Porsche vstúpilo na burzu, za 80 eur môže časť firmy vlastniť ktokoľvek

Dlho očakávané IPO, teda uvedenie spoločnosti na verejné obchodovanie, je napokon veľkým úspechom.
Vydané  Text: 
Porsche vstúpilo na trh s verejným obchodovaním a cena jednej akcie sa pri takzvanom IPO stanovila na 82,50 €, pričom na konci dňa sa hodnota akcie ustálila na 86,54 €. V čase redakčnej uzávierky tohto príspevku cena akcie predstavovala 82,66 €. S celkovou kapitalizáciou 75 miliárd eur ide o najväčšie európske IPO za posledné roky. Porsche sa dnes obchoduje prostredníctvom frankfurtskej burzy Frankfurt Stock Exchange pod symbolickou skratkou **P911**, čím odkazuje na svoj najslávnejší model, Porsche 911. O téme informovalo [Porsche](https://newsroom.porsche.com/en/2022/company/porsche-ag-initial-public-offering-p911-frankfurt-stock-exchange-29830.html), [Reuters](https://www.reuters.com/markets/europe/porsche-debut-amid-market-tumult-historic-ipo-2022-09-28/) aj [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/porsche-makes-robust-trading-debut-landmark-ipo). Uvedenie na burzu (IPO) s výnosom 9,4 miliardy eur pre VW Group je najväčším európskym IPO za posledných desať rokov a zápasí s niektorými z najnáročnejších trhových podmienok za posledné roky. „**Dnes sa Porsche plní veľký sen**,“ uviedol vo vyhlásení predseda výkonnej rady Porsche AG **Oliver Blume**, ktorý na burze symbolicky zazvonil zvoncom spoločne s Lutzom Meschkem, podpredsedom predstavenstva spoločnosti. „Naša zvýšená miera autonómie nás stavia do veľmi dobrej pozície na realizáciu našich ambicióznych cieľov v nasledujúcich rokoch.“ „Pre Porsche je to historický moment. Predovšetkým by som sa chcel poďakovať našim viac ako 37-tisíc oddaným kolegom po celom svete a všetkým, ktorí nám umožnili dnes oznámiť naše úspešné IPO,“ dodáva Blume. ### Prečo verejné obchodovanie? **Predaj pomôže koncernu VW získať finančné prostriedky na elektrifikáciu**, zatiaľ čo investori získajú do svojho vlastníctva časť emocionálnej značky podobnej Ferrari – tej sa podarilo úspešne odlúčiť od materského Fiatu v roku 2015. „Ak dokážete uskutočniť IPO na takom ťažkom trhu, ukazuje to atraktivitu podniku,“ povedal analytik Jefferies Philippe Houchois pre Automotive News Europe. Cena akcií stavia Porsche na úroveň, ktorá nie je ďaleko od celkovej trhovej kapitalizácie koncernu VW (trh. kap. 78,81 mld €) – podniku, ktorý, okrem iného, zahŕňa aj značky ako Audi, Škoda, Seat a značku áut Volkswagen. ### Rozdelenie akcií VW Group rozdelila základné imanie Porsche na rovnaké časti s hlasovacím právom a bez hlasovacieho práva, pričom **nemecká automobilka si ponechala 75-percentné vlastníctvo**. Približne iba 12,5 percenta celkového akciového kapitálu (akcie bez hlasovacieho práva) je verejne kótovaných na burze, pričom veľká časť pripadá štyrom základným investorom: Qatar Investment Authority, Nórsky štátny investičný fond, T. Rowe Price a ADQ sa spoločne zaviazali prevziať až 3,7 miliardy eur z IPO. Zvyšných 12,5 percenta z celkových akcií, ktoré sa majú získať, smeruje priamo k najväčším akcionárom VW Group, rodiny Porsche–Piëch, prostredníctvom ich investičnej spoločnosti Porsche SE. Rodina už vlastní 53-percentnú väčšinu akcií VW s hlasovacím právom a podľa podmienok IPO získa aj 25 percent plus 1 akciu s hlasovacím právom Porsche AG, čím zaplatí prémiu za prioritné akcie v celkovej hodnote 10,1 miliardy eur. Porsche SE bude akvizíciu väčšinou financovať svojím dlhovým kapitálom vo výške 7,9 miliardy eur, pričom od budúceho mesiaca kúpi akcie v dvoch tranžiach. Druhý nákup sa očakáva v januári po špeciálnej výplate dividend od VW Group. Až do roku 2009 rodina vlastnila polovicu Porsche a všetky hlasovacie práva, ale po neúspešnom pokuse o prevzatie nemeckej automobilky boli nútení predať obchod so športovými autami VW. IPO obnovuje rodinnú kontrolu nad majetkom, ktorý bol dlho mimo dosahu a jej postavenie hlavného akcionára VW túto kontrolu posilňuje. Porsche tento rok avizuje tržby až 39 miliárd eur a návratnosť tržieb až 18 percent, čo je o dva percentuálne body viac ako v minulom roku, uviedla spoločnosť v júli. Výnosy z nákupu akcií sa majú dlhodobo vyšplhať nad 20 percent, pričom Porsche očakáva prevádzkovú návratnosť predaja do konca tohto roka v rozmedzí 17 až 18 percent.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Povinná čierna skrinka v autách: Čo sleduje nové monitorovacie zariadenie?

  • Doteraz výrobcom stačilo do áut montovať predprípravu na čiernu skrinku, tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie.

     Poslúži napríklad vtedy, keď sa bude dokazovať zodpovednosť za dopravnú nehodu - nie však vždy. Prečítajte si o téme čierna skrinka v autách viac v našom príspevku.