Niektoré krajiny Európy v súčasnosti diskutujú na tému zvyšovania maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach. Ide pritom o logický krok súvisiaci s vyššou bezpečnosťou áut a s modernejšími technológiami znižujúcimi lokálne emisie. Zdá sa však, že k podobnému kroku určite nepríde v Rakúsku. Tam je aktuálne diskusia o výraznom obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti.
Kontroverzný návrh pritom nepochádza od „zelených“, ale od dopravných expertov z dvoch významných rakúskych univerzít.
30, 80 a 100
Maximálna povolená rýchlosť by mala byť podľa niektorých predstaviteľov univerzity vo Viedni a Innsbrucku výrazne znížená.
Konkrétne čísla hovoria o najvyššej povolenej rýchlosti 30 km/h v meste, 80 km/h mimo mesta a 100 km/h na diaľnici.
Experti svoje tvrdenia podkladajú vedeckými dôvodmi. Jedným z nich je nechvaľne známe zníženie emisií produkovaných vyššou rýchlosťou vozidla. Experti dokonca svoje tvrdenia podľa novinky.cz považujú za samozrejmosť. Na rakúsku vládu sa už preto obrátili v otvorenom liste.
Podobné kroky však tamojší rezort dopravy odmieta, pretože v Národnej rade nie je dostatok hlasov za. Dopravní experti našli pre svoj návrh oporu predovšetkým medzi členmi Rakúskeho dopravného klubu, čo môže byť celkom prekvapivý člen odboja za zníženie maximálnej povolenej rýchlosti. Okrem toho majú podporu aj medzi klimatickými aktivistami či organizáciami na ochranu životného prostredia.
Prečítajte si aj:
Nejde len o zníženie rýchlostných limitov
Samotný návrh však zašiel ešte ďalej ako len po zníženie najvyššej povolenej rýchlosti. Jeho autori totiž uvažovali aj o prípadnom nerešpektovaní nových rýchlostných limitov.
Vládu preto vyzvali, aby došlo k zvýšeniu policajných kontrol na cestách a taktiež, aby bola znížená tolerancia rýchlostných radarov na technické minimum. Inými slovami chcú vodičom nerešpektujúcim pravidlá ukladať väčšie množstvo pokút.
Svoje pomerne kontroverzné riešenie klimatickej zmeny pritom opierajú aj o dáta hovoriace o nižšej produkcii skleníkových plynov. Z ich výpočtov vyplýva, že navrhované nové rýchlostné limity by mali znížiť produkciu CO2 až o 2,4 milióna ton v porovnaní s rokom 2019.
Diaľničná „stovka“ by tak mohla vodičom ušetriť 2,8 eur na 100 kilometrov jazdy. Avšak za cenu navýšenia celkového času cesty o 11 minút.
Prečítajte si aj:
Nejde o novinku
Napriek tomu, že ide o poriadne kontroverzný návrh, ktorý pravdepodobne nenájde dostatočnú podporu v rakúskom parlamente, nejde až o takú novinku.
Maximálna rýchlosť 30 kilometrov za hodinu je už dnes platná vo viacerých mestách v Európe. Či už ide o Paríž, Brusel či mestá v Holandsku a v Španielsku, tu už na niektorých úsekoch nižšia maximálna rýchlosť platí niekoľko mesiacov či rokov.
Naopak k zvýšeniu povolenej rýchlosti môže v blízkej budúcnosti prísť na vybraných diaľničných úsekoch v Česku.
U nás sa o podobnej téme zatiaľ nevedú živé diskusie. Je však pravdepodobne len otázkou času, kedy sa nové limity v maximálnych povolených rýchlostiach začnú uplatňovať v celej Európe.