Dôležitá autobusová linka končí. 300 tisíc cestujúcich ročne musí cestovať inak
Po takmer dvoch desaťročiach sa jedna kapitola dopravy medzi Štajerskom a Korutánskom definitívne uzatvára. Tamojšia významná autobusová linka končí. V sobotu večer vyrazil na cestu posledný autobus Intercity, ktorý premával medzi Grazom a Klagenfurtom cez horský priechod Pack. Od nedele jeho úlohu preberá nová Koralmská železničná trať, ktorá zásadne mení spôsob cestovania medzi oboma významnými rakúskymi mestami.
Posledná jazda autobusu odštartovala o 20:15 a symbolicky tak ukončila dlhoročnú autobusovú linku, ktorú fungovala nepretržite od roku 2007. Vznikla ako dočasné riešenie ešte pred dokončením Koralmskej železnice. Vlaková doprava totiž bez nej bola nezaujímavou alternatívou. Zdĺhavé cestovanie cez mesto Bruck an der Mur bolo pre cestujúcich stratou častou, keďže trvalo zhruba tri hodiny.
Autobus naopak ponúkol výrazne rýchlejšiu alternatívu. Cestu zvládol zhruba za dve hodiny a stal sa obľúbeným spojom pre študentov, pracujúcich aj turistov. Tento víkend však nastáva zlom.

Otvorili novú Koralmskú železnicu a pôvodne kľúčová autobusová linka končí, pretože sa stala zbytočnou
Nová železnica skracuje cestu medzi Grazom a Klagenfurtom na približne 41 minút. Nie je tak prekvapením, že autobusová doprava stratila na tejto trase opodstatnenie. Rýchlosťou a komfortom vlaky dokonca porážajú aj osobné autá.
Autobusová linka končí na vrchole
Záujem cestujúcich o cestovanie autobusom medzi Klagenfurtom a Grazom v posledných rokoch výrazne rástol. Najmä po pandémii sa počet pasažierov každoročne zvyšoval a v roku 2025 využilo autobus Intercity až okolo 300-tisíc ľudí.
Autobusy medzi oboma mestami najazdili približne milión kilometrov ročne, čo v prepočte predstavuje viac než dve desiatky symbolických ciest okolo sveta.
Reakcie cestujúcich na zánik linky sú zmiešané. Väčšina víta otvorenie Koralmskej železnice a výrazné skrátenie cestovného času, no niektorým bude chýbať samotná jazda autobusom. Smutno im bude najmä za výhľadom z jeho horného poschodia a panoramatickými oknami, z ktorých sa dala obdivovať krásna príroda počas prechodu horským terénom.

Autobus bol dlhé roky efektívnym spôsobom dopravy medzi Klagenfurtom a Grazom
Vodiči autobusov neprídu o prácu
Fakt, že autobusová linka končí, však neznamená prepúšťanie. Vodiči aj vozidlá nájdu uplatnenie v regionálnej doprave, ktorú v danej časti Rakúska rozširujú.
Navyše, autobusy zostanú k dispozícii aj ako záloha pre prípad výluk alebo náhradnej dopravy na železnici. Spolu s poslednou jazdou autobusu cez horský priechod Pack však definitívne odchádza do zabudnutia autobusový spoj, ktorý rok spájalo Graz a Klagenfurt rýchlejšie než vlak. Juh Rakúska sa však nemôže sťažovať. Slováci môžu o železnici s Koralmským tunelom, akú tam práve otvorili, len snívať.
Zdroj: Kleinezeitung












