Novinka

Japonská legenda od Subaru sa vracia – má to však háčik

STI sa vracia v limitovanej rade 500 kusov. Manuál však nečakajte, v ponuke je iba automat.

Vydané  Text: 

Na svet sa po viac ako dvoch rokoch vracia japonská legenda Subaru WRX Sti. Aby sme boli féroví, ten „svet“ znamená len japonský trh, zvyšok má smolu. O čo vlastne prichádzame?

Čím zaujme S210 už na prvý pohľad?

https://www.sti.jp/en/news/detail/20250110en

V exteriéri vám do oka hneď udrie karbónové krídlo s lesklými čiernymi plastmi, ktoré nahradili matné prevedenie v bežnom Subaru WRX. Vozidlo sa bude dodávať na kovaných 19-palcových diskoch značky BBS, ktoré budú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4S.O brzdy sa postarajú červené brzdové strmene Brembo so športovým obložením.

Čo sa skrýva pod kapotou?

ttps://www.youtube.com/user/SUBARUOnTube

Pod kapotou buráca benzínový 4-valec FA24, ktorý prenáša výkon na všetky štyri kolesá. Problém ale nastáva hneď pri agregáte – výkon 300 koní a 377 Nm je síce nárast oproti bežnej verzii ponúkanej na našom trhu, ale ani zďaleka neprekonáva predchodcu ponúkaného v Japonsku s menom Subaru WRX STi S209, ktorý disponuje výkonom 341 koní a 447 Nm. S210 taktiež pribralo. oproti S209, ktoré vážilo 1 580 kg, nová S210 váži 1 630 kg. Ďalším problémom je voľba prevodovky: automatická CVT-čka, ktorú si síce kritici celkom chvália, ale nám tam chýba možnosť manuálu.

Zaujme nové S210 aj v interiéri?

Interiér má športový nádych vďaka karbónovým sedačkám Recaro a alcantatare, ktorá je použitá na niektorých detailoch. obtiahnutými detailmi. Samozrejme, ako každá správna limitovaná edícia, aj v S210 nájdete mnoho ornamentov s číslom modelu.

https://www.sti.jp/en/news/detail/20250110en

Koľko však bude ST210 stáť? Oficiálne čísla nie sú stále známe, ale cena sa odhaduje na 65 000€ bez DPH. A to je najväčší problém. Konkurencia v segmente malých až stredne veľkých športových áut je silná. Len z hlavy ma napadá niekoľko lepších kandidátov, ktorí by ponúkli lepší pomer ceny/výkonu. Začneme teda klasikou: Golf R. Ten ponúka silnejší motor, DSG prevodovku a samozrejme nemeckú kvalitu s utlmenejším dizajnom a v neposlednom rade nižšiu cenu. Ďalší silný konkurent: Honda Civic type R. Opäť má cenovú výhodu, avšak zanedbateľnú, je výkonnejšia o 50 koní, ale hlavne sa ponúka s manuálom. Ako posledného konkurenta som si vybral auto, oproti ktorému nové STi vyzerá žalostne: Toyota GR Yaris. Tá váži o 350 kg menej, pričom stráca necelých 40 koní. Opäť je výhodou aj možnosť manuálnej prevodovky a 10-20 000€ nižšia cena podľa verzie.

https://www.subaru.co.jp/news-en/2024_06_05_154618/

Napriek tomu treba dodať, že nové STi už nemá korene v Rally športe, ale vo vytrvalostných závodoch 24h Nürburgringu, kde vyhrali v triede SP4T. S210 sa snaží poctiť si túto výhru, nie roky vo WRC.