pius XI. či Francisco Franco. V Nacistickom Nemecku tieto automobily využívali aj Hermann Göring, Heinrich Himmler a Reinhard Heydrich.
Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen z roku 1939 sa dnes nachádza v súkromnej zbierke a 17. januára 2018 nájde nového majiteľa vďaka dražbe. Historický automobil bude hľadať svojho nového majiteľa v Arizone v aukčnom dome Worldwide Auctioneers – Vintage Motorcar Specialists, pričom desať percent z vydraženej sumy poputuje ako dotácia na vzdelávacie aktivity o holokauste. Vyvolávacia cena Hitlerovho auta je stanovená na okrúhly jeden milión amerických dolárov, jeho finálna hodnota však bude celkom nepochybne niekoľkonásobne vyššia.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.