AKTUALITA

EÚ pripravuje zásadné zmeny: zákaz jazdiť v noci pre mladých, vodičské preukazy s rýchlostným limitom a mnoho iného

Predkladaný návrh Karimy Delli obsahuje viacero kontroverzných zmien. Zavádza sa napríklad nová skupina vodičského oprávnenia.

Ďalšou zmenou je rýchlostný limit pre konkrétnu skupinu vodičského preukazu.
Dobrou správou je, že poslankyňa EP za Europe Écologie - Les Verts myslí aj na digitálny vodičský preukaz alebo bodový systém.
Vydané Text: 

Európsky parlament sa v najbližšej budúcnosti zameria na viaceré zmeny, ktoré by sa mohli dotknúť pomerne veľkého množstva európskych vodičov. Na stole je totiž návrh z júla tohto roku zavádzajúci viaceré kľúčové zmeny pre vodičské preukazy. Ide napríklad o častejšie lekárske prehliadky pre starších vodičov, zavedenie nových kategórií vodičských oprávnení či dokonca zákaz nočného šoférovania pre mladých a neskúsených motoristov.

Nová platnosť vodičských preukazov

Novinky, ktoré sú aktuálne na stole prinesú v mnohých ohľadoch pomerne negatívne zmeny aktuálne zaužívaných pravidiel. Samotný dokument sa totiž skladá z viacerých aktualizovaných znení doteraz platných predpisov. Začnime teda pekne po poriadku. Aktuálna platnosť vodičských oprávnení je stanovená na 15 rokov. To by však mohol zmeniť predkladaný návrh, ktorý platnosť oprávnenia znižuje na 10 rokov. 10-ročná platnosť by sa mala týkať predovšetkým vodičských skupín AM, A1, A2, A, B1, B a B+. Pre vyššie skupiny zostáva v platnosti 5-ročná administratívna doba (zmena 96).

Platnosť tohto vodičského preukazu sa čoskoro skončí. Jeho výmenu si nenechávajte na poslednú chvíľu

Návrh ďalej avizuje povinnosť zaviesť bodový systém hodnotenia vodičov (zmena 41). O tejto téme sa na Slovensku diskutuje už roky, no zatiaľ bez úspechu. Bodový systém pritom napríklad v susednej Českej republike platí od roku 2006 a ukazuje sa ako veľmi efektívny nástroj. Samotný systém trestných bodov tu len nedávno prešiel modernizáciou. Na Slovensku by sa tak aj s platnosťou nových európskych nariadení mohol stať bodový systém konečne realitou.

B len do 1 800 kilogramov a do 110 km/h

Ďalšou zmenou, ktorú dokument prináša sú vodičské preukazy s novou skupinou. Ide o už zmienenú kategóriu B+, ktorá však zároveň mení doteraz platné pravidlá pre kategóriu B. Zmeny sa týka predovšetkým celkovej hmotnosti vozidla, ktoré je možné viesť s daným vodičským oprávnením. Pre kategóriu B sa má podľa návrhu celková hmotnosť znížiť na 1 800 kilogramov. Vodiči, ktorí chcú viesť ťažšie vozidlo tak musia siahnuť po novovzniknutej skupine B+, ktorá viac-menej kopíruje doteraz platné pravidlá pre skupinu B. Vozidlo teda nesmie prekročiť 3 500 kilogramov, respektíve 4 250 kilogramov pri použití prívesu do hmotnosti 750 kilogramov (zmena 57 a 61).

Inzercia

Inzercia

Ale čo je dôležejšie, mení sa maximálna povolená rýchlosť pri držaní konkrétneho vodičského oprávnenia. Reč je o novinke, ktorá, dúfajme, nenájde dostatočnú podporu v Európskom parlamente. Podľa nej sa totiž maximálna povolená rýchlosť pre vodičské preukazy zavádza nasledovne (zmena 50, 51, 52, 57 a 61):

  • A1 nesmie prekročiť 90 km/h
  • A2 nesmie prekročiť 100 km/h
  • A nesmie prekročiť 110 km/h
  • B nesmie prekročiť 110 km/h
  • B+ nesmie prekročiť 130 km/h

Vodičov jazdiacich v strednom pruhu neubúda. Zákon pritom hovorí jasne…

Vodičské preukazy s novou vekovou hranicou

Dokument taktiež mení doteraz zaužívaný minimálny vek potrebný pre získanie konkrétneho oprávnenia. Síce sa v predkladanom návrhu spomína hneď dvojica možný vekových hraníc, dôležitejšie je, že podľa návrhu od francúzskej strany Zelených, ktorá dokument predložila, sa vek posúva na (zmena 69, 71, 72, 73):

  • AM z 15 na 18 rokov
  • A1 z 16 na 18 rokov
  • A2 z 18 na 20 rokov
  • B+ na 21 rokov (povinnosť byť držiteľom skupiny B)

Naopak, novela v Európskom parlamente znižuje maximálny vek potrebný na získanie oprávnenia skupiny A z 24 na 22 rokov. Podmienkou pre získanie iných skupín, ako napríklad C1, C, D1 a D je rovnako, ako pri skupine B+, povinnosť získania oprávnenia skupiny B.

Dobrou správou je, že samotný návrh myslí aj na zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by sa tak konečne mohol stať skutočnosťou. Zaujímavosť spočíva v tom, že zmena 101 umožňuje vodičovi držať len jednu fyzickú kópiu vodičského oprávnenia, ale môže mať viacero digitálnych. Pravdepodobne sa teda hovorí o možnosti rozšírenia digitálnej licencie na viacero zariadení, ako sú smartfóny, hodinky, tablety alebo počítače.

Zimné pneumatiky: Odkedy ich musíte mať a stačia v zahraničí celoročné? Pozreli sme sa na to, ako je to v okolitých krajinách

Kontroverzné zmeny pre mladých a starých vodičov

Nasledujúce riadky venujeme pomerne kontroverzným zmenám, ktoré navrhovaný dokument prináša. Tie hovoria napríklad o obmedzení možnosti vedenia motorového vozidla pre mladých vodičov. Konkrétne sa hovorí o úplnom zákaze medzi polnocou a šiestou hodinou ráno. Cieľom je zamedzenie mladým vodičom viesť motorové vozidlo počas tmy, čo má byť odôvodnené nedostatkom skúseností. Členské krajiny si dokonca môžu pripraviť legislatívu, ktorá bude porušenie zákazu trestať (zmena 110). Ako a kto dané nariadenie má kontrolovať je z návrhu nejasné.

V neposlednom rade je dôležité uviesť, že dokument so sebou prináša aj zmenu v povinnosti zdravotných kontrol pre vodičov od určitého veku. Aktuálne je na Slovensku platná legislatíva prikazujúca lekárske prehliadky každých 5 rokov pre vodičov nad 65 rokov. Podľa predloženého dokumentu a zmeny 98 by sa to malo čiastočne zmeniť. Konkrétne sa hovorí o sedem ročnej lehote pre vodičov nad 60 rokov, 5 ročnej lehote pre vodičov nad 70 rokov a dvojročnej lehote pre vodičov nad 80 rokov. Jednotlivé členské štáty navyše môžu týmto vodičom prikázať podstúpiť kondičné kurzy s inštruktorom.

Nedostatok podpory

Napokon dokument hovorí aj o nulovej tolerancii alkoholu v krvi vodičov (zmena 107). Táto podmienka je na Slovensku pravidlom, no v niektorých štátoch sa stále alkohol toleruje. Ak sa dokument podarí v Európskom parlamente schváliť, do platnosti by sa mal dostať na úrovni členských štátov do 31. decembra 2025. Aktuálne sa zdá nepravdepodobné, že podobné zmeny v danom znení bude možné úspešne presadiť. Proti je totiž Nemecko, ktoré sa voči francúzskej strane Zelených vyhradilo a niektoré z návrhov považuje za diskriminačné.

Ako požiadať o medzinárodný vodičský preukaz, koľko stojí a prečo ho musíte mať pri sebe?





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.