Spravodajstvo

Automobilové opravovne MV SR nemajú na mzdy, ministerstvo bude podnik sanovať. Za všetko môže IT divízia, tvrdí Šutaj Eštok

Ak by ministerstvo vnútra podnik nesanovalo, už v marci by nemal na výplaty pre svojich zamestnancov, ktorých je asi 350.

Vydané Text: 

Automobilové opravovne sú akciová spoločnosť so stopercentnou majetkovou účasťou štátu a jej úlohou je zastrešovať servis vozového parku patriacich štátu, ale aj „poskytovanie komplexných služieb“ s tým súvisiacich.

Existenciu opravovní je možné datovať od roku 1960, odkedy pôsobili v podobe rôznych právnych subjektov predovšetkým pre potreby ministerstva vnútra, ale ako akciová spoločnosť vznikla v júli 2009 transformáciou príspevkových organizácii opravovní Ministerstva vnútra SR na jednu firmu.

Na Slovensku má sedem prevádzok a okrem činnosti poskytuje pre verejnú správu sa venuje aj poskytovaniu služieb pre širokú verejnosť. Hlavnou činnosťou akciovej spoločnosti je predovšetkým poskytovanie komplexných služieb v oblasti servisovania a opráv motorových vozidiel rôznych typov a značiek.

Po zmene organizačnej štruktúry sa spoločnosť rozšírila o tri nové divízie: Divíziu IT služieb, Divíziu fleet manažmentu a Divíziu výrobnej činnosti. Aktuálny minister vnútra Matúš Šutaj Eštok tvrdí, že divízia IT služieb bola „katastrofálne manažovaná“, čo vyústilo do strát, ktoré má teraz sanovať Ministerstvo vnútra SR.

Ministerstvo pripomína, že hoci bola v roku 2021 zriadená IT divízia, stalo sa tak napriek tomu, že v pôsobnosti ministerstva vnútra už dlhé roky funguje príspevková organizácia IVeS (organizácia pre informatiku verejnej správy).

Zákazník dal skrytú kameru do auta odovzdaného do servisu. Odhalil tak neoprávnené používanie na autoškolu

Inzercia

Inzercia

Podľa ministra vnútra by na viaceré otázky súvisiace s IT divíziou mal odpovedať práve exminister Roman Mikulec. Minister Matúš Šutaj Eštok vidí za zriadením IT divízie podobný modus operandi ako v prípade druhej štátnej akciovej spoločnosti – Nemocnici sv. Michala. Predchádzajúce vedenie nemocnice dostalo do fiktívnej straty lekárne a laboratóriá, aby ich mohli prevádzkovať súkromníci – biznis partneri predchádzajúcej vlády.

„Vyciciavanie výnosov automobilových opravovní nezmyselne zriadenou IT divíziou mohlo byť premysleným plánom, ako opravovne dostať ekonomicky na kolená a potom ich skrátka sprivatizovať,“ vyhlásil Matúš Šutaj Eštok v priestoroch Automobilových opravovní na Sklabinskej ulici v Bratislave.

V tejto súvislosti nevylúčil ani trestnoprávnu zodpovednosť, pričom oznámil, že postupy bývalých manažérov AO MV SR a.s. preverí Najvyšší kontrolný úrad SR.

Minister tiež avizoval zverejnenie výšky platov a odmien, ktoré dostávali zamestnanci IT divízie, podľa neho na mzdy asi 100 zamestnancov odchádzalo mesačne zhruba 400-tisíc eur.

IT divízia napríklad sídlila v prenajatých priestoroch, podľa zmluvy platili 170-tisíc ročne bez možnosti vypovedania nájmu. Problémy, ktoré generovala, boli bývalému vedeniu rezortu avizované, ale k zásahu napriek tomu nedošlo.

„Musíme dofinancovať stratu spôsobenú IT divíziou. Ako najvyšší manažér ministerstva vnútra musím hľadať riešenia a spolu s novým vedením už máme ozdravný plán na sanáciu akciovky, aby sa jej zamestnanci nemuseli báť o výplaty. Rozhodnutím jediného akcionára automobilových opravovní, ktorým je ministerstvo vnútra, dôjde k navýšeniu základného imania o ďalšie 2 milióny eur. Sú to prostriedky z rozpočtu môjho rezortu, ktoré sme mohli minúť zmysluplnejšie napríklad na výstroj a výzbroj polície či hasičov,“ zdôraznil Matúš Šutaj Eštok. Pripustil, že v rámci ozdravného plánu bude musieť časť ľudí odísť.

Tri štátne ustanovizne venujúce sa IT

Fungovanie štátnej informatizácie je podľa Matúša Šutaja Eštoka potrebné nastaviť nanovo. Dnes pôsobia na Slovensku tri štátne ustanovizne – IveS, IT divízia AO MV SR a. s. a projekt Slovensko IT pod ministerstvom informatizácie.

Minister vnútra bude rokovať s ministrom informatizácie o svojej predstave jednej štátnej akciovej spoločnosti, ktorá by „mohla mať viacero akcionárov, avšak pracovala by efektívne a mala zmysluplné zákazky“.

 








ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.