Elektromobilita so ZSE Drive
ZSE Drive dnes otvorilo prvú nabíjačku pre elektrické kamióny. Je prísľubom veľkých zmien v doprave!
Jedna lastovička síce leto nerobí, ale prvá vysokovýkonná nabíjačka určená pre nákladnú automobilovú dopravu je signálom, že v tejto oblasti určite dôjde k veľkým zmenám!
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Nákladné automobily sa v rámci cestnej dopravy podieľajú na tvorbe 40 % emisií. Je tu teda obrovský potenciál znížiť ich ekologickú záťaž. Nákladné automobily to navyše s elektrifikáciou majú v niektorých oblastiach jednoduchšie. Na uloženie batérií majú totiž oveľa viac priestoru, ktorý sa dá navyše využiť kreatívnejšie než v prípade osobného auta, v ktorom hrajú rozmery a jazdné vlastnosti oveľa zásadnejšiu úlohu.
V budúcnosti môžu byť elektrifikované aj návesy, čo naďalej zvýši výkon, kapacitu a dojazd nákladiakov. Nákladné vozidlá majú zároveň veľmi jasne určený účel. Na rozdiel od osobných áut, ktoré sa musia „zapáčiť“ čo najširšej skupine zákazníkov, majú nákladné autá veľmi presne definovaný štýl používania aj účel, ktorý majú plniť. To rozhodnutie o elektrifikácií veľmi uľahčuje. Na uzatvorenie kruhu je však nevyhnutná aj potrebná infraštruktúra.
Už to začína
ZSE Drive ako líder elektromobility na Slovensku dlhodobo prináša najnovšie technologické inovácie a rovnako reaguje na trendy v téme zlepšovania výkonnosti a komfortu nabíjania. Aktuálne prevádzkuje na Slovensku viac ako 400 nabíjacích bodov a do konca roka 2024 má v pláne vybudovať naprieč celým Slovenskom ďalších 235 ultrarýchlych nabíjacích bodov.
Významným míľnikom rozvoja elektromobility na Slovensku je otvorenie prvej verejnej nabíjacej lokality práve pre spomínanú nákladnú automobilovú dopravu, ktoré sa uskutočnilo 13.5.2024 v areáli Empark v Trnave.
Táto nabíjacia lokalita sa zároveň môže pochváliť prvou najvýkonnejšou nabíjacou stanicou na Slovensku, ktorej maximálny výkon je až 400 kW. Doteraz montované stanice zvládli maximálne 350 kW. Je však potrebné dodať, že zatiaľ sa u nás nepredáva elektromobil, ktorý by daný nabíjací výkon dokázal využiť. Pri nákladných automobiloch je to samozrejme iné.
Dodajme, že Empark ako jediné parkovisko na Slovensku spĺňa bezpečnostné požiadavky na parkovanie nákladných vozidiel a je držiteľom certifikátu TAPA PSR 3.
Poskytuje komfortný a bezpečný parkovací priestor až pre 150 kamiónov. Parkovisko je oplotené, nasvietené, non-stop strážené a monitorované HD kamerami s nočným videním, a tým jeho prevázdkovateľ dáva vodičom absolútnu istotu, že je ich kamión aj s naloženým tovarom v bezpečí. Empark predstavuje však omnoho viac, ako iba parkovisko. Vodičom je k dispozícii čerpacia stanica, autoservis, umývacia linka na nákladné autá a tiež jediná lávka na Slovensku na odstraňovanie ľadu zo strechy návesov. V jeho areáli nájdu vodiči aj predajňu náhradných dielov, overovanie, montáž a servis tachografov a určite ocenia aj reštauráciu s domácim jedlom, WiFi, možnosť využívania pračky, sušičky alebo osobných kúpeľní so sprchou. Plánuje sa aj inštalácia fotovoltických článkov, čo by len podporilo využívanie zelenej energie.
Tú poskytuje aj ZSE Drive – na nabíjanie elektromobilov totiž využíva elektrickú energiu vyrobenú vodnými elektrárňami na Slovensku a tým umožňuje vodičom nabíjanie elektromobilov 100 % certifikovanou elektrinou z obnoviteľných zdrojov. So svojimi riešeniami e-mobility pomáha ZSE Drive dekarbonizovať Slovensko a vytvárať tak ekologickú a udržateľnú budúcnosť pre jeho obyvateľov.
Prirodzené príležitosti
Je vôbec elektrický pohon pri nákladných vozidlách reálne využiteľný? Vodiči na dlhých cestách v Európe si musia po štyri a pol hodinách jazdy urobiť povinnú prestávku na odpočinok v trvaní 45 minút. Za predpokladu, že existuje potrebná infraštruktúra, batériu elektrického nákladného vozidla je možné počas tejto prestávky nabiť bez toho, aby vodič strácal čas. V konečnom dôsledku teda čas ušetrí.
Budúcnosť je elektromobilite v nákladnej doprave taktiež naklonená. Nedávno boli prijaté nové zákony EÚ, ktoré zavedú verejné nabíjačky pre nákladné vozidlá EV v pravidelných intervaloch na hlavných / vedľajších diaľniciach a vo veľkých mestách po celej Európe. Do roku 2030 musia európske vlády poskytnúť minimálne 3 600 kW nabíjacej kapacity pre nákladné vozidlá každých 60 km pozdĺž hlavných diaľnic EÚ a 1 500 kW nabíjacej kapacity pre nákladné vozidlá každých 100 km na vedľajších diaľniciach.
Elektrina navyše ponúka najvyššiu efektivitu využitia energie na pohon vozidla a vďaka tomu nižšie prevádzkové náklady. Tie sú pre porovnanie zhruba polovičné oproti nafte a až štvrtinové oproti syntetickým palivám či vodíku. Dopravcovia, ktorí sa správajú maximálne ekonomicky, tak na túto príležitosť sami prejdú v momente, ako to bude možné.
Prenájom nabíjačky
K rozšíreniu potrebnej infraštruktúry môžu prispieť aj samotní dopravcovia. Napríklad tým, že si vybudujú nabíjaciu stanicu priamo u seba v depe. Tu totiž dosiahnu najvýhodnejšie nabíjanie. Podľa dĺžky zastávky (nočné státie alebo vykládka/nákladka tovaru) je na tieto účely vhodné využívať nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW do 400 kW.
Investícia do nabíjacej stanice je značná, preto ZSE Drive ponúka unikátnu službu, ktorá odstráni riziká z privysokej jednorázovej investície a umožní dopravcom bez väčšieho riskovania vyskúšať, ako sa im oplatí prechod na elektromobilitu, ako budú vyťažené nabíjacie stanice a získajú aj možnosť flexibilne reagovať na meniace sa potreby. V prechodnom období, ktoré už osobné autá majú takpovediac za sebou, je to potrebný ústretový krok.
Ide o možnosť prenajať si nabíjaciu stanicu. Zákazník platí iba za kabeláž a ističe. Nabíjacia stanica, zapojenie, prevádzka a servis sú v réžii ZSE Drive, pričom v cene má zákazník aj online služby a servis. Potom už platí iba za prenájom nabíjacej stanice, rezervovanú kapacitu a samotnú spotrebovanú energiu.
Viac ultrarýchlych nabíjačiek vďaka ZSE Drive a európskemu projektu CONNECT-E
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.