Slováci robia veľkú chybu: Nesprávny stupeň prevodovky pri bežnom úkone zničí auto

Stačí jeden zlý úkon a vaše môže skončiť poškodené. Mnohí vodiči volia nesprávny stupeň prevodovky v každodennej situácii.

Stačí, že auto zaparkujete na menšom kopci a môže sa veľmi ľahko rozbehnúť, ak ho správne nezabezpečíte. Najmä nesprávne zvolený stupeň prevodovky býva zbytočným omylom, ktorá môže narobiť veľké problémy.

Následky môžu byť vážne, od poškodenia vozidla až po nebezpečné situácie pre ľudí v okolí. Stačí pritom dodržať niekoľko základných pravidiel, aby ste auto na svahu vždy bezpečne zaparkovali.

Základné pravidlo: Použite ručnú brzdu

Na ceste s akýmkoľvek klesaním alebo stúpaním vždy zatiahnite ručnú brzdu. Pri moderných autách s elektronickou parkovacou brzdou stačí stlačiť tlačidlo alebo potiahnuť páčku. Systém následne sám aktivuje brzdu.

Pri klasickej mechanickej brzde ju nezabudnite zatiahnuť poriadne. Polovičné zatiahnutie často nestačí.

prevodový stupeň

Pri správnom zabezpečení auta po zaparkovaní rozhoduje prevodový stupeň

Nesprávny stupeň prevodovky ako častá chyba

Okrem ručnej brzdy treba zaradiť aj vhodný rýchlostný stupeň prevodovky. Platí pravidlo opačného smeru. Pri parkovaní do kopca musíte zaradiť prvú rýchlosť. Pri parkovaní z kopca zase zaradíte spiatočku.

Viacerí vodiči robia zbytočnú chybu, určite ju neopakujte. Po zaparkovaní nezaraďujte dvojku, trojku ani štvorku. Prvá rýchlosť ako stupeň prevodovky má najnižší prevod, a preto funguje najúčinnejšie. Pri automatoch sa vždy používa poloha P, nikdy neutrál.

ručná brzda

Nikdy neopúšťajte auto bez zatiahnutej ručnej brzdy

Dodatočnú istotu poskytuje aj klin pod kolesom. Pri osobných autách nejde o povinnosť, no môžete ho použiť napríklad na prudších svahoch, ak chcete mať úplnú istotu.

Otočenie kolies a parkovanie elektromobilov

Ako ďalší trik niektorí vodiči prispôsobujú situácii aj otočenie predných kolies. Napríklad na ceste bez obrubníka je lepšie nasmerovať kolesá tak, aby auto v prípade pohybu vošlo na krajnicu či do trávy, a nie na vozovku.

Ak máte elektromobil, aj ten sa môžu samovoľne nechcene pohnúť. Preto platia rovnaké zásady: Poloha P, ručná brzda, prípadne upravte aj natočenie kolies. Navyše, elektrické autá sú ťažšie ako bežné autá. Keď sa dajú do pohybu, predstavujú preto ešte väčšie riziko.

parkovanie

Niekedy stačí, že sa auto pohne o pár desiatok centimetrov a spôsobí dopravnú nehodu

Pozor na vlastnú bezpečnosť

Ak sa vaše auto predsa len rozbehne, nesnažte sa ho zastaviť vlastnými silami. Riskujete vážne zranenie. Najlepšie je upozorniť ľudí v okolí a držať sa v bezpečnej vzdialenosti.

Správne parkovanie a zabezpečenie vozidla nie sú len otázkou bezpečnosti, ale aj povinnosťou každého motoristu. Keď ručná brzda zlyhá hoci aj bez vašej viny, nesprávny stupeň prevodovky vám nepomôže.

Okrem toho platí, že ak auto bez zatiahnutej ručnej brzdy spôsobí škodu, poisťovňa vám môže odmietnuť plnenie. Pokiaľ sa preukáže, že ste auto nezabezpečili proti pohybu správnym spôsobom, máte veľký problém. Dodatočná rýchla kontrola pred vystúpením z auta vám dokáže ušetriť kopu starostí.

Zdroj: ladbible.com