Servis auta za 10 eur? Tu sa to dá, ale len ak si všetko spravíte sami
Vodičov, ktorí si autá opravujú sami v prenajatých dielňach, v poslednej dobe pribúda. Znie to jednoducho, no zodpovednosť za výsledok v servise je výhradne na majiteľovi vozidla.
Vydané Text: Eva Bednáriková
V snahe znížiť náklady na údržbu a opravy vozidiel čoraz viac nemeckých vodičov objavuje nový trend – prenájom servisných priestorov na svojpomocné opravy. Nejde však o návrat do éry garážových kutilov. Tieto tzv. „do-it-yourself“ dielne sú vybavené profesionálnym náradím, niekde aj pomocou vyškolených technikov, no zodpovednosť za prácu nesie výlučne samotný používateľ.
Ušetriť sa dá, ale…
Základom sú jednoduché opravy, ktoré nevyžadujú diagnostické prístroje ani zásahy do bezpečnostne kritických systémov vozidla. Mnohí motoristi tak riešia výmenu vzduchových filtrov, oleja, žiaroviek či brzdových platničiek. V Nemecku, kde je servisná práca mimoriadne drahá, môže vlastnoručne vykonaná údržba predstavovať citeľnú úsporu. Podľa ADAC-u sa prenájom zdviháka pohybuje na úrovni 10 až 20 eur za hodinu, pričom základné náradie si možno zapožičať za symbolické sumy, často už od 5 eur. Niektoré dielne umožňujú navyše dokúpiť aj spotrebný materiál, akými sú brzdová kvapalina, mazivá, tesniace pasty či čistiace prostriedky priamo na mieste – a to výhodnejšie než v bežnom obchode.
Samotná návšteva samoobslužnej dielne si vyžaduje dôkladnú prípravu. Vodič musí mať jasno v tom, aký konkrétny servis plánuje, a zároveň si zabezpečiť všetky potrebné náhradné diely vopred. ADAC preto odporúča orientovať sa výlučne na kvalitné komponenty – originálne diely (OE) alebo diely od renomovaných výrobcov (OEM či aftermarket). Dôležité je overiť si presné čísla dielov, ktoré možno nájsť priamo na pôvodnej súčiastke alebo v technickej dokumentácii k vozidlu. Súčasťou zodpovednej prípravy je aj vlastná výbava: ochranné okuliare, rukavice, montérky, ale aj základné hygienické a čistiace pomôcky. Práca v dielni môže byť špinavá a nie vždy ide všetko podľa plánu, preto sa neodporúča šetriť na bezpečnostných pomôckach.
Nie všetko si môžete urobiť sami
Jedným z kľúčových aspektov je sebahodnotenie. Nie všetky práce sú vhodné na svojpomocné prevedenie. Najmä v prípade zásahov do bŕzd, riadenia či systémov podvozku treba zohľadniť technické nároky aj právnu zodpovednosť. V prípade, že po nekvalitne vykonanej oprave dôjde k nehode, vinníkom bude vodič – nie prevádzkovateľ servisnej dielne. To isté platí pri manipulácii s vozidlami s vysokonapäťovým systémom, teda najmä elektromobilmi. Práce na elektrických komponentoch môžu vykonávať výhradne odborníci s príslušnou certifikáciou. Niektoré dielne preto neumožňujú svojpomocné opravy na elektroautách, alebo len v obmedzenom rozsahu a pod dohľadom kvalifikovanej osoby.
TOP 10 najkrajších áut všetkých čias podľa umelej inteligencie. Nájdete tam svojho favorita?

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!