Elektromobilita so ZSE Drive

Viac ultrarýchlych nabíjačiek vďaka ZSE Drive a európskemu projektu CONNECT-E

Európsky projekt CONNECT-E sa postará o výrazné rozšírenie siete ultra rýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily. Kde, koľko a hlavne: kedy?

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 2/2024
Vydané  Text: 

Záujem o elektrické vozidlá v Európe neustále narastá a s tým súvisí aj potreba dostatočného počtu nabíjacích staníc. Práve nabíjacia sieť býva často terčom kritiky odporcov elektromobility.

S cieľom posilniť infraštruktúru nabíjania elektrických vozidiel a podporiť prechod na udržateľnú dopravu, podporila Európska únia projekt CONNECT-E, v rámci ktorého spoločnosť Západoslovenská energetika, a.s., prostredníctvom ZSE Drive vybuduje na Slovensku 56 nových ultrarýchlych nabíjacích bodov na 14 lokalitách.

Ďalšie nabíjacie stanice pribudnú aj v okolitých štátoch, čo uľahčí cestovanie do zahraničia. Tieto nabíjacie body umožnia rýchle a efektívne nabíjanie elektrických vozidiel a prinesú množstvo výhod pre ich užívateľov.

Čo je CONNECT-E?

Tento projekt je pokračovaním úspešného projektu NEXT-E, v rámci ktorého sa pod koordináciou ZSE vybudovala sieť až 252 nabíjacích bodov v krajinách strednej a východnej Európy. Do projektu CONNECT-E sa zapojilo konzorcium troch spoločností: Západoslovenská energetika, a.s., skupina E.ON a skupina MOL.

Projekt tvoria dve časti: CONNECT-E General a CONNECT-E Cohesion. Spolu vznikne až 1 448 ultra rýchlych nabíjacích bodov v 305 lokalitách v 11 členských štátoch EÚ.

Polovica z týchto nabíjacích bodov bude pod hlavičkou programu Cohesion rozmiestnená v 7 krajinách strednej a východnej Európy pozdĺž transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

Inzercia


Celkovo je na to z európskych fondov určených až 28,26 milióna eur.

ZSE Drive Beladice

Dôležité lokality na Slovensku

Ako už bolo spomenuté, hlavným cieľom je vytvoriť spoľahlivú a dostupnú sieť nabíjacích staníc, ktorá by odstránila potenciál- ne obavy zákazníkov ohľadom nabíjania a umožnila im pohodové a bezproblémové cestovanie.

Nabíjacie stanice preto majú byť umiestnené na strategicky dôležitých lokalitách, a teda v blízkosti diaľnic, rýchlostných ciest, hlavných cestných ťahov a významných miest, aby ste si kvôli nabíjaniu nemuseli robiť zbytočné zachádzky z plánovanej trasy.

Ako príklad už postavených a funkčných nabíjacích staníc z tohto projektu môžeme spomenúť nabíjacie stanice na odpočívadle Beladice pri rýchlostnej ceste R1, či napríklad v OC Európa v Banskej Bystrici.

V polovici roku 2024 je plánované spustenie novej prevádzky na diaľnici D1 smer Bratislava – McDonald’s Hričov.

ZSE DRIVE Beladice

Maximálny výkon

Nabíjacie body sú vybavené pokročilou technológiou, ktorá umožňuje ultra rýchle nabíjanie batérií elektrických vozidiel. Tieto nabíjacie body sú schopné poskytnúť vysoký výkon až 300 kW, čo umožňuje ultra rýchle nabíjanie batérií väčšiny elektrických vozidiel do 80 % ich kapacity za približne 20 minút. Takéto nabíjanie je neoceniteľné pre dlhšie trasy a umožňuje ľuďom cestovať s elektrickými vozidlami bez obáv z nedostatku nabíjacieho miesta a neúmerne dlhého času strávenom pri nabíjaní EV. Dodajme, že momentálne nie je na trhu elektromobil, ktorý by sa dokázal nabíjať až takýmto vysokým výkonom, takže stanice dobre poslúžia aj do budúcnosti.

Na každej CONNECT-E lokalite bude ZSE Drive inštalovať väčšinou 2 nabíjacie stanice s celkovým výkonom 300 kW/nabíjacia stanica, pričom každá takáto nabíjacia stanica bude obsahovať 2 nabíjacie body s garantovaným výkonom minimálne na úrovni 150 kW.

Projekt CONNECT-E a jeho ultra rýchle nabíjacie body predstavujú významný krok vpred pre elektrickú mobilitu na Slovensku. Vytvorenie spoľahlivej a dostupnej siete nabíjacích staníc je kľúčové pre podporu rastúceho počtu elektrických vozidiel na cestách. Tieto nabíjacie body nielenže zlepšia dostupnosť nabíjacích miest, ale tiež prinesú nové možnosti a pohodlie pre užívateľov elektrických vozidiel na väčšom území Slovenskej republiky.




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.