MIMORIADNE: Európska komisia uvažuje nad plošným zavedením 30 km/h rýchlosti v mestách!

Zóny s obmedzenou maximálnou rýchlosťou na 30 km/h budú pribúdať aj na Slovensku.

O plánoch Európskej komisie zaviesť novú maximálnu rýchlosť v mestách informovalo spravodajstvo RTVS.
Vydané  Text: 

Európska komisia uvažuje o znížení maximálnej rýchlosti v mestách a obciach z 50 na 30 kilometrov za hodinu, inforumuje spravodajstvo RTVS. Tento krok už napríklad urobili v Paríži a Bruseli. Cieľom je znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť pre chodcov. Na Slovensku sa chcú inšpirovať týmto krokom napríklad v Košiciach, kde v priebehu tohto roka došlo k niekoľkým vážnym dopravným nehodám z dôvodu vysokej rýchlosti. Prevenciou majú byť nové obytné zóny, v ktorých plánujú znížiť maximálnu povolenú rýchlosť na 30 km/h .

„Za prvý polrok roku 2023 evidujeme zatiaľ 5 241 dopravných nehôd, pri ktorých bolo žiaľ usmrtených 106 účastníkov a 367 osôb bolo zranených ťažko,“ uviedla pre RTVS Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie Prezídia Policajného zboru. Takmer 4 000 nehôd pritom evidujú v obciach, kde v súčasnosti platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/h.

Niektorí odborníci veria, že znížením rýchlostného limitu by došlo k zásadnému zlepšeniu bezpečnosti u ďalších účastníkov cestnej premávky, akými sú napríklad ohrození cyklisti. S týmto záverom sa stotožňuje aj Európska rada pre bezpečnosť v doprave, ktorá považuje rýchlosť 30 km/h za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami.

„Napríklad pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom, má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie,“ dodal pre RTVS riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

TLAK NA EURÓPSKU KOMISIU

Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) vyzvala Európsku komisiu k zjednoteniu a úprave maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. ETSC a ďalšie organizácie požadujú rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné a dodávkové autá, s maximom 80 km/h pre nákladné autá. Na okresných cestách považujú za prijateľný maximálny limit 80 km/h. K zníženiu povolenej rýchlosti by došlo aj v mestách, a to zo súčasných 50 km/h na 30 km/h.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Európsky parlament vo svojej správe zo 6. októbra 2021 tiež vyzval Európsku komisiu na zapracovanie zmien týkajúcich sa obmedzenia maximálnej rýchlosti na cestách.

Modelovanie uskutočnené v Spojenom kráľovstve na limitoch 30 a 50 km/h ukázalo, že pri nižšej povolenej rýchlosti sa znižujú aj nároky potrebné na zastavenie/rozjazd v meste, čo redukuje emisie CO2 a spotrebu paliva až o štvrtinu. Rovnako tak analýza bruselského regiónu ukázala, že toxické emisie, hluk a nehody sa od zavedenia novej maximálnej rýchlosti znížili.

„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uviedla Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.