Trh s jazdenkami povolil, ale iba na oko. Ceny majú namierené hore

Ceny jazdeniek na trhu sú zatiaľ stabilné, ale trend zo susedného Česka naznačuje, že sa udejú isté zmeny. Slováci chcú automaty, aj keď sú trikrát drahšie než manuál.

Leto býva na sekundárnom trhu s autami slabšie, no to, čo sa deje v Česku, môže už čoskoro doraziť aj k nám. Ceny jazdeniek tam začali rásť a analytici varujú – čoskoro bude nasledovať aj Slovensko. A hoci celkový počet predajov klesol, veľké predajné siete si pripisujú rekordy. Pritom sa mení nielen typ motorov, ale aj prevodoviek. Podľa aktuálnych štatistík spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí AAA AUTOMototechna, sa v júli na Slovensku predalo 38 615 ojazdených áut. To je najnižšie číslo od začiatku roka a znamená pokles nielen oproti júnu, ale aj v medziročnom porovnaní. Prepad sa týkal predovšetkým súkromných inzerentov – tí sa počas dovoleniek dostávajú do úzadia.

Naopak, veľkí hráči na trhu nezaháľajú. Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, uviedla, že „júl sa stal naším najsilnejším siedmym mesiacom v 33-ročnej histórii a zároveň najlepším mesiacom vôbec. Na Slovensku sme už druhýkrát tento rok predali viac ako 2 000 áut za mesiac. V celej skupine to bolo 10 500 vozidiel, čo je medziročne nárast o 5,6 %.“

Ceny sa zatiaľ držia

V júli sa jazdené autá na Slovensku predávali v priemere za 12 365 eur, čo je len o 1,4 % viac ako v januári. V susednom Česku však ceny už od začiatku roka vzrastli o 6,5 %. To je jasný signál, že aj Slovensko čaká zdražovanie – najmä ak začnú účinkovať nové clá na dovoz amerických áut, ktoré môžu ovplyvniť celý trh, vrátane toho sekundárneho. Najpredávanejším ojazdeným autom na Slovensku bola opäť Škoda Octavia – dvanásťročná, s priemerom 210-tisíc kilometrov a cenou 7 755 eur. Nasleduje Fabia, VW Golf, Passat a z vyššej triedy aj Superb, ktorý má deväť rokov, no cenovku už cez 14-tisíc. Celé poradie TOP 10 nájdete na konci článku.

Ceny jazdeniek na trhu sú zatiaľ stabilné, ale trend zo susedného Česka naznačuje, že sa udejú isté zmeny. Slováci chcú automaty, aj keď sú trikrát drahšie než manuál.

Aj keď je diesel stále najrozšírenejší, jeho podiel medzi jazdenkami už klesol pod 59 %. Benzínové autá si vybralo takmer 36 % zákazníkov, hybridyelektromobily sa dokopy dostali na necelé 4 %. Aj to je ale nárast – elektromobily medziročne stúpli o 25 %, hoci trh celkovo poklesol o viac než 7 %. V skupine AAA AUTO predali tento rok už 1 000 elektromobilov, čo je dvojnásobok v porovnaní s celým minulým rokom. Slovenskému rebríčku dominujú Tesla Model 3, Audi e-tronŠkoda Enyaq.

Zmena sa deje aj pod radiacou pákou. Automatické prevodovky sa stali voľbou pre takmer polovicu zákazníkov – v júli ich malo 49,1 % predaných áut. To je ohromný skok, keď si uvedomíme, že automaty sú v priemere trikrát drahšie ako manuály – 18 610 € verzus 6 404 €. Dôvod? Autá s automatom sú zvyčajne mladšie, luxusnejšie a častejšie medzi hybridmi a elektromobilmi, kde manuál prakticky neexistuje.

TOP 10 najpredávanejších jazdeniek na Slovensku (júl 2025)

Poradie Model Cena (€) Nájazd (km) Vek (r.)
1. Škoda Octavia 7 755 210 395 12
2. Škoda Fabia 3 647 169 979 14
3. VW Golf 7 052 194 358 13
4. VW Passat 8 292 225 735 12
5. Škoda Superb 14 158 195 589 9
6. BMW 3 10 089 224 328 15
7. Audi A4 8 623 240 611 13
8. Audi A6 12 076 228 552 12
9. BMW 5 14 521 221 010 12
10. Kia Ceed 8 513 139 605 9

Zemetrasenie v slovenskom autopriemysle. Kľúčový dodávateľ prémiových značiek mení majiteľa, na Slovensko vstupuje indická Tata






Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!