Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta

Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.

Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.
Vydané  Text: 

Opel sa v uplynulom období dostal do pozornosti motoristickej verejnosti aj pre zmenu svojho loga alebo pre avizované uvedenie celkom nového SUV Frontera.

Spoločne s uvedením čisto elektrickej verzie novej generácie modelu Grandland, ktoré je tiež naplánované na tento rok, bude príchod batériového elektrického variantu nového modelu Frontera znamenať dôležitý medzník pri pretváraní automobilky z Rüsselsheimu na čisto elektrickú značku.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Opel bude následne v každom modelovom rade ponúkať minimálne jeden batériový elektrický model.

Dnes je však predmetom pozornosti vďaka kampani, ktorou oslavuje svoje 125. výročie.

História loga značky OPEL

Inzercia

Inzercia

V exkluzívnom klube zakladateľov autopriemyslu

Opel dnes počíta 125 rokov od doby, kedy spoločnosť začala vyrábať automobily (r. 1899), počiatky firmy založenej Adamom Oplom však siahajú až do roku 1862, čo je už 162 rokov!

Trúfate si odhadovať, koľko takýchto spoločností dnes pôsobiacich v autopriemysle existuje dodnes? Vedzte, že aj prsty jednej ruky budú priveľa a právom môžeme rodinnú firmu Opel považovať za člena lukratívneho klubu zakladateľov svetového autopriemyslu.

História značky Opel siaha až do roku 1862, keď Adam Opel začal vyrábať šijacie stroje v nemeckom Rüsselsheime. Postupne sa firma rozrastala a začala vyrábať aj bicykle.

Začiatkom roku 1899, 21. januára, podpísal Wilhelm Opel, syn zakladateľa spoločnosti Adama Opela, zmluvu so zámočníkom Friedrichom Lutzmannom o odkúpení jeho továrne na výrobu motorových vozidiel (Motorwagenfabrik).

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Bol to ten historický okamih, ktorý odštartoval výrobu automobilov Opel. A bol to začiatok novej éry, ktorá sa zapísala do histórie ďaleko za hranicami mesta Rüsselsheim. Pred 125 rokmi sa tak spoločnosť Opel vydala do neznámych, ale veľmi perspektívnych vôd.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Od prvého auta až k modernej Astre, Mokke a Grandlandu

Prvý automobil pod značkou Opel automobilka napokon predstavila na autosalóne v Hamburgu v roku 1902, išlo o model Opel 10/12 PS. Už ten sa ukázal ako úspešný, po štyroch rokoch predaja dosiahli métu 1000 predaných vozidiel, čo bolo v danom období vskutku nevídané.

Dvadsiate storočie potom preverilo schopnosti mladej automobilky držať krok s dobou a zmenou zákazníckych preferencií, a tak sa v portfóliu postupne začali objavovať ako nákladné vozidlá, tak malé automobily.

V priebehu 20. storočia sa značka Opel stala jednou z najväčších a najúspešnejších automobiliek v Nemecku. Na prelome 20. a 30. rokov neušiel Opel pozornosti Američanov, a tak sa stal súčasťou amerického koncernu General Motors (GM), čo mu umožnilo expandovať na medzinárodné trhy.

Druhá svetová vojna komerčnému autopriemyslu síce nepriala, po vojne sa však firma rýchlo obnovila a začala vyrábať automobily pre civilné trhy. V priebehu 50. a 60. rokov zaznamenal Opel veľký úspech so svojimi modelmi, ako napríklad Kapitän,  Rekord a pôvodným modelom Kadett.

V 70. a 80. rokoch Opel predstavil niekoľko úspešných modelov, vrátane modelov Ascona, Manta, Corsa a v rokoch 1962 až 1991 pokračoval vo výrobe modelu Kadett novej éry. V tomto období sa Opel stal jedným z popredných európskych výrobcov automobilov.

V 90. rokoch sa Opel rozšíril do ďalších krajín a značka sa stala skutočne globálnou.

Počas 125 rokov sa autopriemysel zmenil na nepoznanie. Vpravo je OPEL ASTRA vo verzii kombi na elektrický pohon.

Významným historickým míľnikom sa stal začiatok 90. rokov, keď značka ukončila výrobu moderného modelu Kadett a predstavila nový model Opel Astra. Astra sa vyrába dodnes a podľa mnohých je nesporne najlepším automobilom svojej triedy, počnúc moderným dizajnom cez vysokú funkčnosť až po ponuku pohonov. Astru totiž môžete kúpiť ako so spaľovacími motormi, tak ako plug-in hybrid a tiež čistý elektromobil.

Opel naďalej reaguje na zmeny na trhu, takže súčasné a tiež plánované portfólio automobilov kladie čoraz väčší dôraz na vozidlá typu SUV a na elektrifikované a čisto elektrické pohony. V súčasnosti je značka Opel súčasťou automobilového koncernu Stellantis, ktorý pri opise automobilky nešetrí chválou:

„Opel je viac než len výrobca automobilov, je poskytovateľom mobility, ktorý zabezpečuje, že nemecká kvalita, inžinierska presnosť a prepojené inovácie sú dostupné širokej zákazníckej základni na celom svete.“

Počas rokov automobilke šéfovalo až 22 generálnych riaditeľov, posledným z nich je od roku 2022 Florian Huettl. CEO spoločnosti Opel aktuálne výročie automobilky komentuje nasledovne:

Tak ako pred 125 rokmi stojí značka Opel na začiatku novej éry. Vtedy sa táto spoločnosť stala priekopníkom tým, že vstúpila do veku automobilizmu. Dnes je Opel priekopníkom v elektrifikácii. Ponúka lokálne bezemisné riešenia individuálnej dopravy, ktoré sú zároveň vhodné na každodenné používanie. Príkladom je nová Astra Sports Tourer Electric. Tak ako prvý automobil Opel, aj tento model pochádza z Rüsselsheimu. Sme na toho dedičstvo hrdí, a preto oslávime 125 rokov výroby automobilov Opel pod zástavou elektromobility“.

Autá značky Opel v edícii 125 rokov

Opel pristúpil k oslavám 125. výročia svojrázne. Spustil kampaň, v rámci ktorej sa od ceny vozidla v akomkoľvek stupni výbavy odpočíta „125 rokov BONUS“ vo výške až 700 € až 1 400 €.

Bonusy sa dajú uplatniť na nasledovné modely:

Opel pritom naďalej poukazuje na to, že vďaka jeho programu OPEL PAUŠÁL nemusíte auto kupovať – za 199 € a nič viac môžete mať Corsu doma bez akontácie, s doživotným servisom a s kompletným poistením.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »