Aktualita
Dopravná revolúcia: Zákaz benzínových áut zaviedla krajina netradičným spôsobom
Ako by vyzeral zákaz benzínových áut bez toho, aby existoval na papieri? Odpoveď hľadajte v Nórsku. Ten, kto si dnes v tejto škandinávskej krajine kúpi nové auto s benzínovým či naftovým motorom, patrí doslova medzi malú menšinu.
Dá sa povedať, že tam existuje zákaz benzínových áut bez toho, aby formálne platil. V júli malo v Nórsku až 97 percent novozaregistrovaných vozidiel elektrický pohon.
Pre porovnanie, vo viacerých iných štátoch EÚ je to stále sotva pár percent. Ako sa Nórsku podarilo takmer úplne prejsť na elektromobilitu, zatiaľ čo v iných štátoch sa diskusia o konci spaľovacích motorov stále vlečie?
Lacná a čistá energia ako základ
Jednou z kľúčových výhod Nórov je dostupná a ekologická elektrina. Krajina využíva vodu a horský terén. Až 88 percent elektriny získava z hydroelektrární. 99 percent elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Vďaka tomu sú prevádzkové náklady na elektromobily výrazne nižšie než inde. Bežný vodič zaplatí za nabitie auta v Nórsku priemerne len okolo 12,50 eura. Nižšie sú aj sieťové poplatky za energiu a rôzne štátne odvody či poplatky. To robí elektrické vozidlá aktraktívnymi aj z dlhodobého hľadiska.
Hustá a funkčná nabíjacia infraštruktúra
Ďalším pilierom úspechu je nabíjacia sieť. Nórsko buduje systém rýchlonabíjacích staníc, ktoré musia byť dostupné v maximálnych intervaloch 50 kilometrov na hlavných cestách.
Vďaka nim nabijete batériu elektromobilu na 80 percent už za pol hodiny. To výrazne znižuje obavy motoristov z nedostatočného dojazdu.
Štátne stimuly namiesto zákazov
Najväčším rozdielom medzi Nórskom a Slovenskom je politická stratégia. Nórsko už od 90. rokov systematicky zavádzalo výhody pre elektromobily ako napríklad:
-
oslobodenie od DPH pri kúpe (25% úspora),
-
nižšie dane a poplatky,
-
bezplatné alebo zľavnené parkovanie,
-
využívanie buspruhov,
-
zľavy na trajektoch a mýtnych poplatkoch.
Vďaka týmto stimulom sa elektromobil stal pre vodičov nielen ekologicky, ale aj ekonomicky výhodnou voľbou.
Stabilná politika a spoločenský konsenzus
Kým na Sovensku zostáva podpora elektromobility často bez reálnej koncovky, Nórsko si dlhodobo drží jasnú stratégiu. Oslobodenie od DPH platí už vyše 20 rokov a pretrvalo napriek zmenám vlád. To dáva kupujúcim istotu, že sa im investícia do elektromobilitu oplatí.
Ďalším faktorom je postoj spoločnosti: ochrana klímy má v Nórsku prioritu. Navyše, krajina nemá veľký automobilový priemysel, ktorý by politicky bránil rýchlej transformácii. To vidno napríklad v Nemecku, kde je automobilový sektor kľúčovým zamestnávateľom (podobne ako aj u nás) a významným hospodárskym hráčom.
Zákaz benzínových áut môže byť nepriamy
Príklad Nórska ukazuje, že úspech neprichádza cez príkazy a zákazy, ale cez stabilné prostredie a motivačné programy. Aj Slovensko síce v počte elektromobilov a oblasti infraštruktúry napreduje, no pretrvávajúca neistá politická stratégia či chýbajúce dotácie spomaľujú premenu dopravy.
Kým Nórsko už prakticky dosiahlo dopravnú revolúciu a faktický zákaz benzínových áut, Slovensko zostáva odkázané na spaľovacie motory.
Nórska skúsenosť ukazuje, že cesta k masovému rozšíreniu elektromobility vedie cez politickú stabilitu, ekonomické stimuly a kvalitnú infraštruktúru. Pre krajiny ako Slovensko je to lekcia. Plánovanie na desaťročia dopredu prináša výsledky. EÚ nám síce chce naordinovať zákaz benzínových áut, no v prvom rade by sa u nás najskôr musel začať seriózny rozvoj elektromobility.
Zdroj: electrive.com