Auto, ktoré si na seba zarobí za 2 dni 185 eur: Čína spúšťa energetický prevrat, o ktorom Európa zatiaľ len sníva
Čína už roky dominuje v každej oblasti dodávateľského reťazca elektromobilov. Teraz sa snaží dosiahnuť ešte väčší pokrok a zabezpečiť, aby tieto vozidlá fungovali aj ako zásobníky energie a pomáhali stabilizovať elektrickú sieť. V krajine s viac ako 40 miliónmi elektromobilov je to ambiciózna a logická myšlienka, ktorá ale môže byť dosť krátkodobá.
Táto technológia, známa ako vehicle-to-grid (V2G), sotva pokročila za hranice pilotných programov v iných častiach sveta. Čína však verí, že má niečo, čo iní nemajú. Tým má byť práve rozsah, úplná kontrola nad cenami energií a národná stratégia transformácie elektrického systému od základov.
Čo je to V2G?
Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) umožňuje elektrickým batériovým vozidlám slúžiť ako úložisko elektrickej energie s napojením na elektrickú sieť. Veľmi zjednodušene povedané, je to asi o tom, že elektromobil sa premení na “veľkú baterku na kolesách,” z ktorej je elektrická energia posielaná naspäť do siete. Je to teda opačný princíp ako pri nabíjaní batérie elektromobilu.
Vtedy elektrickú energiu čerpáme z elektrickej siete a ukladáme ju v batérii svojho vozidla. Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) v sebe zastrešuje všetko potrebné technické zázemie, aby to mohlo fungovať aj opačne. A prečo by sme chceli, aby to fungovalo aj opačne? Dôvodov môže byť hneď niekoľko, no medzi tie s najväčšou perspektívou do budúcna patrí potenciál pre vyvažovanie takzvaných odberových špičiek.
Čína chce, aby jej elektromobily fungovali aj počas státia
Čínska vláda začala s inštaláciou obojsmerných nabíjacích staníc (tých, ktoré umožňujú autu dodávať energiu späť do siete) v mestách ako Peking a Šanghaj. Podľa údajov zhromaždených portálom Rest of World je už v prevádzke 30 staníc V2G s cieľom 5 000 do roku 2027 a potenciálom uvoľniť 1 miliardu kilowattov energetickej kapacity do roku 2030. A to by bol naozaj úspech.
Teoreticky je plán je taký, že sa budú nabíjať autá mimo špičky (keď je elektrina lacná) a vybíjať ich počas špičky, čím sa stabilizuje sieť a generujú sa kredity pre používateľa. V nedávnom teste si vodič v Šen-čene zarobil za dva dni 1 400 juanov (približne 185 eur) jednoducho tým, že nechal svoje auto zapojené do zásuvky. Tieto stimuly by boli plne dotované.
Technológia funguje, ale je drahá a stále je na ňu pripravených len málo áut
Pokrok Číny je v ostrom kontraste so situáciou vo zvyšku sveta. Technológii V2G sa doteraz nepodarilo dosiahnuť rozšírenie. Podľa medzinárodného registra V2G-Hub existuje viac ako 150 projektov založených na V2G v 27 krajinách vrátane Japonska, Južnej Kórey, Spojeného kráľovstva a USA. Väčšina z nich je už viac ako desať rokov v pilotných fázach a počas ostrej prevádzky sa spolieha na dotácie.
Problémy sú ale takmer vždy o tom istom, ide veľmi drahé obojsmerné nabíjačky, obmedzené kompatibilné modely (iba niektoré autá od BYD, NIO alebo GAC Aion podporujú V2G) a neustále obavy z degradácie batérie.
Čína je iná
Kľúč nespočíva len v technológiách, ale aj v infraštruktúre a energetickej politike. Čína priamo kontroluje ceny elektriny, má obrovský regulačný priestor a preukázala kapacitu pre verejné investície, ktorú je ťažké prekonať. Okrem toho sa môže pochváliť najväčšou flotilou elektrických vozidiel na planéte, čo znásobuje potenciál celoštátneho vplyvu.
Táto regulačná sila predstavuje aj riziko, pretože ak sa poplatky za spätné odkúpenie znížia (pravdepodobne po znížení dotácií), príjmy pre používateľov klesnú a záujem by sa mohol vypariť. „Zatiaľ neexistuje životaschopný obchodný model,“ povedal pre Rest of World Mo Ke, zakladateľ RealLi Research. „Všetky projekty sú silne dotované štátom.“
Čína si už stanovila časové harmonogramy, definované technické štandardy, rozšírenie pilotných programov aj postupný prechod na cenotvorbu viac orientovanú na trh. Ďalší expert, Qin Yudi (zakladateľ spoločnosti Lynkvertx), hovorí, že bude trvať „tri alebo štyri roky“, kým sa V2G stane životaschopnou, ak sa vôbec niekedy stane.
Tým vzniká hneď niekoľko otázok. Bude to pre používateľov nákladovo efektívne po skončení dotácií? Budú autá schopné vydržať stovky cyklov nabíjania a vybíjania bez toho, aby sa urýchlila ich degradácia? Odpovede určia, či krajina premení svoj vozový park na decentralizovanú energetickú sieť, alebo či V2G zostane len poznámkou pod čiarou.
Zdroje: restofworld.org
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













