Ako dlho vydržia pneumatiky lietadla? Pri pristátí musí zvládnuť viac než 250 km/h

Pneumatiky lietadla zvládnu nepredstaviteľné extrémy, no vydržia len pár stoviek pristátí. Kľúčom k bezpečnosti je dusík a tlak 15,8 baru.

Pneumatiky lietadla sú hrdinovia, o ktorých sa málo hovorí. Kým si cestujúci vychutnávajú hladké pristátie, podvozok lietadla dostáva zabrať tak, ako by si to žiadna pneumatika auta ani nevedela predstaviť. Pri dosadnutí z rýchlosti viac ako 250 km/h musia absorbovať obrovské nárazy, trenie aj hmotnosť desiatok ton. Nie je preto divu, že otázka „ako dlho vydržia pneumatiky lietadla?“ fascinuje aj laikov. A samozrejme, aj nás v redakcii.

300 až 450 pristátí a koniec

Podľa údajov leteckých spoločností, ako je Air Canada, vydržia pneumatiky na hlavnom podvozku v priemere 300 až 450 pristátí. Číslo sa môže líšiť v závislosti od povrchu dráhy, klimatických podmienok či frekvencie letov. Zaujímavé je, že predné (nose) pneumatiky sa opotrebúvajú rýchlejšie – neznášajú síce plný náraz pri pristátí, ale nesú zodpovednosť za manévrovanie lietadla na zemi, čo znamená časté zatáčanie a vyššie namáhanie. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, no treba si uvedomiť, že jedna pneumatika lietadla je stavaná na úplne iné podmienky než tá automobilová. Zatiaľ čo pneumatika vášho auta pri bežnej jazde vydrží desiatky tisíc kilometrov, pneumatika Boeingu alebo Airbusu musí zvládnuť okamžité zrýchlenie z nuly na stovky kilometrov za hodinu a teplotné šoky pri každom pristátí.

Pneumatiky lietadla zvládnu nepredstaviteľné extrémy, no vydržia len pár stoviek pristátí. Kľúčom k bezpečnosti je dusík a tlak 15,8 baru.

Bežné pneumatiky plníme vzduchom. Pri lietadlách by to však bola katastrofa. Vzduch podlieha vlhkosti, ktorá v cestovnej výške (-57 °C) zamŕza. Zamrznutá vlhkosť by mohla narušiť stabilitu pneumatiky. Preto sa používa čistý dusík, ktorý:

  • nepodlieha vlhkosti, a teda nezamŕza,

  • je nehorľavý, to je dôležité pri extrémnych teplotách trenia,

  • nereaguje s gumou ani kovom, takže predlžuje životnosť pneumatík a diskov,

  • nemení svoje vlastnosti ani pri teplotách -173 °C.

Napríklad tlak v pneumatikách Boeingu 787 dosahuje až 15,8 baru. Pre porovnanie, v osobnom aute bežne používame 2,2 – 2,5 baru. Inými slovami, tlak v lietadlovej pneumatike je 7-krát vyšší než vo vašom aute!

Pneumatiky lietadla zvládnu nepredstaviteľné extrémy, no vydržia len pár stoviek pristátí. Kľúčom k bezpečnosti je dusík a tlak 15,8 baru.

Údržba dráh a stopa po pristátí

Každé pristátie lietadla zanechá na zemi „podpis“. Pri kontakte s rozhorúčenou dráhou sa z pneumatík odtrhne tenká vrstva gumy, ktorá sa nalepí na asfalt. Preto musia letiská pravidelne túto nahromadenú gumu odstraňovať, aby zostal povrch bezpečný. Tento proces stojí milióny eur ročne a je neoddeliteľnou súčasťou údržby letísk. Ak by ste chceli vedieť, o výrobu pneumatík pre lietadlá sa starajú len tri veľké značky: Goodyear, MichelinBridgestone. Každá pneumatika má svoje sériové číslo a presne sa sleduje jej životný cyklus. Pri opotrebení nejde rovno do „koša“ – väčšinou sa pneumatiky protektorujú (dostanú novú vrstvu gumy) a môžu sa znova používať, čo šetrí náklady aj životné prostredie.

Pneumatiky lietadla sú z konštrukčného hľadiska špičkou technológie. Musia odolať nárazom, váhe lietadla, vysokým rýchlostiam aj obrovským zmenám teploty. No zároveň sú považované za spotrebný materiál, ktorý sa vymieňa oveľa častejšie než pneumatika na aute. Tento paradox ukazuje, aké extrémne sú požiadavky letectva, no bezpečnosť má vždy absolútnu prioritu.

Vietnamská značka, ktorá vyrába najhoršie autá na svete, prichádza znova do Európy. Čo ponúkne?





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!