Myslíte si, že obrovské displeje sú luxus? Omyl! Automobilky na nás v skutočnosti brutálne šetria

Automobilky tento trend obhajujú technologickým pokrokom a digitálnou érou. Displeje sú totiž pre výrobcov zlatou baňou, ktorá im šetrí milióny eur, zatiaľ čo bezpečnosť na cestách ide často bokom.

Nie je to tak dávno, čo bola kvalita interiéru definovaná počtom tlačidiel, precíznym chodom ovládačov klimatizácie a analógovými budíkmi s chrómovým lemovaním. Dnes je to displej. Sadnete do nového auta a privíta vás čierna sklenená plocha tiahnuca sa od dverí k dverám. Mnohí vodiči tento trend nenávidia, považujú ho za nebezpečný a nepraktický. Automobilky nás však presviedčajú, že ide o technologický pokrok. Pravda je však prozaickejšia a, ako to už býva, súvisí najmä s výrobnými nákladmi.

Displej je lacnejší než tlačidlá

Môže to znieť paradoxne, keď vidíte cenník príplatkovej výbavy, kde si za „Hyperscreen“ alebo „Cinemascreen“ pýtajú tisíce eur. Realita výrobného procesu je však iná. Pre automobilku je výrazne lacnejšie nakúpiť a nainštalovať jeden alebo dva veľké dotykové panely, než vyvíjať, testovať a montovať desiatky fyzických tlačidiel.​

 Automobilky tento trend obhajujú technologickým pokrokom a digitálnou érou. Displeje sú totiž pre výrobcov zlatou baňou.

Predstavte si klasickú palubnú dosku spred desiatich rokov. Potrebovali ste samostatné ovládanie pre klimatizáciu, rádio, vyhrievanie sedadiel, trakčnú kontrolu či svetlá. Každé tlačidlo si vyžaduje vlastnú formu, mechanizmus, elektrické vedenie, podsvietenie a dodávateľa. To sú stovky súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť alebo vŕzgať. Displej je z hľadiska logistiky geniálny – je to jeden diel, ktorý softvérovo obslúži všetko. Ak chce automobilka pridať novú funkciu, nemusí meniť formy na palubnú dosku, stačí aktualizovať softvér.​

Tesla efekt a minimalizmus z núdze

Trend „tabletov na kolesách“ masívne spopularizovala Tesla s príchodom Modelu 3. Elon Musk a jeho tím pochopili, že ak chcú vyrábať elektromobily ziskovo, musia radikálne zjednodušiť výrobu. Odstránenie prístrojového štítu pred vodičom a presunutie všetkého (vrátane nastavenia zrkadiel či stieračov) na centrálny displej nebolo len dizajnovým cvičením v minimalizme. Bol to geniálny ťah na zníženie nákladov, ktorý marketingovo predali ako futurizmus.​

 Automobilky tento trend obhajujú technologickým pokrokom a digitálnou érou. Displeje sú totiž pre výrobcov zlatou baňou.

Ostatné automobilky, vidiac úspech Tesly a jej marže, spanikárili a začali tento trend kopírovať. Volvo EX30 je toho dokonalým príkladom – auto nemá žiadny displej pred vodičom, nemá tlačidlá vo dverách na sťahovanie okien (sú na stredovej konzole) a dokonca aj otváranie priehradky pred spolujazdcom sa ovláda cez dotykové menu. Výsledkom je nižšia cena výroby, no otázna je ergonómia pre používateľa.​

Predplatné a dáta ako nová ropa

Veľké obrazovky neslúžia len na ovládanie auta. Sú bránou k novému biznis modelu automobiliek – predplatnému. Keď máte v aute obrovský displej s vysokým rozlíšením, je jednoduchšie predať vám služby, ktoré by ste na malom rádiu nevyužili. Streamovanie videa počas nabíjania, pokročilé navigácie, hry alebo odomykanie výkonu na diaľku.​

Navyše, dotykové rozhrania umožňujú automobilkám zbierať obrovské množstvo dát o správaní vodiča. Kam klikáte, ako dlho sa pozeráte na obrazovku (ak má auto sledovanie očí), aké funkcie využívate najčastejšie. Tieto dáta majú v digitálnej dobe cenu zlata a prostredníctvom fyzických tlačidiel by sa získavali len veľmi ťažko.​

Bezpečnosť dostáva na frak

Kým dizajnéri jasajú nad čistými líniami, bezpečnostní experti bijú na poplach. Štúdie opakovane dokazujú, že ovládanie základných funkcií cez dotykový displej predlžuje čas, kedy sa vodič nepozerá na cestu. Kým nahmatanie fyzického ovládača teploty zvládnete po pamäti za zlomok sekundy, triafanie sa do malej ikony na displeji počas jazdy po rozbitej slovenskej ceste si vyžaduje plnú vizuálnu pozornosť.​

 Automobilky tento trend obhajujú technologickým pokrokom a digitálnou érou. Displeje sú totiž pre výrobcov zlatou baňou.

Tento problém si už všimlo aj Euro NCAP. Organizácia, ktorá udeľuje hviezdičky za bezpečnosť, oznámila zásadnú zmenu. Od roku 2026 budú musieť mať autá fyzické ovládacie prvky na kľúčové funkcie (smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a SOS volanie), ak chcú získať plné 5-hviezdičkové hodnotenie. Je to prvý vážny signál, že éra „všetko na displeji“ možno narazila na svoj strop.​

Budúcnosť? Displejom bude celé okno

Znamená to návrat k tlačidlám? Čiastočne áno, ale technologický vývoj sa nezastaví. Automobilky už teraz pracujú na ďalšom kroku, ktorým sú panoramatické Head-up displeje (HUD). BMW so svojou triedou Neue Klasse plánuje premietať informácie na celú šírku čelného skla. Podobné riešenia ukazuje aj čínsky Xpeng či dodávatelia ako Huawei.​

Myšlienka je jasná: ak nemôžeme vodiča prinútiť pozerať sa na cestu namiesto na displej, presunieme displej priamo do jeho zorného poľa. Či to bude menej rušivé, ukáže až prax. Isté však je, že klasické analógové interiéry, aké sme milovali v autách z prelomu milénia, sa už do masovej výroby nevrátia. Boli príliš drahé na to, aby prežili v dobe, kde o zisku rozhoduje každý ušetrený cent a každý predaný bajt dát.





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.