Aktuality

Euro NCAP: Číňania v nárazových testoch zahanbili európske automobilky. Ich modely sú bezpečnejšie než renomovaná konkurencia

Euro NCAP: Čínske modely

Čína sa v posledných rokoch stala významným hráčom v globálnom automobilovom priemysle a autá vyrobené v Číne sa teraz predávajú a jazdia v krajinách po celom svete. Aj keď niet pochýb o tom, že čínske automobilky v posledných rokoch výrazne pokročili v oblasti kvality a spoľahlivosti, medzi spotrebiteľmi stále existujú určité obavy o bezpečnosť áut vyrobených v Číne.

Na vyriešenie týchto obáv je dôležité najprv pochopiť súčasný stav čínskeho automobilového priemyslu. Hoci kedysi existovali značné rozdiely medzi automobilmi vyrobenými v Číne a automobilmi etablovaných automobiliek, tieto hranice sa v posledných rokoch postupne stierajú. Čínske automobilky teraz vyrábajú autá, ktoré sú z hľadiska kvality, spoľahlivosti a bezpečnosti na rovnakej úrovni ako tie z iných krajín.

Euro NCAP: Čínske modely

PREDBEHLI AJ BMW

Dôkazom môžu byť aj najnovšie výsledky európskych nárazových testov Euro NCAP, kde drvivá väčšina modelov z Číny získala maximálny počet hviezdičiek a vyššie hodnotenie než priama európska konkurencia.

Niektoré z testovaných modelov čínskych výrobcov sa budú čoskoro predávať aj na Slovensko. Na mysli máme predovšetkým MG 4 Electric, ktoré už nejaký čas zbiera ocenenia v zahraničí a budúce leto si najnovší prírastok značky budeme môcť vyskúšať aj na Slovensku. Rovnako vysoké hodnotenie získali aj ďalšie značky ako Chery OMODA5, Maxus MIFA 9, BYD ATTO 3, WEY Coffee 02 či NIO ET7.

Spomínaní čínski výrobcovia tak predbehli aj niektoré modely európskych značiek ako napríklad Ford Puma, ktorá získala v rovnakom období len 4 hviezdičky za ochranu posádky. Podobné štvorhviezdičkové hodnotenie si odniesol aj Peugeot 408, DS 9, Kia Niro či Volkswagen Touran. Tak trochu sklamaním je výsledok prémiového BMW i4, ktorému sa rovnako nepodarilo získať plný počet hviezdičiek v nárazových testoch z dôvodu nedostatočných asistenčných systémov.

AKO JE TO MOŽNÉ?

Jedným z kľúčových faktorov tohto zlepšenia je rastúce zameranie sa na bezpečnostné predpisy a normy v Číne. Čínska vláda v posledných rokoch zaviedla množstvo opatrení na zlepšenie bezpečnosti automobilov vyrábaných a predávaných v krajine. Tieto opatrenia zahŕňajú povinné bezpečnostné testy pre všetky vozidlá, prísnejšie emisné normy a zavedenie pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), ako je automatické núdzové brzdenie a varovanie pred vybočením z jazdného pruhu.

Výsledkom tohto úsilia je, že mnohé autá vyrobené v Číne sú teraz vybavené rovnakými pokročilými bezpečnostnými prvkami, aké sa nachádzajú na autách z iných krajín. V skutočnosti niektoré čínske automobilky dokonca išli nad rámec štandardov, pričom mnohé z ich áut získali najvyššie hodnotenia v medzinárodných testoch bezpečnosti.

Euro NCAP: Čínske modely

Samozrejme, je dôležité si uvedomiť, že žiadne auto nie je úplne bezpečné a pri jazde bude vždy existovať určitá miera rizika. Je však jasné, že autá čínskej výroby prešli v posledných rokoch z hľadiska bezpečnosti dlhú cestu a teraz sú rovnako bezpečné ako akékoľvek iné auto na cestách.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie