Otvorenie nového tunela zastavili. Najprv oblak prachu, potom sekundy plné nervov

Aj otvorenie nového tunela sa dokáže pokaziť. Bezpečnosť však musí zostať na prvom mieste. Ako presne to dopadlo v tomto prípade?
otvorenie nového tunela

Slávnostné otvorenie nového tunela a železničnej tepny medzi Grazom a Klagenfurtom prinieslo veľké očakávania aj silné emócie. Historický moment pre Rakúsko na krátky čas zatienila nečakaná prestávka, ktorú vyvolala mimoriadna bezpečnostná situácia v tuneli. Premiérovú jazdu si nenechali ujsť stovky cestujúcich ani najvyšší predstavitelia rakúskych železníc a politiky.

Cestujúcich, ktorí sa chystali vyraziť na trať, privítal v prvom osobnom vlaku priamo na palube generálny riaditeľ rakúskeho dopravcu ÖBB Andreas Matthä. Nová trať, ktorej výstavba trvala takmer tridsať rokov, po prvý raz prepojila obe metropoly južného Rakúska bez prestupu. Vlaky Railjet majú trasu zvládať za 41 minút, pričom inauguračný spoj ju stihol prejsť ešte rýchlejšie.

vlak

Rýchle vlaky spájajú Graz a Klagenfurt za veľmi krátky čas okolo 40 minút

Nasadili hasičov, otvorenie nového tunela v ohrození

Krátko po príchode vlaku do Klagenfurtu však museli dočasne prerušiť mimoriadne jazdy vlakom, ktoré mali osláviť otvorenie nového tunela. Dôvodom bolo hlásenie o možnom zadymení v Koralmskom tuneli. Aktivovali sa senzory a na strane v smere zo Štajerska bolo viditeľné zakalenie vzduchu. To si vyžiadalo zásah hasičov a nasadenie špeciálneho kontrolného vlaku, ktorý musel preveriť situáciu priamo na mieste.

Táto kontrola však ukázala, že nejde o požiar ani technickú poruchu. Príčinou bol pravdepodobne len oblak rozvíreného prachu, ktorý sa v uzavretom priestore správal podobne ako dym. Po približne hodine bola prevádzka obnovená a slávnostný program pokračoval bez ďalších obmedzení.

Koralmská železnica je s celkovými nákladmi 5,9 miliardy eur najväčším železničným projektom v Rakúsku za viac než sto rokov. Trať má dĺžku 130 kilometrov, pričom samotný tunel s takmer 33 kilometrami patrí medzi najdlhšie železničné tunely na svete.

Nový cestovný poriadok už čoskoro

Otvorenie nového tunela pritiahlo vysokú koncentráciu najvyšších politických predstaviteľov Rakúska vrátane spolkového prezidenta Alexandra Van der Bellena, kancelára Christiana Stockera, vicekancelára Andreasa Bablera či ministra dopravy Petra Hankeho.

rakúske železnice

Tento týždeň priniesol dôležitý míľnik pre verejnú dopravu u susedov

Od nedele sa na trati začne pravidelná prevádzka spolu s celoplošnou zmenou cestovného poriadku. Nová trať výrazne skracuje cestovné časy v regióne, umožňuje posilniť hodinové intervaly vlakových spojení a zlepšuje prepojenie regiónov.

Mestá Graz a Klagenfurt tak po novom spája železničná trať takou rýchlosťou, akoby ste cestovali vo veľkom meste z jednej štvrti do druhej. Hoci úvod slávnostného dňa na chvíľu narušil oblak rozvíreného prachu v tuneli, nová železnica vstupuje do prevádzky ako projekt, ktorý zásadne mení kvalitu vlakovej infraštruktúry v Rakúsku a otvára nové možnosti pre cestujúcich aj regióny.

Kam sa posúvajú slovenské železnice?

Otvorenie nového tunela v Rakúsku ukazuje, čo dokáže štát, keď naplánuje významný projekt, ktorý realizuje s dostatočnými financiami, technológiami a politickou vôľou. Moderná trať s najdlhším tunelom v Rakúsku a priemernou rýchlosťou Railjetov nad 200 km/h dramaticky skracuje čas cestovania a poskytuje komfortné, spoľahlivé spojenie.

koralmský tunel

Roky výstavby sa skončili. Otvorenie nového tunela konečne nastalo

Slovensku sa bohužiaľ z tohto pohľadu nedarí držať krok so susedným Rakúskom ani Českom. Veľké investície do železníc sú u nás nedostatočné, trate sú pomalé, technicky zastarané a mnohé spoje pravidelne meškajú. Zatiaľ čo Rakúsko otvára nové trasy pre rýchle vlaky, slovenskí cestujúci často siahajú po autách, pretože vlakom by museli cestovať omnoho pomalšie, prípadne aj s nižšou úrovňou komfortu.

Koralmská železnica nám tak nastavuje zrkadlo. Moderná infraštruktúra nie je luxus, ale kľúč k efektívnej doprave a regionálnemu rozvoju. Slovensko by potrebovalo podobný prístup. Len dôsledné plánovanie, masívne investície a moderné technológie umožnia, aby sa železnica u nás stala konkurencieschopnou alternatívou k cestnej doprave. Akokoľvek smutne to znie, dovtedy sa môžeme tešiť aspoň z novej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami, ktorá do veľkej miery supluje práve chýbajúce rýchle vlakové trate.

Zdroj: MSN