Zmena STK od roku 2026: Takto budú fungovať prvá aj následné kontroly
Počas budúceho roka čaká majiteľov osobných áut zmena STK. Úpravy pri pravidlách pre povinnú technickú kontrolu v Rakúsku ovplyvnia aj tisíce Slovákov, ktorí majú v susednej krajine zaregistrované svoje autá.
Doteraz museli majitelia nových vozidiel absolvovať prvú kontrolu po troch rokoch a následne každé dva roky, pričom po piatich rokoch sa kontroly konali každoročne. Ohlásená zmena STK predlžuje intervaly a mení frekvenciu ďalších technických prehliadok.
Podľa novej legislatívy prejdú nové automobily prvou technickou kontrolou až po štyroch rokoch od registrácie, teda rovnako ako na Slovensku. Následne budú prehliadky prebiehať každé dva roky až do desiateho roku, kedy sa zavádza každoročná kontrola. Minister dopravy Peter Hanke zdôvodnil túto zmenu tým, že moderné vozidlá sú bezpečnejšie a mnohé poruchy dokážu signalizovať automaticky. Nové pravidlá sú súčasťou vládneho plánu pre znižovanie byrokracie.

Krajiny určujú interval technickej kontroly najčastejšie podľa veku vozidla
Zmena STK vyvolala rozličné reakcie
Úpravu intervalov pre technické kontroly áut vo všeobecnosti ocenili aj zástupcovia expertných dopravných organizácií. Zároveň však upozornili, že posunutie lehoty každoročnej kontroly až pri dosiahnutí veku auta na úrovni desať rokov môže mať negatívny dopad na bezpečnosť na cestách aj kvalitu ovzdušia. Podľa aktuálnych pravidiel prebiehajú ročné prehliadky už po piatich rokoch od prvej registrácie vozidla.
Nová rakúska zmena STK je v súlade s odporúčaniami Európskej komisie v zmysle európskej smernice 2014/45/EÚ. V súčasnosti Brusel vyžaduje kontrolu prvýkrát štyri roky po registrácii auta a potom každé dva roky, pričom staršie vozidlá nad desať rokov by sa mali kontrolovať každý rok. Rakúsko teda roky postupovalo prísnejšia, ako je potrebné podľa európskych noriem. Tamojšia vláda chce novú schému implementovať pre celé územie krajiny.

Najmä lehoty STK pre staršie autá sú často diskutovanou témou
Ako často je potrebná technická kontrola?
Zmena STK umožní zníženie administratívnej záťaže pre domácnosti. Vodiči ušetria čas aj peniaze. Kontrola áut nie je len otázkou bezpečnosti, ale predstavuje zároveň aj podnikateľskú aktivitu. Každá kontrola stojí približne 70 eur a ročne ich v Rakúsku zrealizujú okolo 4,5 milióna. Zrušenie častých kontrol bude znamenať značný výpadok príjmov pre mechanikov a servisy, ktoré vykonávajú prehliadky technického stavu áut.
V tomto kontexte preto treba vnímať aj protiargumenty, ktoré upozorňujú, že zmena STK nie je dobrý nápad. Mechanici aj motoristické združenia ako ÖAMTC či ARBÖ napríklad tvrdia, že opotrebenie áut v rakúskych Alpách nastáva rýchlejšie a výraznejšie v porovnaní s krajinami, kde majú väčšie zastúpenie nížin. Varujú preto, že uvoľnenie pravidiel pre technické kontroly by vraj mohlo viesť k vážnym poruchám vozidiel a dopravným nehodám.

Stanica technickej kontroly
Závady na STK podľa závažnosti
Systém technických inšpekcií áut v Rakúsku rozlišuje medzi rôznymi typmi odhalených závad, a to od tých ľahkých, ktoré nebránia pokračovaniu v jazde, až po tie vážne a veľmi nebezpečné, kvôli ktorým vozidlo nesmie do premávky a musí najskôr dôjsť k ich odstráneniu. Pokuta za STK môže v krajine dosahovať vysoké čiastky až do 10 tisíc eur.
Rakúsky vládny kabinet nateraz trvá na tom, že cieľom reformy nie je ohroziť bezpečnosť, ale zjednodušiť byrokraciu a uľahčiť život motoristov. Potvrdenie nových intervalov, ktoré majú prísť na budúci rok, bude závisieť aj od diskusií na úrovni EÚ a dohody v rámci vládnej koalície.
Zdroj: ORF












