Recenzia po týždňovom teste
Test Piaggio MP3 530 HPE Exclusive: Za takmer 13-tisíc dostanete naozaj veľa, vrátane prekvapivého výkonu
Na vodičák skupiny B obyčajne možno riadiť iba motocykle do 125cm3 s výkonom do 11 kW a s automatickou prevodovkou. Na trojkolky to ale neplatí, tie môžete mať podstatne silnejšie.
MP3 530 HPE má výkonný motor s objemom 530 cm³ s výkonom až 44 koní (32,5 kW).
Trojkolesový motocykel spočiatku pôsobí nemotorne, ale keď sa rozbehne, je radosť s ním jazdiť.
Vydané Text: Erik Stríž
Stretnutie po roku s novou verziou
Keď sme minulý rok testovali trojkolesovú motorku Piaggio MP3 300 HPE, recenziu sme napísali v ambivalentnom tóne. Ocenili sme mnoho, čo výrobca ponúkol, ale našli sme aj nedostatky, ktoré sme považovali za celkom zásadné. Vyberáme tú nepriaznivú časť z pôvodnej recenzie:
Zatiaľ čo v stredných rýchlostiach okolo 30 až 60 km/h vie byť MP3 obratné a dravé, na okresnej ceste si drobné korekcie smeru jazdy vyžadujú viac úsilia, akoby sa pokyny od jazdca prejavujú v menšej miere. Vo vysokej rýchlosti sme pociťovali, že dve úzke kolesá vpredu robia jazdu stresujúcou. Piaggio MP3 300 HPE SPORT dosiahne rýchlosť 120 km/h, lenže už pri 80 km/h nadobudnete dojem, že predná náprava je priťažká.
Zvlášť nepríjemne sme sa cítili pri vyberaní zákruty rýchlosťou nad 70 km/h, pretože sme opakovane nadobudli dojem, že každé z kolies má mierne odlišnú trakciu. Potom sme už prezieravo do každej zákruty vchádzali nadmieru opatrne a prezieravo, čím sa naše obavy po pár dňoch stratili. Chce to cvik, naučiť sa ovládať tri kolesá namiesto dvoch a je jednoduché predčasne zhodnotiť, že dve kolesá sú praktickejšie.
Podobnú skúsenosť sme si odniesli z dvojkolesovej prednej nápravy vo veľmi nízkych rýchlostiach od 0 do 20 km/h. Pri rozbiehaní sa pôsobí táto verzia Piaggio MP3 trocha ťažkopádne, práve pre ťažší predok, razantne obísť stojace auto po rozsvietení zelenej na semafore nie je tak šikovné ako na dvojkolesovom motocykli. Nepochybne to bude aj vyššou hmotnosťou celého stroja. Silným argumentom v prospech modelu MP3 je práve jeho obratnosť v meste, s čím síce nemôžeme nesúhlasiť, zároveň sa táto obratnosť neprejavuje v každej rýchlosti.
Toto bolo len zdôraznenie našej skúsenosti a je pravdepodobné, že iní motoristi budú mať na rovnaký model odlišné názory – lenže našou úlohou je sprostredkovať vám objektívne postrehy z redakčných testov aj úprimné dojmy.
Tentokrát sme mali v redakčnom teste novú verziu 530 HPE Exclusive, ktorej cena je naozaj pôsobivá: 12.699 €. Nie je to lacný špás, a tak je dôležité pripomenúť, prečo je tento stroj takto nacenený.
