Prvé elektrické rally auto je tu! Opel Mokka s 280 koňmi prepisuje históriu
Opel predstavil Mokka GSe Rally – prvé elektrické rally auto homologované pre triedu eRally5. Má 280 koní a FIA ju berie vážne.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Elektrifikácia sa už premiestnila aj do sveta rally. Nie v podobe futuristických prototypov, ktoré si obzeráme len na výstavách, ale priamo v praxi, na štrku a asfalte, s nohami na plyne a prstami na ručnej. Opel vytiahol do boja Mokka GSe Rally – prvé oficiálne elektrické auto homologované pre novú kategóriu eRally5 od FIA. Táto Mokka má 280 koní a ide ukázať svoje schopnosti a ambície priamo na súťažné trate trate.
Opel pritom nie je v elektrickom športe žiadny nováčik. Už v roku 2021 rozbehol vlastný Opel e-Rally Cup s elektrickými Corsami. Za tri roky ich pilotovalo 63 jazdcov z 13 krajín a vďaka tomu má značka slušný základ na to, aby teraz posunula latku vyššie. A že ju posunula! Mokka GSe rally nie je len vyladená Corsa. Je to nový kus postavený tak, aby spĺňal pravidlá úplne novej kategórie.
280 koní, predný náhon a slušná batéria
Motor má 207 kW, čo je rovných 280 koní, krútiaci moment 345 Nm a energiu berie z batérie s kapacitou 54 kWh. Nabíjací výkon zatiaľ Opel neuviedol, ale vzhľadom na skúsenosti z civilných modelov môžeme hádať, že to bude okolo 100 kW DC. To sa hodí, najmä keď si uvedomíme, že rally auta netankujú, ale musia „dobíjať“. Prvú ostrú premiéru si elektrická Mokka odbije už tento víkend na ELE rally v Eindhovene, kde sa predstaví nielen ako novinka pre verejnosť, ale priamo aj v rámci Opel e-Rally Cupu, ktorý je súčasťou programu ADAC-u.
Nabíjačky namiesto benzíniek?
Znie to ako drobnosť, ale v skutočnosti ide o zásadný posun. Rally svet je nastavený na výmenu kolies, rýchle tankovanie a ostré prejazdy medzi servisnými zónami. Elektromobily ale potrebujú čas. Servisné zóny by tak museli dostať rýchlonabíjačky, trať by sa musela prepočítavať s ohľadom na dojazd a celý harmonogram by sa musel upraviť. Znie vám to ako sci-fi? Áno, ale podobne to znelo aj v 80. rokoch, keď FIA povolila pohon všetkých kolies. A vtedy to tiež najskôr vyzeralo ako úlet. Audi Quattro nastúpilo ako nováčik a konkurencia si klepkala prstami na čelo. Kto mal nakoniec pravdu, vieme všetci.
Otázkou ostáva, či sa nájdu aj ďalší odvážlivci. Bude nasledovať Renault? Peugeot? Alebo si rally svet ešte chvíľu počká a bude sa pozerať, ako si Opel „pečie chleba“ v novom, elektrickom svete? Jasné je len jedno – eRally5 je tu. Zatiaľ len na papieri a na okruhu. Ale veľmi rýchlo môže prerásť do niečoho väčšieho. A keď sa FIA rozhodne, že tomu dá zelenú aj vo veľkých sériách, môžeme byť svedkami revolúcie, ktorá zmení rally tak, ako to kedysi urobil nástup turbín alebo pohonu 4×4.