Test
Mazda CX-80: Krásny dizajn, ktorý nezabúda na praktickosť
Vlajková loď si zaslúži vlajkové parametre, ale aj špičkový luxus, a to nielen pre predných pasažierov. Taká je Mazda CX-80.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Tvrdenie, že priestor a využiteľnosť sa dajú kombinovať s pekným dizajnom, môže mnohým otvoriť oči. Dizajnéri Mazdy však nikdy inak ani nerozmýšľali a priestor pre posádku tvorili ruka v ruke s krásnymi líniami a tvarmi zvodnej karosérie. Nastúpte a pocíťte dotyk skutočného remesla spojeného s autentickou láskou k automobilom.
Nový dizajn zadnej časti
Vznešená robustnosť. Asi tak znelo zadanie pri tvorbe dizajnu Mazdy CX-80. Rázvor, a s ním aj celá karoséria predĺžené o 250 mm v porovnaní s modelom CX-60, si vyžiadali kompletný redizajn auta od B-stĺpika ďalej. Odlišná línia okien odľahčuje zadnú časť a kompletne nové zadné svetlomety dávajú najavo, že sa pozeráte na najväčší model Mazdy v Európe.
Väčšie rozmery
Mazda CX-80 je o 250 mm dlhšia než CX-60. O rovnakú dĺžku sa zväčšil aj jej rázvor na impozantných 3 120 mm. Celková dĺžka auta je 4 995 mm. Extra dlhé zadné dvere umožňujú pohodlné nastupovanie do tretieho radu sedadiel, pričom sa dajú otvoriť takmer do pravého uhla. Luxusnému zameraniu auta sa prispôsobili aj odhlučnenie, naladenie riadenia a podvozka.
Adaptívne LED svetlomety
Až 20 vysokovýkonných LED v každom svetlomete sa stará o čo najlepšie osvetlenie vozovky za akýchkoľvek podmienok, dokonca aj keď pre riziko oslnenia okolitých účastníkov premávky nemožno použiť bežné diaľkové svetlá. Zhasnú len tie LED segmenty, ktoré by oslňovali. Ostatné vám poskytujú výhľad, aby bola aj jazda v noci relaxom.
Stvorená na ťahanie
Nedajte sa obmedzovať. Mazda CX-80 dovoľuje dynamické zaťaženie strechy až 100 kg, pričom utiahne príves s hmotnosťou až 2,5 tony. Čokoľvek si teda zmyslíte, Mazda CX-80 vám pomôže sa tam dostať so všetkým, čo potrebujete. Je stvorená rovnako na dobrodružstvo v prírode, či na vidieku, ako na reprezentatívnu funkciu vo svetlách veľkomesta.
Aplikácia MyMazda
Elegantne spracovaná aplikácia MyMazda vám umožňuje kedykoľvek si skontrolovať stav vášho vozidla, jeho polohu, stav nádrže, tlak v pneumatikách a v prípade plug-in hybridného modelu môžete taktiež na diaľku ovládať nabíjanie, či klimatizáciu auta. Rovnako sa môže zísť funkcia diaľkového spustenia svetlometov, či zamykanie/odomykanie vozidla.
Remeselné dielo
Mazda si vždy dáva záležať nielen na samotnej technike a inováciách, ale aj na remeselnom spracovaní a dizajne, z ktorého cítiť dotyk ľudských rúk. Preto vás v interiéri poteší množstvo pekných detailov a autentických prírodných materiálov ako pravé javorové drevo, či koža Nappa. Dizajn však nie je samoúčelný a Mazda vyniká aj v ergonómii ovládania.
Až štyri jazdné režimy (päť v prípade modelu PHEV) systému Mi-Drive vám umožnia zvoliť si také nastavenie auta, aké zodpovedá vašej šoférskej nálade, alebo profilu cesty. Režimy ovplyvňujú nastavenie stabilizácie, kalibráciu prevodovky, plynu, riadenia a pohonu všetkých štyroch kolies. Model PHEV má navyše plne elektrický režim.
