Na cestách pribudne zvláštna zelená značka, za jej nedodržanie ale pokutu vodiči nedostanú
Zelená dopravná značka bez sankcií? Francúzsky koncept zaujíma aj španielskych úradníkov. Pozrite si, ako má fungovať.
Vydané Text: Marek Lehmann
Francúzske cesty ju už poznajú, španielske ju možno čoskoro spoznajú, slovenské možno nikdy (aspoň nie v zelenej podobe). Reč je o novej dopravnej značke – kruhovej tabuli so zeleným okrajom a rýchlostným limitom uprostred. Na prvý pohľad môže pôsobiť ako bežná značka rýchlostného obmedzenia, no v skutočnosti má iný význam. Španielske Generálne riaditeľstvo dopravy (DGT) totiž zvažuje zaradenie tejto značky do oficiálneho katalógu. Hoci zatiaľ nejde o súčasť platných pravidiel cestnej premávky, verejná diskusia o jej význame a potenciálnom prínose už prebieha.
Na rozdiel od klasických dopravných značiek s červeným okrajom, ktoré stanovujú povinné pravidlá, verzia so zeleným orámovaním nemá právne záväzný charakter. Jej účelom je odporučiť maximálnu rýchlosť v konkrétnych úsekoch ciest – napríklad tam, kde sa často menia podmienky, kde sa vodiči stretávajú s neprehľadnými zákrutami, alebo kde je zvýšené riziko nehôd. Nejde však o prikázanú rýchlosť, ktorú by vodič musel bezpodmienečne dodržať. Za jej nedodržanie teda nehrozí pokuta.
Ak by sa odporúčaná rýchlosť so zeleným orámovaním objavila vedľa klasickej značky s červeným okrajom, prednosť má stále značka, ktorá vyjadruje povinnosť. Platí hierarchia dopravných pravidiel. Francúzi túto značku zaviedli ako nástroj na zlepšenie plynulosti premávky a zvýšenie bezpečnosti. Španielski odborníci teraz zvažujú, či môže podobný efekt priniesť aj v ich podmienkach.
Jedna kvapalina rozhoduje o tom, či dôjdete do cieľa. Máte jej dosť?