Týchto 10 superáut by ste v garáži naozaj nechceli. Odvážne, zvláštne, ale s obrovskými chybami
Caparo T1 (2007)
Na prvý pohľad vyzeralo ako fantázia každého petrolheada – Formula 1 upravená na bežné cesty. Karbón, nízka hmotnosť, 575 koní, zrýchlenie na 160 km/h za päť sekúnd… Čo viac si priať? Nuž, napríklad to, aby ste s tým autom aj bezpečne dorazili do cieľa.
Caparo T1 totiž fungovalo presne podľa hesla „buď vybuchnem od nadšenia, alebo naozaj vybuchnem“. Autu sa pravidelne stávalo, že sa pokazilo alebo rovno vzbĺklo. A keď sa vám športiak ocitne v plameňoch častejšie než na okruhu, je jasné, že niečo nevyšlo podľa plánu.
Vector M12 (1995)
Amerika sa vždy snažila postaviť superauto, ktoré by konkurovalo Európe. Vector M12 bol jedným z týchto pokusov – a, bohužiaľ, nie z tých úspešných. Na papieri to vyzeralo pritom fajn. Využili základ z Lamborghini Diablo, motor V12, výrazný dizajn. Lenže v realite bol M12 skôr americkým snažením, ktoré skončilo niekde na pol ceste.
Ovládateľnosť pripomínala skôr rozbehnutého slona, interiér pôsobil lacno a kvalita spracovania bola približne na úrovni stanu, ktorý skladáte o šiestej ráno po festivale. A tak sa stalo, že v porovnaní s ním vyzeralo aj samotné Diablo – ktoré rozhodne nebolo bezchybné – ako symbol spoľahlivosti a zdravého rozumu.
DeLorean DMC-12 (1981)
Ikonické krídlové dvere, dizajn od Giugiara a nesmrteľná úloha v trilógii Návrat do budúcnosti – to všetko robí z DeLoreanu auto, ktoré má miesto v srdci každého filmového fanúšika. Ale ak odhliadneme od filmovej mágie, v realite to bolo skôr auto, ktoré vám prinieslo späť na zem, a to dosť tvrdo.
Pôvodne sa sľuboval mohutný americký V8, no nakoniec sa pod kapotu dostal nenápadný francúzsko-švédsky motor V6 od Peugeotu, Renaultu a Volva. A výkon? Verzia s katalyzátorom potrebovala viac než 10 sekúnd na stovku. To síce zvládol aj bežný rodinný sedan, no DeLorean mal vyzerať ako raketa z budúcnosti. Ale úprimne – aj keby jazdil ako Trabant, dvere otvárajúce sa dohora mu odpustíme.
Weber Faster One (2008)
Švajčiarsko má povesť precíznosti – stačí si spomenúť na hodinky či čokoládu. Ale Faster One ukázal, že keď sa Švajčiari pustia do superauta, môže to dopadnúť dosť zle. Papierovo sľuboval 900 koní a maximálku 415 km/h. V praxi však bol problém už len to, aby ho niekto dokázal vôbec bezpečne šoférovať.
A potom ten dizajn. Vyzeral, akoby sa Tim Burton rozhodol nakrútiť film o autách a potreboval kulisu pre svojho záporného hrdinu. Ostré línie, bizarné proporcie a celkový vzhľad, ktorý skôr naháňal hrôzu než vzbudzoval rešpekt. Faster One bol jednoducho auto, ktoré vám prišlo strašiť do snov – a nie v tom dobrom zmysle.
Čítajte ďalej