Prvá krajina EÚ ZRUŠILA bezpečnostné trojuholníky. Pozor, platí to aj pre Slovákov

Prekvapivá zmena v povinnej výbave auta! Už žiadne bezpečnostné trojuholníky, od 1. januára 2026 bude povinný nový typ výstražného majáka.

Dopravné predpisy sa v jednotlivých európskych krajinách líšia, no existujú aj univerzálne pravidlá, ktoré sme donedávna považovali za nemenné, napríklad bezpečnostné trojuholníky. Táto prax, ktorá bola desaťročia neoddeliteľnou súčasťou povinnej výbavy, však v súčasnosti čelí revolučnej zmene, a to práve na Pyrenejskom polostrove. Od 1. januára 2026 totiž španielske Generálne riaditeľstvo pre dopravu (DGT) definitívne stiahne trojuholníky z diaľnic a rýchlostných ciest, čím otvorí dvere inteligentnej a oveľa bezpečnejšej technológii, ktorá má potenciál zmeniť spôsob, akým pristupujeme k bezpečnosti na cestách.

Prečo táto radikálna zmena? Dôvod je v skutočnosti veľmi prozaický, no zároveň tragicky vážny. Vyplynul z mnohých nehôd, ktoré sa stali priamo na cestách, keď vodič vystúpil zo svojho vozidla, aby umiestnil trojuholník na svoje miesto. Uprostred rušnej premávky, za zníženej viditeľnosti, v noci, či počas nepriaznivého počasia sa totiž táto zdanlivo jednoduchá úloha menila na riskantný prechod cez mínové pole. Štatistiky DGT potvrdzujú, že desiatky ľudí ročne prišli o život práve v takejto situácii. Španielsko sa preto rozhodlo, že je na čase ukončiť túto hru s osudom a nahradiť nebezpečnú prax moderným riešením, ktoré eliminuje potrebu opustiť vozidlo. Namiesto zastaraných bezpečnostných trojuholníkov tak prichádza inovatívny bezpečnostný prvok, ktorý prináša úplne novú úroveň ochrany pre vodičov aj ostatných účastníkov premávky.

Prekvapivá zmena v povinnej výbave auta! Už žiadne bezpečnostné trojuholníky, od 1. januára 2026 bude povinný nový typ výstražného majáka.

Malý zázrak s GPS a veľkým dosahom

Novým hrdinom španielskych ciest sa stáva núdzové svetlo V16, ktoré je známe aj ako „malý maják“. Toto kompaktné zariadenie sa magneticky pripevní na strechu vozidla a jednoduchým stlačením tlačidla sa aktivuje. Okamžite začne vyžarovať intenzívne, blikajúce svetlo, ktoré je viditeľné zo vzdialenosti až jedného kilometra, čo dáva ostatným vodičom dostatočný čas na reakciu a bezpečné obídenie prekážky. Zariadenie pracuje v rozsahu 360 stupňov, takže vozidlo je viditeľné z každého uhla. No a tá najväčšia pridaná hodnota spočíva v jeho vnútri. Od 1. januára 2026 budú totiž všetky schválené majáky V16 vybavené systémom pripojenia, ktorý automaticky a v reálnom čase odosiela geolokačné údaje o polohe vozidla priamo do cloudového systému DGT 3.0, kde sa tieto informácie spracúvajú a následne distribuujú do navigačných systémov, aplikácií a dopravných centier.

Tento prenos polohy, ktorý sa opakuje každých sto sekúnd, zaručuje, že aj v prípade pohybu vozidla sú informácie neustále aktualizované. Až keď sa zariadenie deaktivuje, systém prestane odosielať údaje. Vďaka tomuto technologickému pokroku budú môcť záchranné zložky a asistenčné služby reagovať oveľa rýchlejšie a presnejšie. Už žiadne blúdenie po neprehľadných cestách a hľadanie havarovaného auta. Údaje z majáku V16 navedú pomoc priamo na miesto nehody, čo môže v kritických situáciách zachrániť drahocenné sekundy, ba až ľudské životy. Pre vodiča to navyše znamená, že už nemusí vystupovať z auta a riskovať, že ho zrazí okoloidúce vozidlo (aj keď by o správnosti mal minimálne na diaľnici alebo rýchlostnej ceste opustiť vozidlo a prejsť do bezpečia za zvodidlá). Celá operácia, od zastavenia až po signalizáciu, trvá len niekoľko sekúnd, čím sa minimalizuje riziko spojené s vystupovaním z vozidla.

Prekvapivá zmena v povinnej výbave auta! Už žiadne bezpečnostné trojuholníky, od 1. januára 2026 bude povinný nový typ výstražného majáka.

Dopady a širší kontext

Hoci sa táto zmena týka primárne Španielska, jej vplyv presahuje hranice krajiny. Podľa informácií DGT je používanie tohto svetla povinné aj pre zahraničných vodičov, ktorí plánujú jazdu po španielskych cestách po 1. januári 2026. To znamená, že aj my, Slováci, ak sa chystáme na dovolenku na Pyrenejskom polostrove, si budeme musieť zaobstarať certifikovaný maják. Ak sa tak nestane a zastaví vás policajná hliadka, hrozí vám pokuta až do výšky 200 eur, čo rozhodne nie je malá čiastka. V praxi to znamená, že klasické bezpečnostné trojuholníky sa stanú nelegálnymi. Nový systém zároveň prispieva k celkovej bezpečnosti premávky tým, že informácie o prekážke sa okamžite zobrazia na digitálnych informačných tabuliach nad cestami a v navigáciách ostatných vozidiel, čím sa predchádza reťazovým nehodám, ktoré by inak mohli bezpečnostné trojuholníky zastaviť.

Je zaujímavé, že tento systém, ktorý sa už niekoľko rokov testuje, má zabezpečené internetové pripojenie minimálne na dvanásť rokov od aktivácie, pričom náklady na dátové služby sú už zahrnuté v kúpnej cene zariadenia, ktoré stojí približne 20 až 50 eur (v závislosti od konkrétneho modelu a značky). Táto investícia je zanedbateľná v porovnaní s cenou ľudského života alebo nákladmi na liečbu po vážnej nehode. Niektoré krajiny, ako napríklad Francúzsko či Nemecko, už zvažujú zavedenie podobného systému, čo by mohlo viesť k harmonizácii dopravných predpisov v celej Európskej únii a vytvoriť tak jednotnejší a bezpečnejší cestný priestor pre všetkých.

Nakoniec sa ukazuje, že táto zmena nie je len o novom technologickom hite, ale predovšetkým o ľudskej bezpečnosti. Španielsko sa odvážne postavilo čelom k dlhoročnému problému a ukázalo, že s pomocou moderných technológií sa dá výrazne znížiť riziko nehôd. Klasické bezpečnostné trojuholníky, ktoré boli dlho symbolom opatrnosti, tak ustupujú do úzadia pred inteligentným riešením, ktoré nás chráni aj bez toho, aby sme museli vystúpiť z bezpečia nášho vozidla. A to je myšlienka, ktorá by mala rezonovať v každom, kto sa pravidelne pohybuje po cestách.