Rušenie leteckých liniek v Bratislave. Šéf letiska prehovoril jasnými slovami
Niektorí skeptickejší pozorovatelia sa obávali, že tak ako ohlásili letecké spoločnosti masívny vznik nových spojení z nášho hlavného mesta, môže nastať aj rušenie leteckých liniek. Otázniky vzbudzoval najmä krok írskej nízkonákladovky Ryanair, ktorá doslova skopírovala novú ponuku maďarského Wizz Airu.
Cenová vojna vždy krátkodobo poteší cestujúcich, pretože kde je viac konkurencie, tam sa spravidla znižujú ceny. Dlhodobo sa však môže stať, že jedna z leteckých spoločností to vzdá a rozhodne sa pre iné, atraktívnejšie letisko, aby sa vyhla finančným stratám. V tomto prípade sú však veci o to komplikovanejšie, že obaja spomenutí dopravcovia sa rozhodli posilniť prítomnosť v Bratislave potom, ako ohlásili rušenie leteckých liniek v neďalekej Viedni. Z aktuálneho vývoja sa dá usudzovať, že tamojšia vláda sa nechystá splniť požiadavky Ryanairu na nižšie daňové zaťaženie. Za takých okolností tak zostáva veľmi nepravdepodobné, že by sa rozhodol znovu posilniť kapacity vo Viedni.
Letecká daň a tlak na lacné letenky
Nízkonákladový biznis prináša enormný tlak na ceny. Letecké spoločnosti nemôžu šetriť priamo na údržbe svojich lietadiel, takže tlačia na znižovanie nákladov, kde sa len dá, aby dokázali ponúknuť lacné letenky.
Zatiaľ čo Rakúsko uplatňuje leteckú daň vo výške 12 eur za každého pasažiera, Slovensko nateraz privítalo nízkonákladovky bez obdobných poplatkov a na bratislavskom letisku sa im snažia vychádzať v ústrety. Štát navyše priamo sčasti dotuje linku medzi Bratislavou a Košicami, ktorá do istej miery nahrádza nedokončenú diaľnicu D1.
Len málokto by ešte začiatkom roka čakal, že nášmu letisku sa podarí dosiahnuť taký silný rast, čo sa týka počtu leteckých spojení. Stalo sa to však realitou a nateraz to vyzerá tak, že rok 2026 by sa mohol z pohľadu letiska M. R. Štefánika vyvíjať veľmi sľubne.
Rušenie leteckých liniek? Čísla hovoria niečo iné
Linka Bratislava – Košice v minulosti dlhodobo fungovala. Prevádzkovala ju napríklad spoločnosť ČSA, ktorej lietadlá po medzipristátí v Bratislave pokračovali do Prahy. Keď skončila, Košice stratili na dlhé roky spojenie s hlavným mestom Slovenska, no Austrian Airlines lietali aspoň do Viedne, kde existuje napojenie na množstvo medzinárodných letov veľkých leteckých spoločností.

Ak ste sa báli, že nastane skoré rušenie leteckých liniek z Bratislavy, doterajší vývoj tomu zatiaľ nezodpovedá
Keď by ste pochybovali o tom, či prežije letecké spojenie dvoch najväčších miest SR, v súčasnosti nemusíte mať obavy. Svedčia o tom slová šéfa bratislavského letiska Dušana Novotu, ktorý skonštatoval, že lietadlá dosahujú vysokú mieru obsadenosti. Lieta sa každý deň, v pondelok a piatok dokonca dvakrát denne, čo sa výborne hodí pre cestujúcich, ktorí sa chystajú na predĺžený víkend na západe alebo naopak na východe krajiny.
Linky z Bratislavy do Ríma aj Malagy
Rušenie leteckých liniek, zdá sa, nie je témou ani pri spojení Bratislavy so španielskou Barcelonou. Aj v tomto prípade Novota avizuje, že vyťaženosť lietadiel dosahuje vysoké úrovne v prípade Ryanairu aj Wizz Airu, ktorí si na tejto trase konkurujú. V prípade nášho domáceho letiska ide o novinku, kedy výraznejšie množstvo destinácií ponúkajú hneď dvaja dopravcovia.
Čo sa týka duplicitných spojení, napríklad aj lety do talianskeho Neapola ponúkajú obidve známe nízkonákladovky. Obaja dopravcovia lietajú taktiež na letisko Ciampino v talianskom Ríme. Z ponuky dvoch leteckých spoločností si môžu cestujúci z Bratislavy vybrať aj vtedy, keď chcú letieť do španielskych miest Malaga či Alicante.
Pri pohľade na mapu destinácií dosahuje silné pokrytie z hlavného mesta SR aj Londýn. Tu však treba myslieť na fakt, že cieľové letisko je odlišné. Zatiaľ čo Ryanair pristáva na letisku Stansted, Wizz Air lieta na letisko Luton.
Letecká doprava v Európe dosahuje na rozdiel napríklad od tej v USA omnoho silnejšie sezónne výkyvy. O to dôležitejší bude vývoj v letných mesiacoch, ktoré sú už typicky najsilnejším obdobím roka prakticky pre všetky aerolinky na starom kontinente. Ak by sa však ukázalo, že niektorá z nových liniek je vyslovene prepadák, rušenie leteckých liniek môže nastať samozrejme aj skôr.
Zdroj: Denník N













