Trh s jazdenkami povolil, ale iba na oko. Ceny majú namierené hore
Leto býva na sekundárnom trhu s autami slabšie, no to, čo sa deje v Česku, môže už čoskoro doraziť aj k nám. Ceny jazdeniek tam začali rásť a analytici varujú – čoskoro bude nasledovať aj Slovensko. A hoci celkový počet predajov klesol, veľké predajné siete si pripisujú rekordy. Pritom sa mení nielen typ motorov, ale aj prevodoviek. Podľa aktuálnych štatistík spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí AAA AUTO a Mototechna, sa v júli na Slovensku predalo 38 615 ojazdených áut. To je najnižšie číslo od začiatku roka a znamená pokles nielen oproti júnu, ale aj v medziročnom porovnaní. Prepad sa týkal predovšetkým súkromných inzerentov – tí sa počas dovoleniek dostávajú do úzadia.
Naopak, veľkí hráči na trhu nezaháľajú. Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, uviedla, že „júl sa stal naším najsilnejším siedmym mesiacom v 33-ročnej histórii a zároveň najlepším mesiacom vôbec. Na Slovensku sme už druhýkrát tento rok predali viac ako 2 000 áut za mesiac. V celej skupine to bolo 10 500 vozidiel, čo je medziročne nárast o 5,6 %.“
Ceny sa zatiaľ držia
V júli sa jazdené autá na Slovensku predávali v priemere za 12 365 eur, čo je len o 1,4 % viac ako v januári. V susednom Česku však ceny už od začiatku roka vzrastli o 6,5 %. To je jasný signál, že aj Slovensko čaká zdražovanie – najmä ak začnú účinkovať nové clá na dovoz amerických áut, ktoré môžu ovplyvniť celý trh, vrátane toho sekundárneho. Najpredávanejším ojazdeným autom na Slovensku bola opäť Škoda Octavia – dvanásťročná, s priemerom 210-tisíc kilometrov a cenou 7 755 eur. Nasleduje Fabia, VW Golf, Passat a z vyššej triedy aj Superb, ktorý má deväť rokov, no cenovku už cez 14-tisíc. Celé poradie TOP 10 nájdete na konci článku.
Aj keď je diesel stále najrozšírenejší, jeho podiel medzi jazdenkami už klesol pod 59 %. Benzínové autá si vybralo takmer 36 % zákazníkov, hybridy a elektromobily sa dokopy dostali na necelé 4 %. Aj to je ale nárast – elektromobily medziročne stúpli o 25 %, hoci trh celkovo poklesol o viac než 7 %. V skupine AAA AUTO predali tento rok už 1 000 elektromobilov, čo je dvojnásobok v porovnaní s celým minulým rokom. Slovenskému rebríčku dominujú Tesla Model 3, Audi e-tron a Škoda Enyaq.
Zmena sa deje aj pod radiacou pákou. Automatické prevodovky sa stali voľbou pre takmer polovicu zákazníkov – v júli ich malo 49,1 % predaných áut. To je ohromný skok, keď si uvedomíme, že automaty sú v priemere trikrát drahšie ako manuály – 18 610 € verzus 6 404 €. Dôvod? Autá s automatom sú zvyčajne mladšie, luxusnejšie a častejšie medzi hybridmi a elektromobilmi, kde manuál prakticky neexistuje.
TOP 10 najpredávanejších jazdeniek na Slovensku (júl 2025)
Poradie | Model | Cena (€) | Nájazd (km) | Vek (r.) |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 7 755 | 210 395 | 12 |
2. | Škoda Fabia | 3 647 | 169 979 | 14 |
3. | VW Golf | 7 052 | 194 358 | 13 |
4. | VW Passat | 8 292 | 225 735 | 12 |
5. | Škoda Superb | 14 158 | 195 589 | 9 |
6. | BMW 3 | 10 089 | 224 328 | 15 |
7. | Audi A4 | 8 623 | 240 611 | 13 |
8. | Audi A6 | 12 076 | 228 552 | 12 |
9. | BMW 5 | 14 521 | 221 010 | 12 |
10. | Kia Ceed | 8 513 | 139 605 | 9 |

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!