Nový poplatok za slovenské vlaky 3 eurá. Veľa cestujúcich netuší, ako ho neplatiť
Tento rok sa stal novinkou poplatok za slovenské vlaky, ktorý zaviedol štátny železničný dopravca ZSSK. Ak si kúpite lístok priamo vo vlaku, platíte prirážku 3 eurá. Pokiaľ tak urobíte v pokladnici železníc, musíte si priplatiť jedno euro. Pri online nákupe sa neplatí nič navyše.
Zatiaľ čo ZSSK hovorí o zlepšovaní digitálneho predaja a prechode ľudí na tento kanál, časť cestujúcich je nespokojná. Niektorí necestujú vlakom pravidelne a o takzvanom servisnom poplatku sa dozvedia až pri platbe, keď už býva neskoro. V tom momente prichádza na rad hnev a frustrácia.
Železničný dopravca však odkazuje, že budúcnosť spočíva v online predaji. Z čísel dopravcu ZSSK vyplýva, že nákup cestovného lístka cez internet už dnes využíva takmer polovica cestujúcich. Štátny podnik chce vďaka novému poplatku docieliť, že trend prechodu na digitálny predaj sa ešte viac zrýchli.

Poplatok za slovenské vlaky od 1 do 3 eur má veľa neprajníkov
Poplatok za slovenské vlaky a výnimky
Jednou z nich sú napríklad seniori, ktorí si chcú kúpiť bezplatný lístok na vlak na základe splnenia vekového limitu. Tí neplatia žiadny servisný poplatok. Ide o veľmi vhodné riešenie, pretože veľká časť dôchodcov neovláda prácu s počítačom či smartfónom na takej úrovni, aby dokázali samostatne zaplatiť cestovné.
Poplatok za servis neuhrádzajú ani držitelia preukazu pre ťažko zdravotne postihnutých so sprievodom. Neplatíte ho takisto pri zaobstaraní cestovného lístku na bicykel, prípadne batožinu, miestenky, lôžka či ležadla. Príplatok sa nevzťahuje ani na medzinárodné doklady, autovlak či doplatok do komfortnejšej 1. triedy vlakov.
Tatranská elektrická železnica má mobilné automaty vo vlakoch, ktoré funugujú samostatne bez personálu. Ak ich využijete, takisto neplatíte žiadny poplatok navyše.

Železnice majú na Slovensku dlhodobo zápasia s problémami. Na vine býva často nekvalitná infraštruktúra
Železničná infraštruktúra v zlom stave
Zavedenie nového poplatku vo výške 3 eurá pôsobí na mnohých cestujúcich ako ďalšie zbytočné zaťaženie, a to najmä v čase, keď sa cestovanie verejnou dopravou a špecificky vlakom propaguje ako ekologická a cenovo dostupná alternatíva k automobilovej doprave.
Problém nie je len vo výške poplatku. Mnohí cestujúci vôbec netušia, či je poplatok povinný, alebo pre koho vlastne platia vyššie spomenuté výnimky.
Ak má byť systém férový, musí byť zároveň aj transparentný. Cestujúci oprávnene očakávajú, že ak majú platiť nový poplatok za slovenské vlaky, pocítia pozitívnu zmenu v kvalite služieb. Tu sa však dostávame k tomu, že za dlhodobo zanedbanú železničnú infraštruktúru u nás zodpovedajú ŽSR. Tie sú samostatným podnikom.
Zdroj: ZSSK












