Vietnamská značka, ktorá vyrába najhoršie autá na svete, prichádza znova do Európy. Čo ponúkne?

VinFast, vietnamská značka známa kontroverznými elektromobilmi, prichádza do Európy s novými elektrickými autobusmi. Ukáže modely EB 8 a EB 12 s dojazdom až 400 km.

Keď sa povie VinFast, väčšine európskych motoristov nenapadne nič konkrétne. A nečudujem sa. Vietnamská automobilka, ktorá je súčasťou konglomerátu Vingroup, sa na európsky trh dostala pred pár rokmi so svojimi elektromobilmi. Očakávania boli veľké, výsledky horšie – predaje v Nemecku, Holandsku či Francúzsku zatiaľ neprekročili rámec štatistickej chyby. Navyše, recenzie nešetrili kritikou. Model VinFast VF8, ktorý mal byť vlajkovou loďou expanzie, dostal v americkej tlači také hodnotenia, že by sa z nich začervenali aj ostrieľaní automobiloví veteráni. „Také zlé, že sa vám obracia žalúdok,“ písali novinári v USA. Niet divu, že značka dostala nálepku výrobcu „najhorších áut sveta“.

VinFast, vietnamská značka známa kontroverznými elektromobilmi, prichádza do Európy s novými elektrickými autobusmi. Ukáže modely EB 8 a EB 12 s dojazdom až 400 km.

VinFast VF8.

Ale Vietnami sa len tak nevzdávajú. Keď to nejde cez osobné autá, skúšajú to cez autobusy. A rovno elektrické.

Plán pre Európu

VinFast sa rozhodol, že cestou k srdcu Európy nebude malý mestský elektromobil, ale veľký mestský autobus. Na veľtrhu Busworld Europe 2025 v Bruseli predstaví dva nové modely: VinFast EB 8VinFast EB 12. Oba sú 100 % elektrické, vybavené batériami typu LFP od renomovaných dodávateľov CATL a Gotion, s kapacitou až 422 kWh. VinFast sľubuje „reálnych 400 kilometrov“, čo by malo stačiť na väčšinu denných mestských liniek. Nabíjanie je rýchle, s výkonom do 140 kW, pričom plné nabitie má trvať 2 až 3 hodiny – ideálne pre prestávky medzi špičkami v mestskej doprave. Spoločnosť zdôrazňuje, že autobusy sú prispôsobené európskym normám a infraštruktúre. Model EB12 už dokonca získal plnú homologizáciu podľa predpisov EHK OSN a EÚ, takže nič nebráni jeho nasadeniu na európske cesty.

VinFast má s autobusmi skúsenosti – vo Vietname prevádzkuje sieť elektrických autobusov už štyri roky, s produkciou okolo 1 500 až 2 000 kusov ročne. Vozidlá zabezpečujú pravidelnú mestskú dopravu a značka sa stará aj o ich údržbu. Inými slovami, aspoň na domácom trhu systém funguje. Prečo to skúsiť v Európe? Odpoveď je jednoduchá: verejná doprava hľadá zelené riešenia. Mestá investujú do elektrických autobusov, aby znížili hluk a emisie. Trh rastie a kto získa kontrakty v Nemecku, Francúzsku či Beneluxe, má vyhraté. A hoci VinFast na poli osobných áut nepresvedčil, v autobusoch môže uspieť – tu totiž nerozhoduje imidž značky, ale schopnosť dodať spoľahlivé vozidlo za rozumnú cenu.

Odvážna vízia alebo riskantná stávka?

VinFast tvrdí, že jeho autobusy budú spoľahlivé a pripravené na európske podmienky. Prezidentka spoločnosti Le Thi Thu Thu Thuy hovorí o dlhodobom záväzku k Európe a o „budovaní komplexného ekosystému zelenej dopravy“. To znie pekne, no kľúčová otázka je, či si vietnamský VinFast dokáže získať dôveru európskych samospráv. Doterajšie skúsenosti s elektromobilmi ukazujú, že kvalita je slabým miestom značky. Autobusový segment je však iný – veľkí hráči ako Solaris, Mercedes či MAN už roky dodávajú elektrické autobusy a majú skúsenosti aj servisné siete. VinFast bude musieť ponúknuť niečo extra – nižšiu cenu, dlhšiu záruku alebo špeciálne financovanie.

Tankovanie zdražie: Vysoké ceny na čerpačkách v SR nastanú od určeného dátumu





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!