V prvom rade je ZVLÁŠŤ VÝKONNÝ POHON, na ktorý motorkári s vodičským oprávnením skupiny B nie sú zvyknutí – a predsa ho môžu jazdiť, keďže na trojkolky sa vzťahuje výnimka zo zákona. Tak tu máme benzínový motor, štvortaktný jednovalec, s kubatúrou až 530 cm3, ktorý je schopný generovať max. výkon až 44 koní (32 kW) pri pri 7 250 ot./min a rozbehnúť motocykel až na diaľničné rýchlosti. Dostupný krútiaci moment je 50,0 Nm pri 5.250 ot./min. Chladenie je kvapalinové, ako rozvod sa používa jeden vačkový hriadeľ (SOHC) so štyrmi ventilmi. Priemerná spotreba tohto agregátu je 4 l/100 km, čo sme v praxi dokázali aj mierne podliezť šetrnou jazdou v meste, s palivovou nádržou veľkou 13,7 l tak prejazdíte asi tak do 300 – 350 km. O radenie prevodových stupňov sa stará automatika, teda vašou úlohou je iba brzdiť a akcelerovať, pritom používať smerové svetlá a prípadne klaksón.
Ide o poriadny kus motocykla s celkovou dĺžkou 2 160 mm, šírkou 815 mm a rázvorom 1 550 mm. Posed je naozaj veľkoryso vysoký, sedadlo robustné, budete sa na ňom vždy cítiť veľmi pohodlne, k čomu prispieva aj dobrá poloha riadidiel.
Relatívna komplikovanosť náprav je v prípade modelov MP3 od značky Piaggio výhodou. Vpredu sa používa štvoruholníkový systém odpruženia, dva brzdové kotúče s priemerom 258 mm a pneumatiky 110/70-13”, vzadu sú hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím pružín, jeden brzdový kotúč s priemerom 240 mm a pneu 140/70-14“.
CÚVACIA KAMERA, BEZKĽÚČOVÝ ŠTART A TEMPOMAT MAJÚ ZMYSEL
Z technickej výbave si zvláštnu pozornosť zaslúžia tri skvelé vychytávky; bezkľúčové štartovanie, tempomat a cúvacia kamera. Ono sa zdá, že pri motocykli predsa cúvaciu kameru nikdy nebudete potrebovať, a predsa ide o tak užitočný doplnok, že si ho nevieme vynachváliť. Totiž, na Piaggio MP3 je sedadlo tak veľké a posed tak vysoký, že je pre vás oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie ostať sedieť vzpriamene a sledovať veľký displej s obrazom z kamery, zatiaľ čo nápravy sú pevne zamknuté a nohy máte vyložené.
Tempomat nachádza uplatnenie azda vždy, keď viete, že budete jazdiť rovnakou rýchlosťou aspoň jednu minútu. Odbremenenie jazdca od potreby neustáleho udržiavania akceleračnej rukoväte v jednej polohe má svoj zmysel.
No a zmienené bezkľúčové štartovanie je skvelým pomocníkom, ktorý robí používanie motocykla komfortnejším – funkcia je tak návyková, že pri následnom teste motocykla bez tejto funkcie sme si skoro zúfali, ako nás potreba neustálej manipulácie s kľúčom obťažuje. Teda Piaggio MP3 vám dokáže zvýšiť štandard.
Praktický poznatok: spiatočka je naozaj rýchla.
ŠTYRI BRZDY: Na Piaggio MP3 sú až štyri brzdové pedále a páky. Dve hlavné sú na rukovätiach, ďalšia je parkovacia (ručná) pod skrinkou zapaľovania, tretia je nožná. Všetky tri majú svoj význam, najmä tie na rukovätiach a ručná. Nožná brzda sa ovláda špičkou pravej nohy a má nelineárny záber. Spočiatku akoby reagovala slabšie, umožňuje znížiť rýchlosť citlivo, aby napokon po dôraznejšom stlačení spomalila alebo zastavila skúter rázne. Veľmi sme si na jej používanie nezvykli, ale veľmi dobre si vieme predstaviť, že bude mnohým nesmierne vyhovovať a získajú tak dojem ešte väčšej príbuznosti s autom.
ZÁŽITOK Z BEZPEČNEJ JAZDY
Ako sme vyššie zmienili, z technického hľadiska je pohon v Piaggio MP3 530 HPE svojím spôsobom výnimočný. Výkon, krútiaci moment, práca prevodovky, tu nenachádzame negatíva, ktoré by stáli za pripomenutie. S výkonnejším strojom máte oveľa viac možností pre zážitkovú jazdu aj vo dvojici, nemusíte sa báť výjazdu na diaľnicu alebo predchádzania pomalších vozidiel.
