To, čo sa momentálne deje v Číne, sme v automobilovom priemysle ešte nevideli
To, čo sa deje v Číne, nemá v automobilovom priemysle obdoby. Zatiaľ čo Európa a USA ešte len ladia svoje plány na elektrifikáciu, čínski výrobcovia idú naplno – a výsledok už neprehliada ani samotný Uber. Generálny riaditeľ Uberu, Dara Khosrowshahi, v podcaste People by WTF otvorene priznal, že čínske elektromobily „posúvajú hranice spôsobom, aký sme ešte nevideli“. A to nie je len fráza – spomenul mená ako BYD či Geely, ktoré sa z lokálnych značiek stali globálnymi lídrami. Podľa neho Čína dokázala to, čo západné automobilky nestihli za celé desaťročia: v priebehu pár rokov udávať svetový trend.
Svoje už k tomu povedali aj iní. Šéf Fordu Jim Farley nedávno priznal, že čínske značky sú „ďaleko pred“ americkou a európskou konkurenciou – a to nielen cenou, ale aj kvalitou a technológiami. Khosrowshahi dodáva, že kľúčom je kombinácia štátnej stratégie a drsnej konkurencie. Každá provincia chce svoju automobilku, na trhu je vyše stovka hráčov a prežívajú iba tí najodvážnejší. Darwin by mal radosť – prirodzený výber v praxi.
A čo Uber? Samotná platforma nezostáva pozadu. Minulý rok investovala 300 miliónov dolárov do amerického výrobcu Lucid – jeho nový model Gravity EV má byť základom pre budúce robotické taxíky Uberu. Ďalšia veľká dohoda padla s Waymo, autonómnou divíziou Googlu.
Robotaxi Waymo už jazdia vo Phoenixe, Austine či Atlante a nedávno dostali povolenie testovať aj v New Yorku. Uber tak po neúspešných vlastných pokusoch s autonómnym vývojom zvolil pragmatickú cestu: nesnaží sa vymyslieť koleso nanovo, ale spojil sa s tými, ktorí už majú riešenie. Výsledok? Budúcnosť Uberu je elektrická, autonómna – a konkurencia z Číny ich bude nútiť bežať ešte rýchlejšie.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!