Zmätok okolo nových registračných poplatkov pokračuje. V parlamente je ďalší návrh, ktorý opäť mení ich výšku.

Ako je to teda s registračnými poplatkami za auto na Slovensku? V hre je totiž nový návrh skupiny poslancov OĽaNO, ktorý mení návrh poslanca Mariána Viskupiča.
Vydané  Text: 
Koncom minulého roka sa do parlamentu dostal Pozmeňujúci návrh zákona o dani z osobitnej stavby predložený poslancom Mariánom Viskupičom (SaS). Ten vo svojej podstate kompletne mení aktuálne zaužívaný výpočet výšky registračných poplatkov tým, že zavádza pojem ekologického koeficientu. Okamžite sa proti tomuto návrhu zdvihla vlna kritiky, ktorá zasiahla takmer všetkých motoristov na Slovensku. Teraz však chaos pokračuje. V hre je totiž nový návrh poslancov.

Ekologický koeficient vozidla je u nás realitou. Vláda schválila zmenu registračných poplatkov za autá. Niektorí si poriadne priplatia, iní ušetria

Na Slovensku dôjde k zmene prepočtu výšky registračných poplatkov. Po novom si majitelia elektomobilov výrazne polepšia. Naopak, motoristi, ktorí si zakúpia staršie auto, zaplatia viac.

### Ďalší návrh od OĽaNO Konkrétne ide o [Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=523259). Všetci návrh predkladajúci poslanci sú z poslaneckého klubu OĽaNO. Ich myšlienka vo svojej podstate cieli len na kritizovaný nový prepočet registračného poplatku za motorové vozidlá. Konkrétne v ňom stojí nasledovné: #### V sadzobníku správnych poplatkov časti VI. DOPRAVA sa položka 65 dopĺňa poznámkou 6., ktorá znie: * *„6. Poplatok podľa písmena a) tejto položky sa zníži o 70%, najviac však na 33 eur, ak sa pri zápise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 nemení evidenčné číslo vozidla.“* * Z toho teda jasne vyplýva, že pôvodné plány Mariána Viskupiča majú byť mierne pozmenené. Išlo by o celkom logický krok, ktorý by bol v súlade s aktuálne platnou legislatívou. Od 1.1.2023 sa totiž pri prepise auta na nového majiteľa nemusí vystavovať nové evidenčné číslo ani v prípade, že je auto prihlásené v inom okrese.
Porovnanie rôznych návrhov výšky registračného poplatku.
### A čo elektrické autá? Celkovo je však v tejto problematike obrovský zmätok. Veľa motoristov sa totiž obáva skokového navýšenia poplatku pri registrácii auta. Príklad sme si uviedli už v pôvodnom článku z minulého roku. Doteraz však nie je ani presne známe, ako to bude s elektrickými autami. Aktuálne je registračný poplatok elektromobilu, plug-in hybridu a auta s vodíkovými palivovými článkami stanovený na 33 eur.

Od 1. januára prídu veľké zmeny v prideľovaní evidenčných čísel. Mnohé sa zjednoduší a odpadnú aj niektoré poplatky. Dočkáme sa konečne aj nového štýlu TEČ?

Zmeny v prideľovaní TEČ a v ich tvare prídu do platnosti už o pár mesiacov. Novela zákona a prináša viaceré kľúčové novinky a zmiernenie nenávidenej byrokracie.

**Viaceré internetové fóra zaoberajúce sa elektromobilitou však žijú diskusiou ohľadom zmeny výšky poplatkov**. Práve elektrické autá a moderné autá z novinky v registračných poplatkoch majú ťažiť najviac. Avšak podľa tabuliek zverejnených v predložených dokumentoch je zrejmé, že aj BEV, PHEV a vodíkové autá majú ekologický koeficient stanovený na hodnotu 0,2. To by znamenalo, že výkonný elektromobil by nemal výšku registračného poplatku 33 eur, ale násobne viac. Jeden z diskutujúcich na [fóre TeslaClub.sk](https://teslaclub.sk/node/88406) však uvádza, že predkladateľ pôvodného návrhu Marián Viskupič ho po krátkej diskusii ubezpečil, že **výška poplatku pre BEV, PHEV a vodíkové autá nateraz aj po prijatí nového prepočtu zostáva na čiastke 33 eur**. Túto sumu určuje [zákon 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v časti DOPRAVA, v položke 65, písmeno c](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1995/145/). Predkladaný koeficient je vraj pripravený na budúce možné zmeny.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.