Lacné elektromobily majú taký veľký problém, že sa ich neoplatí kupovať!

Lacné elektromobily majú taký veľký problém. Servisné náklady sú v porovnaní s drahými modelmi úplne inou ligou.
Archív

Lacné elektromobily svojou cenou oslovia mnohých záujemcov. Problém nastáva po rokoch, kedy sa z radosti môžu stať starosti.  Výmena trakčnej batérie elektromobilu v servise takmer vždy stojí viac, ako je hodnota auta. Jednou z predajných výhod elektromobilov sú ich nízke nároky na údržbu, pretože si takmer nepotrebujú žiadnu mechanickú prácu, a preto sú lacnejšie . Teoreticky by takmer nikdy nemali potrebovať navštíviť autorizované servisné stredisko, alebo aspoň oveľa menej často ako benzínové auto.

Lacné elektromobily – po smiechu býva plač?

Toto však malo neočakávaný dôsledok: pokles záujmu na opravu elektromobilov. Podľa údajov spoločnosti EV Clinic , európskych špecialistov na opravy elektrických a hybridných vozidiel, sú náklady na náhradné diely v elektromobiloch neúmerné, pričom najdostupnejšie značky sa nakoniec stávajú najdrahšími.

Lacné elektromobily majú taký veľký problém.

Elektromobily lacnejšej cenovej kategórie môžu po pár rokoch prekvapiť. Zostatková hodnota blízka nule, náklady na opravy enormné.

Batérie sú drahšie ako samotné elektromobily. Výmena trakčnej batérie v elektromobile môže stáť od 4 000 do viac ako 30 000 eur v závislosti od značky a modelu vozidla a kapacity batérie. Ak je potrebné ju vymeniť, je skutočne drahá. To odrádza od kúpy ojazdeného elektromobilu kvôli obavám z nutnosti výmeny batérie mimo záručnej doby za cenu vyššiu ako samotné vozidlo. A to sa ešte nebavíme o zostatkovej hodnote.

Batéria však nie je jediným komponentom s prehnanou cenou v porovnaní s benzínovým autom. Napríklad motor môže byť tiež extrémne drahý , napriek tomu, že teoreticky ide o jednoduchší komponent s oveľa menším počtom pohyblivých častí ako benzínový motor. Táto cena navyše nie je odôvodnená použitou technológiou ani jej výkonom, ale skôr značkou.

Výmena batérie v modeli MG 4 Luxury za batériu s kapacitou 64 kWh bude to stáť 83 % z ceny nového auta . Je to podobná cena ako výmena batérie v BMW i4 eDrive40 , ktorá stojí takmer 32 000 €. Je to drahé, ale stále je to luxusné auto, ktoré nové stojí viac ako 65 000 €. A aj tak by náklady na výmenu predstavovali takmer 50 % z ceny nového auta.

To je však nič v porovnaní s cenou batérie pre Daciu Spring alebo Peugeot E-208 . V prípade malého Springu stojí batéria viac ako 9 600 eur (358 eur/kWh) a v prípade Peugeotu viac ako 17 300 eur (386 eur/kWh). To je obzvlášť bolestivé pre Spring, pretože ide o auto, ktoré ako nové stojí niečo vyše 18 000 eur.

A napriek tomu sú batérie v Polestar 2 alebo Tesle Model 3 nekonečne lacnejšie. Základná batéria Tesly Model 3 s využiteľnou kapacitou 57,5 ​​kWh – čo je asi o desať kWh viac ako v Peugeote E-208 – stojí „iba“ 8 400 eur. To je zhruba polovica ceny batérie Peugeotu a o niečo lacnejšie ako 27 kWh batéria Dacie. 

V prípade Polestaru 2 by 77 kWh batéria stála takmer 13 500 eur. Je to drahé, áno, ale stojí o 40 % menej ako 81 kWh batéria BMW i4. Je pravda, že Polestar 2 používa batériu LFP , ktorá je lacnejšia ako lítium-iónová batéria NMC v BMW. Napriek tomu je porovnanie stále bolestivé.

Lacné elektromobily a ich elektromotory, napriek tomu, že sú menej náchylné na poruchy ako batérie a sú jednoduchšie ako preplňovaný štvorvalec alebo dvojito preplňovaný osemvalec, môžu stáť majland. V prípade porovnania je motor v Peugeote e-208 (10 532 eur) takmer päťkrát drahší ako motor v Tesle Model 3 s pohonom zadných kolies z roku 2024 (2 265 eur), zatiaľ čo motor v Dacii Spring (7 151 eur) stojí takmer trikrát viac ako motory v Tesle.

Podobná situácia je aj s motormi umiestnenými vzadu. Zadný motor v Hyundai Ioniq 5 stojí takmer 7 000 eur, zatiaľ čo ten v Mercedese EQS stojí menej ako 3 400 eur a ten v Tesle Model 3 len 2 294 eur. Samozrejme, treba si zarátať aj cenu práce, ktorá sa líši aj od konkrétneho trhu. Treba mať na pamäti, že elektromobily majú spravidla vyššiu normohodinu práce, ako bežný spaľovací ekvivalent. 

Zdroje:  EV Clinic





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.