Alfa Romeo Giulia oslavuje 8 rokov! Malo ísť o prelomový model, prečo to nakoniec nevyšlo?

Od svojho debutu si talianska značka stále hľadá cestu do budúcnosti.

Vydané  Text: 

Pompézne uvedenie na trh sa uskutočnilo 24. júna 2015, keď (dnes už zosnulý) Sergio Marchionne zorganizoval veľké podujatie, na ktorom konečne predstavil sériovú verziu dlho očakávanej Alfy Romeo Giulia. V sprievode výnimočného vokálu Andreu Bocelliho koncern FCA svetu predstavoval nielen úplne nový model, ale tiež ambiciózne plány na reštart značky Alfa Romeo.

Giulia bola postavená len v priebehu dvoch rokov „najlepšími inžiniermi, dizajnérmi a štylistami spoločnosti“, pričom mala predstavovať prvý z ôsmich nových modelov plánovaných na nasledujúce tri roky v rámci investície vo výške 5 miliárd eur zameranej na obnovenie značky Alfa.

Od svojho uvedenia na trh v prvej polovici roka 2016 si Alfa Romeo Giulia našla približne 160 000 majiteľov najmä v Európe, Severnej Amerike a niektorých krajinách Ázie a Blízkeho východu. Aj keď nikdy nenaplnila svoje ambiciózne ciele, sedan sa ukázal ako vysoko konkurencieschopný produkt. A nielen to. Model Giulia prispel tiež k otvoreniu ďalších dverí na severoamerickom automobilovom trhu. Ten bol už dlhé roky v hľadáčiku značky ako súčasť plánu globálnej expanzie.

Aj s odstupom času môžeme napísať, že Alfu v tomto smere zradilo predovšetkým načasovanie. Sedan bol uvedený na trh práve v období, keď klesal dopyt po klasických karosárskych verziách. V minulom roku sa na celom svete predalo 1,2 milióna prémiových sedanov segmentu D, čo predstavuje pokles o 2 %. V Číne sa objem zvýšil o 5 percent a tvoril až 43 percent celosvetového predaja vozidiel tejto kategórie. V USA a Kanade sa zvýšil o 1 percento a v Európe, ktorá je tretím najväčším trhom na svete, klesol dopyt po sedanoch až o 25 percent.

Predaje neklamú

Nemôžeme mať preto značke vyslovene za zlé, že sa v súčasnosti viac zameriava na produkty z kategórie SUV/crossover. Po uvedení modelu Tonale značka čoskoro predstaví ešte menšieho zástupcu, ktorý bude konkurovať modelom ako Mini Countryman, Volkswagen T-Roc atď. SUV tejto veľkosti môže prospieť predajom: podľa najnovších údajov zverejnených spoločnosťou JATO Dynamics sa Tonale podieľalo na 67 % nových registráciách značky v Európe od januára do mája tohto roka.

Pokiaľ ide o Giuliu, aj po rokoch o nej môžeme hovoriť ako o zaujímavom aute. Dizajn bol a stále je mimoriadne pútavý a bez preháňania rešpektuje identitu značky. V priebehu rokov presvedčili aj slušné recenzie a vo všeobecnosti ide o sedan, ktorý môže stále konkurovať rivalom z Nemecka. Netreba však zabúdať na skutočnosť, že od roku 2017 predaje modelu Giulia medziročne klesajú z takmer 40 000 predaných kusov na necelých 15 000 v priebehu roka 2022. Najviac zákazníkov si Alfa Giulia našla, prekvapivo, v Spojených štátoch s 33 % podielom a v domácom Taliansku s 20 % podielom predajov. Ďalšia budúcnosť tohto modelu zostáva nejasná, nateraz však zostáva v ponuke značky a neskôr očakávame zásadnú transformáciu na inú karosársku verziu.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »