Zákaz naftových motorov už o 5 rokov: EÚ ide silno pritvrdiť voči Slovákom

Čo to zase chystá Brusel? Zákaz naftových motorov sa má týkať veľkej skupiny motoristov, ktorá ich dnes stále vo veľkom využíva aj na Slovensku.

Vydané  Text: 

Čo plánuje EÚ? Zásadný krok na spadnutie

Európska únia predpripravuje, resp. zvažuje významné opatrenie v boji proti klimatickým zmenám. Má nastať zákaz naftových motorov a ďalších spaľovacích agregátov vo firemných flotilách a autopožičovniach. Konkrétne sa tak má stať od roku 2030.

Ak eurokomisia tieto plány pretaví do legislatívy, zmena zasiahne približne 60 % trhu s novými autami. Znamenalo by to, že od roku 2030 by si mohli firmy a autopožičovne zaobstarať už len elektromobily ako nové vozidlá.

Klasické benzínové či naftové autá ostanú výhradne v ponuke pre súkromných zákazníkov. O päť rokov neskôr, od roku 2035 majú skončiť nové registrácie áut so spaľovacími motormi aj v prípade súkromných osôb nepodnikateľov.

Kontroverzný nápad na zákaz naftových motorov

Najnovší návrh, ktorý má komisia predstaviť už koncom leta 2025, nie je ešte ani zďaleka fixný. Bude si vyžadovať súhlas Európskeho parlamentu aj Rady EÚ.

Plánovaný skorší zákaz naftových motorov (a rovnako aj zákaz tých benzínových) pre firmy zožal vlnu kritiky veľmi rýchlo. Nespokojnosť vyjadruje najmä skupina konzervatívnejších politikov a vybraných zástupcov automobilového sektora. Nemecký europoslanec Markus Ferber z CSU už vyzval predsedníčku komisie Ursulu von der Leyen, aby návrh stopla. Podľa neho ide o prehnaný zásah do trhu, ktorý ohrozí mobilitu a zaťaží európske automotive podniky.

Nechcú dovolenkári elektromobily?

Skepticky sa k návrhu z Bruselu stavia aj veľká autopožičovňa Sixt. Jej člen predstavenstva Nico Gabriel upozornil, že bez dostatočnej nabíjacej infraštruktúry zostanú elektromobily pre bežných dovolenkárov neatraktívnou voľbou. Platí, že turisti aj dnes nájdu dostupný elektromobil na prenájom niekedy iba s ťažkosťami. Deje sa tak najmä v obzvlášť preplnených dovolenkových destináciách.

nabíjanie elektromobilu

Podnikatelia z dopravného odvetvia sa zhodujú, že samotný zákaz naftových motorov nestačí. Ak má mať prechod na elektrický pohon zmysel, EÚ musí zároveň rýchlejšie a intenzívnejšie investovať do výstavby nabíjacích staníc. Inak riskuje, že tlak na elektrifikáciu vyvolá chaos a zníži dostupnosť služieb napríklad v prípade autopožičovní. Zároveň by vraj takto porástli náklady pre koncových zákazníkov.

Osobné autá už len na elektrinu?

Zatiaľ nevieme, či Európska komisia pripravuje aj prechodné opatrenia alebo finančnú pomoc pre dotknuté firmy, ktoré by zákaz najviac zasiahol. Ak však zákon schvália v zamýšľanej podobe, firmy budú musieť už čoskoro prehodnotiť svoju stratégiu pri nákupe vozidiel.

Aj keď zákaz naftových motorov od roku 2030 znie pre niektorých ako radikálny krok, ide o súčasť širšieho úsilia EÚ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do polovice súčasného storočia.

Výrobcovia áut, požičovne aj firemní zákazníci musia byť v strehu. Viacerí sa môžu už teraz začať minimálne chystať na ponteciálne zásadnú premenu: prechod k elektrickému pohonu ako emisne čistejšej budúcnosti dopravy.

Zdroj: fleetmanagementweekly.com