AKTUALITA

Európa bráni svoje automobilky. Do platnosti vstupujú zvýšené clá na čínske vozidlá

Európska únia schválila vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov až na 45 %, aby ochránila svoj automobilový priemysel pred lacnejšou konkurenciou. Slovensko hlasovalo proti.

Vydané  Text: 

Po roku od zahájenia antisubvenčneho vyšetrovania proti čínskym automobilkám zo strany Európskej komisie (EK) prišiel finálny verdikt. Na poslednom hlasovaní v Europarlamente Európska únia (EÚ) schválila zvýšené clá na dovoz elektrických vozidiel z Číny. Toto rozhodnutie sa rodilo ťažko a formovalo sa niekoľko mesiacov. V podstate je to reakcia na „záplavu“ európskeho trhu čínskymi elektromobilmi a zároveň snaha chrániť európskych výrobcov pred lacnejšou konkurenciou.

Nové clá budú siahať až do výšky 45 % a majú za cieľ vyrovnať podmienky európskych výrobcov. Avšak nie všetky automobilky a krajiny súhlasia so zvýšením ciel. Obávajú sa totiž narušenia trhu ako aj odplatných regulácií zo strany Číny. EK zároveň dodala, že naďalej bude podnecovať rozhovory a rokovania s čínskou stranou. Cieľom je nájsť alternatívne riešenie, ktoré by bolo plne kompatibilné s WTO (Svetová obchodná organizácia). Na riadenie o zvýšených clách musí byť zapísané do vestníka EÚ do 30. októbra.

Čo stojí výmena batérií v populárnych elektromobiloch? Cena sa pohybuje od 4 000 do 33 000 eur

Slovensko hlasovalo proti

Zo súčasných 27 členských štátov za toto opatrenie hlasovalo Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Holandsko, Írsko, Litva, Lotyšsko, Holandsko, Poľsko a Taliansko. Aby bol návrh neplatný, resp. zablokovaný, bol potrebný nesúhlas kvalifikovanej väčšiny krajín EÚ. To znamená 15 krajín (65% obyvateľstva EÚ). Nestalo sa tak. Proti návrhu bolo len Nemecko, Maďarsko, Malta, Švédsko a Slovensko. Zvyšné krajiny EÚ vrátane Česka, Rakúska, Španielska či Chorvátska sa zdržali hlasovania.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) schvaľuje stanovisko slovenskej vlády hlasovať proti. Podľa vyjadrení sú tieto clá považované „za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel“. V prípade odvetných recipročných opatrení zo strany Činy „môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur„.

 Európska únia schválila vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov až na 45 %, aby ochránila svoj automobilový priemysel pred lacnejšou konkurenciou. Slovensko hlasovalo proti.

Karty sú na stole

Vzhľadom na to, že opatrenie bolo už schválené, až postupom času sa dozvieme, či a v akej miere to „poškodí“ našu ekonomiku, resp. výrobu veľkých SUV vyrábaných vo Volkswagen Bratislava a JLR (Jaguar Land Rover) Nitra. EK prizvukuje, že neférové dotovanie čínskych výrobcov (z domácej strany) museli sankcionovať, pretože to umožňuje predávať vozidlá na európskych trhoch za nižšie ceny.

Ďalej EK uvádza, že tieto „nekalé“ dotácie deformujú konkurenciu a ohrozujú európsky automobilový priemysel. Ten zamestnáva podľa odhadov približne 13 miliónov ľudí. Podľa vyjadrení francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona musí „Európa chrániť svoje priemyselné odvetvia“. Z dlhodobých dôsledkov dovozu lacných čínskych automobilov vyjadrilo znepokojenie aj Taliansko, Poľsko a Grécko, ktoré tak podporili zavedenie ciel.

Treba však povedať, že zavedené clá nie sú rovnaké pre všetkých. Najlepšie skončila Tesla, na ktorú sú uvalené 8% clá na vozidlá vyrobené v Číne. Zato čínska spoločnosť SAIC bude platiť 35,3 %. „Bonusom“ je, že tieto nové clá sa pripočítavajú už k existujúcemu 10 % clu. Toto clo je uplatňované na všetky dovážané automobily do EÚ.

Zdroje:  TREND, TASR, Aktuality.sk







Inzercia