Návrat ku koreňom. Smart vráti svoju legendu na cesty už budúci rok

V súčasnosti značka Smart síce spadá pod stuttgartskú automobilku, ale už len v polovičnej miere. Je potvrdený aj návrat na európske trhy, ale vyrábať ho bude Čína.

Keď sa povie značka Smart, mnohým hneď napadne mini mestský 2-miestny model. Značka bola týmto modelom dlhé roky jedinečná. Ale všetko dobré raz skončí. Stalo sa tak aj v prípade tohto drobca v marci 2024. Medzitým sa značka zamerala na výrobu väčších modelov typu SUV alebo veľký sedan Smart #6 s dĺžkou 4 906 mm. Vyzeralo to tak, že automobilka na svoju minulosť zabudla, resp. sa zamerala na trendy. Nevedno, čo prinútilo vedenie automobilky sa „obzrieť späť“, ale malý Smart sa vracia. Potvrdili to aj nedávne fotografie testovacieho prototypu na okruhu.

V súčasnosti značka Smart síce spadá pod stuttgartskú automobilku, ale už len v polovičnej miere. Je potvrdený aj návrat na európske trhy, ale vyrábať ho bude Čína.

Nemec s čínskymi koreňmi

Ak si pamätáte, malý Smart ForTwo bol najmenším osobným automobilom na európskom trhu. Avšak jeho cena bola neprimerane vysoká, čim sa stal tento model tzv. „problémovým dieťaťom“ Mercedesu. V súčasnosti značka Smart síce spadá pod stuttgartskú automobilku, ale už len v polovičnej miere. Druhú polovicu vlastní čínsky gigant Geely.

V súčasnosti značka Smart síce spadá pod stuttgartskú automobilku, ale už len v polovičnej miere. Je potvrdený aj návrat na európske trhy, ale vyrábať ho bude Čína.

Niet pochýb o tom, že Čína vie vyrábať lacnejšie automobily ako zvyšok sveta. Práve toto dáva nádej, že nový Smart bude cenovo dostupnejší. Druhou stranou mince je fakt, že nový ForTwo (po novom Smart #2) bude elektromobil. To znamená, že cena nebude ľudová. Automobilka sa na teraz k cenám nevyjadrila, ale môžeme predpokladať cenu okolo hranice 23 000 € (na základe cenovej úrovne predchodcu).

V súčasnosti značka Smart síce spadá pod stuttgartskú automobilku, ale už len v polovičnej miere. Je potvrdený aj návrat na európske trhy, ale vyrábať ho bude Čína.

Podrobné technické informácie ohľadom nového modelu sú ešte neznáme. Zatiaľ vieme, že nový Smart #2 sa vráti v druhej polovici roka 2026. Bude postavený na novej platforme ECA (Electric Compact Architecture), ktorú spoločne vyvíja Geely v Číne a Mercedes-Benz v Európe. To je zásadný rozdiel od zvyšku modelového portfólia, ktoré sú síce navrhnuté Mercedesom, ale vyrába ich Geely.

Táto platforma bola pre testovaciu fázu spárovaná s karosériou Fortwo tretej generácie. Smart uviedol, že model č. 2 bude ponúkať podobné proporcie ako jeho predchodca. Nakoniec aj samotné fotografie ukazujú veľmi podobné proporcie. Automobilka odprezentovala pripravovaný model ako „prepracovanú“ tretiu generáciu modelu Fortwo, ktorá si zachová dvojdverovú, dvojmiestnu konfiguráciou s pohonom zadných kolies ako jeho predchodca.

Generálny riaditeľ spoločnosti Smart Dirk Adelmann povedal, že pri novom modeli chcú „minimálne zdvojnásobiť dojazd“ oproti predchodcovi. To by znamenalo, že Smart #2 by mal zvládnuť podľa normy WLTP aspoň 270 kilometrov. Zároveň pre britský web Autocar, že Smart zvažuje nástupcu modelu Forfour. Jeho zoznam želaní ukončuje prosba k inžinierom, aby platforma modelu #2 „mala veľmi malý polomer otáčania – rovnaký ako pri poslednom modeli Fortwo.“ 

Zdroje:  AutoCar





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk