Koncom minulého roka sa do parlamentu dostal Pozmeňujúci návrh zákona o dani z osobitnej stavby predložený poslancom Mariánom Viskupičom (SaS). Ten vo svojej podstate kompletne mení aktuálne zaužívaný výpočet výšky registračných poplatkov tým, že zavádza pojem ekologického koeficientu. Okamžite sa proti tomuto návrhu zdvihla vlna kritiky, ktorá zasiahla takmer všetkých motoristov na Slovensku. Teraz však chaos pokračuje. V hre je totiž nový návrh poslancov.
Prečítajte si aj:
Ďalší návrh od OĽaNO
Konkrétne ide o Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Všetci návrh predkladajúci poslanci sú z poslaneckého klubu OĽaNO.
Ich myšlienka vo svojej podstate cieli len na kritizovaný nový prepočet registračného poplatku za motorové vozidlá. Konkrétne v ňom stojí nasledovné:
V sadzobníku správnych poplatkov časti VI. DOPRAVA sa položka 65 dopĺňa poznámkou 6., ktorá znie:
- „6. Poplatok podľa písmena a) tejto položky sa zníži o 70%, najviac však na 33 eur, ak sa pri zápise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 nemení evidenčné číslo vozidla.“ *
Z toho teda jasne vyplýva, že pôvodné plány Mariána Viskupiča majú byť mierne pozmenené. Išlo by o celkom logický krok, ktorý by bol v súlade s aktuálne platnou legislatívou. Od 1.1.2023 sa totiž pri prepise auta na nového majiteľa nemusí vystavovať nové evidenčné číslo ani v prípade, že je auto prihlásené v inom okrese.

A čo elektrické autá?
Celkovo je však v tejto problematike obrovský zmätok. Veľa motoristov sa totiž obáva skokového navýšenia poplatku pri registrácii auta. Príklad sme si uviedli už v pôvodnom článku z minulého roku. Doteraz však nie je ani presne známe, ako to bude s elektrickými autami. Aktuálne je registračný poplatok elektromobilu, plug-in hybridu a auta s vodíkovými palivovými článkami stanovený na 33 eur.
Prečítajte si aj:
Viaceré internetové fóra zaoberajúce sa elektromobilitou však žijú diskusiou ohľadom zmeny výšky poplatkov. Práve elektrické autá a moderné autá z novinky v registračných poplatkoch majú ťažiť najviac. Avšak podľa tabuliek zverejnených v predložených dokumentoch je zrejmé, že aj BEV, PHEV a vodíkové autá majú ekologický koeficient stanovený na hodnotu 0,2. To by znamenalo, že výkonný elektromobil by nemal výšku registračného poplatku 33 eur, ale násobne viac.
Jeden z diskutujúcich na fóre TeslaClub.sk však uvádza, že predkladateľ pôvodného návrhu Marián Viskupič ho po krátkej diskusii ubezpečil, že výška poplatku pre BEV, PHEV a vodíkové autá nateraz aj po prijatí nového prepočtu zostáva na čiastke 33 eur. Túto sumu určuje zákon 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v časti DOPRAVA, v položke 65, písmeno c. Predkladaný koeficient je vraj pripravený na budúce možné zmeny.