Nepríjemné zdražovanie diaľnic: Každé auto zaplatí 15 eur, obľúbená krajina Slovákov mení mýto
Od januára 2026 sa zvýšia mýtne poplatky v Grécku. Zdražovanie diaľnic sa najviac dotkne hlavných dopravných ťahov v krajine. Pocítia to tiež dovolenkári, ktorí vyrážajú do krajiny autom i z nášho regiónu strednej Európy. Keďže v krajine existuje mýto a nie diaľničná známka ako na Slovensku, každé jedno využitie diaľnice bude drahšie.
Zvýšené poplatky budú účtovať okrem iného aj na diaľnici Attika (Attiki Odos), ktorá spája Atény s prístavom Pireus a severnými predmestskými časťami hlavného mesta. Prevádzkovateľ New Attica Tollway Concession SA oznámil, že osobné autá zaplatia o päť centov viac, teda 2,55 eura. Malé nákladné vozidlá budú uhrádzať mýto 6,30 eura. Veľké nákladné autá zaplatia o desať centov viac ako v súčasnosti, teda 10,10 eura. Poplatok pre motocykle zostáva nezmenený.
V prípade Olympia Odos, čo je diaľnica spájajúca Atény s Patrasom a západným pobrežím Grécka, nastane zdražovanie diaľnic pre súkromné vozidlá o 0,10 eura za každú prejdenú mýtnu stanicu. Navyše, v Patras pribudne nová mýtna stanica, ktorá zlepší plynulosť dopravy na frekventovaných úsekoch.

Ilustračný obrázok. Mýtna brána
Slováci zaplatia v hotovosti alebo kartou
Zdražovanie diaľnic zasiahne aj ďalšie úseky. Iónska diaľnica (Ioniki Odos), ktorá prechádza západným pobrežím Grécka a spája mestá ako Amfissa a Igoumenitsa, je rozdelená do štyroch mýtnych zón. Kto prejde všetky štyri zóny, zaplatí v roku 2026 celkovo 15,00 eur namiesto 14,35 eura (v roku 2025).
Platba na mýtnych staniciach bude naďalej možná v hotovosti alebo kartou. Ide o najbežnejšie alternatívy pre Slovákov, ktorí vycestujú do Grécka na dovolenku. Pre vozidlá s gréckou ŠPZ sú dostupné aj komfortné platby prostredníctvom automatického rozpoznávania ŠPZ. Na tie je však potrebná registráciu a inštalácia príslušného systému vo vozidle.

Na gréckych diaľniciach necháte v budúcom roku viac peňazí
Prečo nastáva zdražovanie diaľnic?
Ide o nepopulárny krok, no správcovia diaľničných úsekov k nemu pristupujú nielen v Grécku najmä z dôvodu rastúcich prevádzkových nákladov a investícií do modernizácie dopravnej infraštruktúry.
Prevádzkovatelia ciest musia zabezpečiť údržbu vozoviek, opravy mostov a bezpečnostných zariadení, ako aj rozširovanie kapacity frekventovaných úsekov. Zvýšenie poplatkov je preto nevyhnutné na pokrytie týchto nákladov a zabezpečenie bezpečného a plynulého prejazdu pre všetkých vodičov.
Okrem technických nákladov prispieva k zdražovaniu diaľničnej siete aj inflácia a rast cien energií. Palivo, elektrina a ďalšie materiály potrebné na prevádzku mýtnych staníc a údržbu diaľnic sú z roka na rok drahšie. To sa premieta do konečných poplatkov pre motoristov. Či sa nám to páči alebo nie, zdražovanie diaľnic odráža náklady na prevádzku a zlepšovanie infraštruktúry.
Zdroj: olympiaodos.gr













