Novinka
Česi vytvorili superauto za 1,43 milióna eur: Prečo je Bohema drahšia ako Ferrari?
Česká Praga Bohema s cenou 1,43 milióna eur, výkonom 710 koní a hmotnosťou 1 000 kg spája českú tradíciu s technológiou svetovej triedy.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nie každý deň vznikne auto, ktoré spája špičkovú technológiu, českú tradíciu a prestíž na svetovej úrovni. Praga Cars, automobilka s viac ako storočnou históriou, sa rozhodla spraviť krok, ktorý sa len tak nevidí – po 77 rokoch predstavila model určený pre bežné cesty. A nie je to hocijaké auto. Je to Praga Bohema, superšportiak, ktorý stojí závratných 1,43 milióna eur a vznikne len v limitovanom počte 84 kusov. Prvá z nich už putovala k majiteľovi do Holandska.
Prečo je Praga Bohema výnimočná?
Bohema nie je iba ďalšie superauto, ktoré si kúpi niekto na predvádzanie pred luxusným hotelom. Tento klenot je postavený na monokoku a karosérii z uhlíkových vlákien, čo mu dáva hmotnosť iba 1 000 kg. Navyše aerodynamika auta je natoľko pokročilá, že pri rýchlosti 250 km/h generuje prítlak až 900 kg. Jednoducho rečou každého automobilového nadšenca: toto auto je raketa, ktorá perfektne drží na ceste aj pri závratných rýchlostiach. Kolesá? Vpredu 18-palcové, vzadu o palec väčšie – samozrejme s centrálnou maticou, ako na pravých pretekárskych strojoch.
Srdce z Nissanu GT-R
Pod kapotou tohto superauta bije 3,8-litrový twin-turbo motor V6, pôvodne z Nissanu GT-R. Ale pozor, nejde o obyčajnú sériovú jednotku. Motor prešiel úpravami britskej spoločnosti Litchfield Motors, ktorá ho vylepšila na 710 koní a 725 Nm. Tento výkon putuje na zadné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej sekvenčnej prevodovky Hewland. Výsledok? Maximálna rýchlosť 317 km/h a časy na okruh porovnateľné s pretekárskymi autami GT3.
Inzercia
Bohema je predovšetkým stavaná na okruhy, ale ak by ste s ňou chceli ísť na nedeľný výlet, nič vám nebráni. Na rozdiel od čisto pretekárskych áut má klimatizáciu, priehradky na drobnosti a dokonca aj špeciálny stojan na smartfón namiesto klasického multimediálneho systému. Volant je rýchloupínací, s integrovaným displejom, a sedadlo vodiča aj pedále sú nastaviteľné pre maximálne pohodlie.
Exkluzivita nadovšetko
Cena? Astronomická. Praga Bohema začína na sume 1,43 milióna eur. Ale keďže sa vyrobí len 84 kusov, ide o skutočne unikátnu investíciu. Výroba bude prebiehať štyri roky, pričom ročne vznikne menej ako 20 kusov. Z nich iba 20 poputuje do Európy a Veľkej Británie. USA dostane 24 áut, Japonsko a Stredný východ po 12, južná Ázia 16. Ak teda patríte medzi miliardárov, ktorí si chcú kúpiť tento skvost, mali by ste sa poponáhľať.
Prvé kusy mimo Českej republiky sa očakávajú až na jar 2025. A ak vás zaujíma, prečo finálny počet kusov klesol z 89 na 84, odpoveď si necháva Praga pre seba. Možno na ďalšie odhalenie?