Stále sme však na v pamäti nepriaznivú skúsenosť s dvojicou predných kolies, a tak sme aj prvé kilometre s touto verziou jazdili skôr opatrne. A potom počas návštevy fitka začalo poriadne liať. Až tak, že v Bratislave bol opäť zaplatený podjazd na Bajkalskej, všade boli rozsiahle kaluže a situácia na cestách nevyzerala pre motorkárov vôbec priaznivo. Nebol dôvod tešiť sa na takúto jazdu domov a práve vtedy sa skvele prejavili všetky priaznivé vlastnosti Piaggio MP3 530 HPE.
Naozaj si u nás napravil svoju minuloročnú reputáciu, pretože sa počas jazdy v zhoršených podmienkach prejavoval nadmieru stabilne, bezpečne, dve kolesá mali pozitívny vplyv na našu dôveru v schopnosti stroja.
Paradoxne sme na mokrom povrchu vozovky nepostrehli nevyváženú trakciu alebo iné neduhy vyplývajúce z dvojkolesovej prednej nápravy.
ZHRNUTIE
PIAGGIO MP3 530 HPE EXCLUSIVE: OPLATÍ SA? Na tomto mieste musíme ešte raz vyzdvihnúť technickú vyspelosť motocykla a jeho potenciál dodať jazdcovi sebadôveru. Skúsenosť s trojkolesovým skútrom bola aj tentokrát vskutku obohacujúca, zamrzieť môže azda len celková robustnosť a akási ťažkopádnosť, ktorá komplikuje manipuláciu v nízkych rýchlostiach. Spiatočka a kamera sú však znamenitými pomocníkmi.
Ak ste doteraz jazdili iba autá a zvažujete, že kúpite takúto trojkolku, keďže má počet kolies tak akurát medzi motorkou a autom, zastavte sa a prv si dohodnite testovaciu jazdu. Je celkom možné, že sa vám bude Piaggio MP3 530 HPE páčiť natoľko, že na ňom aj rovno odídete domov, ale možno vás jeho niektoré vlastnosti sklamú a vyskúšate radšej jednostopové vozidlo. Všetko záleží na tom, s čím vozidlo porovnávate, s akými očakávaniami prichádzate a čo vám najlepšie sadne. Určite ale tento model stojí za zvýšenú pozornosť a za to, aby ste mu dali šancu.
Technické údaje PIAGGIO MP3 530 HPE EXCLUSIVE |
|
Motor | Jednovalcový štvorventilový štvortakt, EURO5, chladený kvapalinou, elektronické vstrekovanie 530 cm 32,5 kW (44,1 hp) pri 7 250 ot./min. 50,0 Nm pri 5.250 ot./min. |
Prevodovka | variátor CVT (automatická prevodovka) automatická odstredivá suchá spojka |
Priemerná spotreba | 4 l/100 km |
Pohon a podvozok | Pohon zadného kolesa Predné odpruženie: kĺbový štvoruholník, zdvih 95 mm. Elektrohydraulický systém pruženia. Zadné odpruženie: dva hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím pružiny v 4 polohách, zdvih 122 mm Predné brzdy: dva kotúče Ø 258 mm Zadná brzda: kotúč Ø 240 mm ABS s integrovaným brzdovým pedálom Kolesá: predné 110/70-13”, zadné 140/70-14’’ |
Rozmery a hmotnosť | Dĺžkaךírka×rázvor 2 160 mm / 815 mm / 1 550 mm, prevádzková hmotnosť 280 kg, Kategória vozidla L5e-A |
Výška sedadla | 780 mm |
Objem palivovej nádrže | 13,7 litrov |
Cena (8/2022) | 12 699 € (aktuálna cena je oficiálnej stránke) |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk