Čína expanduje do Nemecka: Bude VW vyrábať konkurenčné SUV?!
Čínska automobilka Chery rokuje o výrobe svojho SUV Lepas v Európe, pričom ako možný partner sa spomína nemecký Volkswagen (VW).
Vydané Text: Eva Bednáriková
Čínska automobilka Chery už dávno nehrá druhé husle a Európa je jej ďalším cieľom. Tentokrát však nejde len o predaj vozidiel, Chery totiž vážne uvažuje o spustení výroby priamo na starom kontinente. A čo je ešte zaujímavejšie, podľa zákulisných informácií by sa to celé mohlo udiať v niektorom zo závodov skupiny VW v Nemecku. Táto správa má svoje opodstatnenie. Zdroj z prostredia rokovaní, ktorý si prial zostať v anonymite, prezradil redakcii Automotive News Europe, že dohoda medzi Chery a VW je už na spadnutie. Obe strany zatiaľ mlčia, aspoň čo sa týka konkrétnych detailov. Oficiálne totiž Chery potvrdilo iba to, že rokuje o možnej výrobe v Nemecku – meno Volkswagenu však v tejto súvislosti nepadlo.
Zástupca automobilky Charlie Zhang, ktorý je viceprezidentom medzinárodného oddelenia Chery International, potvrdil, že firma zvažuje rôzne možnosti. „Musíme dôkladne preštudovať uskutočniteľnosť celého plánu, pretože situácia v Nemecku je veľmi, veľmi komplikovaná,“ vyhlásil Zhang diplomaticky. A niet sa čo čudovať – vstúpiť do európskeho automobilového ekosystému nie je žiadna prechádzka ružovou záhradou. Na stole sú témy ako výška investície, zložitosť dodávateľských reťazcov, prítomnosť silných odborových organizácií či zložitá legislatíva a normy, ktoré musia nové vozidlá splniť. Chery si tak momentálne kladie veľa otázok – a odpovede musia byť dostatočne presvedčivé, aby sa firma pustila do niečoho tak zásadného, ako je rozbehnutie výroby na novom kontinente.
Bude VW domovom Lepasu?
Zatiaľ sa hovorí o tom, že v potenciálnej európskej fabrike by sa mal vyrábať nový model SUV s názvom Lepas. Chery ho plánuje uviesť ako kompaktné SUV, ktoré by malo konkurovať zavedeným menám v európskej ponuke – a práve preto je pre automobilku kľúčové, aby ho vedeli vyrábať priamo v Európe, čím si uľahčia logistiku, znížia dovozné clá a zároveň posilnia dôveru zákazníkov.
Ak by skutočne došlo k dohode s Volkswagenom, bola by to udalosť, ktorá by výrazne rezonovala v celom odvetví. Jednak by to znamenalo, že tradičný európsky gigant ponúka výrobné kapacity „konkurentovi“ z Číny, a zároveň by išlo o ďalší dôkaz toho, že globalizácia a zmeny v priemysle menia zaužívané pravidlá. Pred pár rokmi by takáto spolupráca znela ako úplný nezmysel – dnes je to pragmatický krok, ako naplniť nevyužité kapacity, znížiť náklady a udržať si vplyv.
Na druhej strane, Chery nie je žiadny nováčik. Patrí medzi najväčších čínskych výrobcov áut a má bohaté skúsenosti s exportom do mnohých krajín vrátane Južnej Ameriky, Ruska či Blízkeho východu. Otvorenie výrobného závodu v Európe by bolo logickým krokom v ich ambíciách stať sa globálnou značkou. No ešte predtým si budú musieť ujasniť, či sa v tejto fáze rozvoja oplatí ísť do spoločného projektu, alebo si radšej postavia vlastnú fabriku na zelenej lúke.
Ako to celé dopadne? Zatiaľ len sledujeme šachovú partiu, v ktorej ešte nikto neurobil definitívny ťah. No ak sa ukáže, že SUV Lepas z dielne Chery sa bude montovať v srdci Nemecka – a ešte k tomu vo fabrike Volkswagenu – pôjde o zlomový moment, ktorý bude zaujímať nielen automobilových analytikov, ale aj bežných zákazníkov. Pretože takáto spolupráca nie je len o výrobe – je to o dôvere, stratégii a globálnej sile áut, ktoré si dnes kupujeme.
Jediná jazda taxíkom vás zruinuje, neobjednávajte si ho v tomto meste. Inde ceny prekvapili