Ako sa mení tlak v pneumatikách, keď je vonku 35 stupňov? Toto určite nerobte
Nepodceňujte tlak v pneumatikách, a už vôbec nie počas leta, keď teploty stúpajú nad 30 °C. Stačí málo a môžete riskovať výbuch či nehodu.
Vydané Text: Marek Lehmann
Keď slnko v lete pečie na asfalt, mohli by ste ho pokojne použiť na grilovanie. Vysoké teploty ovplyvňujú aj veci, na čo často zabúdame – tlak v pneumatikách. A ten môže byť v horúčavách doslova zradný. Pneumatiky sú jediným kontaktným bodom auta so zemou, a aj keď sa to opakuje do zbláznenia, má to svoj dôvod. Správny tlak v nich ovplyvňuje bezpečnosť, spotrebu aj životnosť. Ale čo sa s ním deje, keď čísla na teplomere vyletia nad 30 °C?
Teplo mení všetko
Ako sa ohrieva vzduch, rovnako sa ohrieva aj vzduch v pneumatikách. Každý fyzik vám potvrdí, že teplý vzduch rozpína – a teda aj zvyšuje tlak. Zmena teploty o 10 až 12 °C môže znamenať rozdiel 0,1 baru. To síce znie ako zanedbateľné číslo, ale vo svete pneumatík je to rozdiel medzi bezpečnou jazdou a potenciálnym nebezpečenstvom.
V horúcich letných dňoch sa teda môže stať, že tlak v pneumatikách sa zvýši aj bez vášho pričinenia. A ak ste ich už predtým prehustili – povedzme, že ste si „pomohli“ o dve desatiny baru, aby lepšie držali – môžete skončiť s pneumatikami, ktoré sú tvrdé ako kameň. Výsledok? Znížený komfort, vyššie riziko prasknutia a zbytočné opotrebenie.
Máte na pneumatikách farebné pruhy? Nie je to ozdoba – je to odkaz pre zasvätených
Treba vzduch vypustiť?
Odpoveď je jednoduchá: nie. Základné pravidlo znie – vždy dodržujte tlak odporúčaný výrobcom vozidla. Ten nájdete na vnútornej strane dverí vodiča, pri palivovej nádrži alebo v návode na obsluhu. Ale pozor, ten tlak je stanovený pre studené pneumatiky. Nie ráno po 50 kilometroch, nie po ceste z práce. Ale keď sú ešte neprevetrané. Ak si meriate tlak po jazde, vo väčšine prípadov vám tlakomer ukáže vyššiu hodnotu – vtedy ho neregulujte, inak budete v noci jazdiť s podhustenými pneumatikami.
Kedy treba tlak skutočne upraviť?
-
Keď meníte záťaž – naložené auto potrebuje vyšší tlak.
-
Keď meníte typ jazdy – pri dlhých dovolenkových trasách po diaľnici pomôže trocha vyšší tlak, ale iba v rozumnej miere (do 0,2 baru).
-
Keď idete na hory – zmena nadmorskej výšky tiež mení tlak, no efekt je minimálny.
Kontrolu tlaku by ste mali robiť aspoň raz mesačne. V lete však pokojne častejšie. A vždy, vždy na studených pneumatikách.
Môže v lete pneumatika explodovať? Áno, ale len ak bola už predtým zanedbávaná a opotrebovaná. Kombinácia starých pneumatík, prehustenia a dlhej jazdy v horúčave po diaľnici je ako recept na katastrofu. Prasknutie pneumatiky pri vysokých rýchlostiach je jedna z najnebezpečnejších vecí, ktoré sa vám môžu stať. Ak však pravidelne kontrolujete tlak, máte pneumatiky vo veku do 5–6 rokov a nejazdíte s vozidlom naloženým ako dodávka s melónmi, môžete byť pokojní.
Ford zakázal Škode používať RS, Briti dostali inú verziu. Kvôli právnikom