Mazda CX-80 sa štandardne dodáva v sedemmiestnom vyhotovení. Tretí rad sedadiel bol optimalizovaný tak, aby sa sem zmestili aj dospelé osoby s výškou do 180 cm. Nastupovanie je jednoduché – stlačením jediného tlačidla sa sedadlá druhého radu sa sklopia, odsunú a uvoľnia štedrý otvor pre pohodlné nastupovanie.
Kapitánske sedenie
Okrem klasickej 7-miestnej konfigurácie si môžete Mazdu CX-80 objednať aj v luxusnom šesťmiestnom vyhotovení. V druhom rade vtedy budú dve samostatné takzvané kapitánske sedadlá. Tie sú luxusné a plne nastaviteľné – pozdĺžne v rozsahu 120 mm a sklonom od 15° do 33° a ponúkajú vyhrievanie, aj odvetrávanie. K dispozícii je aj špeciálna stredová konzola medzi ne.
Batožinový priestor má v 7-miestnom usporiadaní objem 258 l, v 5-miestnom, v závislosti od polohy sedadiel v druhom rade, od 566, do maximálne 687 litrov a po sklopení oboch zadných radov až 1 971 litrov. Objem kufra je rovnaký aj pre plug-in hybrid, čo je nezvyčajné. Nezvyčajné sú aj dve zásuvky na 230 V, v prípade PHEV s maximálnym výkonom až 1 500 W!
Mazda CX-80 na seba prebrala úlohu vlajkovej lode značky pre európsky trh. Konštrukčne vychádza z modelu CX-60, no ponúka dlhší rázvor aj karosériu, čo dizajnové oddelenie využilo, aby navrhlo kompletne novú zadnú časť od B-stĺpika dozadu. Vieme, ako horlivo pracujú dizajnéri Mazdy s plochami, krivkami a odleskami. Všetko muselo byť perfektné.
Zmenilo sa toho podstatne viac. Model CX-80 je zameraný viac na luxus a rodinnú pohodu, preto má vlastnú kalibráciu podvozka a riadenia. Napriek rázvoru ďaleko cez tri metre má CX-80 prijateľný polomer otáčania len 5,8 metra. Pracovalo sa aj na odhlučnení a čerešničkou je kvalitný audiosystém Bose s 12 reproduktormi.
Model CX-80 sa oveľa viac zameriava na zadných pasažierov. K dispozícii je trojzónová klimatizácia, vyhrievané a odvetrávané sedadlá, či slnečné roletky v zadných oknách. Ponúka dokonca špeciálne kapitánske sedenie, ktoré dostanete vo výbave Homura a Homura Plus bez príplatku v prípade, ak vám stačia dve sedadlá. Ak si želáte aj posuvnú stredovú konzolu s odkladacím priestorom, je v ponuke iba pre výbavu Takumi Plus a priplatíte si 850 €.
Cena modelu CX-80 sa začína na priaznivej úrovni 56 290 € za výbavu Exclusive-Line s revolučným, úžasne úsporným naftovým motorom 3.3 e-Skyactiv-D 254. Pohon všetkých kolies je súčasťou štandardu, rovnako ako 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá miesto hydrodynamického meniča využíva multilamelovú spojku pre nižšiu spotrebu a priamejšiu odozvu na plyn. Plug-in hybridný model 2.5 e-Skyactiv PHEV 327 stojí vo výbave Exclusive-Line iba o 170 € viac. Využíva spoľahlivý 2,5-litrový atmosférický benzínový štvorvalcový motor, ktorý spolu s elektromotorom vyvinú dokopy výkon až 241 kW (327,7 k). Čisto elektrický dojazd tohto modelu dosahuje vďaka 17,8 kWh batérii až 60 kilometrov. Vysoký kombinovaný výkon plug-in hybridného pohonu stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba za 6,8 sekundy.
Mazda CX-80 je už v predaji. Ponúka dva charaktery podľa zvolenej pohonnej jednotky: revolučný úsporný radový šesťvalcový diesel, alebo supermoderný plug-in hybrid. S oboma jednotkami dostanete dynamicky nadpriemerne nadané auto, pretože inžinieri Mazdy si skrátka nemôžu pomôcť. A to máme na značke Mazda najradšej.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.