Najväčšia zmena v modernej histórii ŠKODY. Zmenila logo, identitu a odhalila, ako budú vyzerať jej budúce autá

Česká automobilka Škoda sa prispôsobuje dobe a odhaľuje významný rebranding.
Vydané  Text: 
### Nové logo ŠKODA aj zmena celkovej identity Spoločnosť ŠKODA AUTO tvrdí, že ide o najradikálnejšiu zmenu jej firemnej identity za uplynulých 30 rokov. Jej prioritou sa po novom stáva digitálna komunikácia a pokiaľ ide o dizajn jej budúcich áut, tam značka výrazne zapracovala tiež. Stále to bude „naša dobrá Škoda“, ale podstatne modernejšia a, prekvapivo, bez loga s okrídleným šípom. Z hľadiska dizajnu značky ako takej (corporate identity, firemná identita) ŠKODA upravuje logo, typografiu aj farebnú schému. Typografia, zjednodušene typ písma, sa stáva výrazne modernejšou a v novom fonte bude prezentované aj samotné logo automobilky. Namiesto Škoda by sme teraz mali začať hovoriť o značke SKODA (?). Mäkčeň v písmene Š totiž dizajnéri integrovali do písmena S, aby bol obsiahnutý, na druhej strane aby nerušil a nespôsoboval problémy s čitateľnosťou u mimoeurópskych krajín.
Z nápisu SKODA sa teda stáva nové logo značky a bude používané na automobiloch aj v marketingovej komunikácii. Zaujímavosťou je, že kruhové logo s okrídleným šípom už vôbec nenájdete na karosérii a ani v interiéri koncepčného vozidla Vision 7S, všade je už len nápis SKODA. Samotný okrídlený šíp však existuje aj naďalej, možno sa bude objavovať v digitálnej podobe na prístrojovom paneli. Odteraz má trochu modernejšiu interpretáciu, ale fakticky pokračuje v tom, čo je pre značku typické od čias jej zaradenia sa do portfólia koncernu Volkswagen. Logo SKODA tak nadobudlo celkom plochý charakter, 3D efekt sa teda celkom vytratil. Dizajnový štýl s názvom flat zdanlivo Škoda adaptovala so značným oneskorením, lenže v skutočnosti takéto ploché logo používala už pred rokmi. „Jednoduchšie dvojrozmerné logo je omnoho pôsobivejšie hlavne na mobilných zariadeniach a flexibilnejšie ho možno integrovať do rôznych formátov,“ tvrdí ŠKODA AUTO vo svojej oficiálnej prezentácii.
Nemenej dôležitá je farebná schéma. Ak doteraz boli reklamy na Škodovky typicky svetlé, vizuálne vzdušné a podobné tomu, ako komunikuje napríklad VW, SEAT či Porsche, odteraz sa budeme stretávať s východiskovými zelenými odtieňmi Electric Green a Emerald Green. Tieto odtiene nápadne pripomínajú slovenské evidenčné tabuľky pre elektromobily a plug-in hybridy.
Nová firemná identita bude postupne zavádzaná na všetkých platformách – najskôr v informačných a komunikačných materiáloch a od roku 2024 sa začne objavovať aj na novo uvádzaných modeloch. Nový dizajn sa premietne do infotainmentu a ďalších prvkov vozidiel ŠKODA. Súčasťou modernizácie budú aj dizajnové úpravy prevádzok autorizovaných partnerov, sumarizuje ŠKODA AUTO. ### Ako budú vyzerať budúce autá od ŠKODY? Značka ŠKODA nám odhalila koncepčný automobil ŠKODA Vision 7S už pred niekoľkými týždňami, no museli sme o novinke mlčať a neprezradiť žiadne dôležité detaily. Teraz sa embargo uvoľnilo a automobilka zverejnila nielen celkový vzhľad vozidla, ale aj samotnú tlačovú konferenciu, na ktorej novinku predviedli **Klaus Zellmer**, predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO, a **Oliver Stefani**, hlavný dizajnér ŠKODA AUTO. [GALLERY id=32401] Cennou príležitosťou pre nás boli aj diskusie s dizajnérom interiérov značky ŠKODA, Slovákom **Petrom Olahom**. Práve on poukázal na početné inovácie, ktoré nájdeme práve v interiéri konceptu Vision 7S a ktoré by sa mohli časom dostať aj do ďalších budúcich modelov značky. Je toho množstvo, čo zaujme, no vyberieme niekoľko najzaujímavejších detailov: * **Vision 7s je veľké SUV**, ktoré má šesť štandardných sedadiel v troch radoch. * Kuriozitou je **stredové umiestnenie detskej sedačky** na stredovú konzolu, ktorá sa ťahá naprieč dĺžkou interiéru až po koniec druhého radu sedadiel. Aj takto chce ŠKODA upriamiť pozornosť na svoje zámery byť videná ako automobilka orientovaná na rodiny, v ktorých je obyčajne dieťa stredobodom pozornosti. * **Podľa dizajnéra interiéru Vision 7s Petra Oláha** je toto centrálne umiestnenie nielen vecou filozofie, ale aj bezpečnosti, má ísť o jedno z najvhodnejších miest pre umiestnenie detskej sedačky v interiéri robustného SUV. Rukopis Petra Oláha nesie aj interiér modelu Enyaq iV. * **Dizajn stredového tunela**: okrem priestoru vo veľkej lakťovej opierke je tu priestor pre dva mobilné telefóny, čím chce ŠKODA poukázať na demokratizáciu prednej časti interiéru, ktorú doteraz preukazovala najmä symetrickým vyhotovením stredového displeja a ovládačov klimatizácie * **Panel s ovládaním klimatizácie** je ďalší dôležitý detail: ŠKODA zachovala tradičné mechanické ovládače klimatizácie s haptickou odozvou a tiež otočný potenciometer pre reguláciu hlasitosti. To veľmi oceňujeme! * **Tlačidlo rotácie stredového displeja infotainmentu DRIVE/RELAX**: Po tlačení by sa interiér prispôsobí potrebám relaxácie, stredový displej zmení orientáciu a vodič nemusí viac venovať pozornosť volantu. ŠKODA to avizuje ako „dva rôzne režimy interiéru“. * **Tvar volantu**. ŠKODA v koncepte dala zbohom tradičnému kruhu, namiesto neho má volant tvar obdĺžnika so zaoblenými hranami. Ako sa s ním bude šoférovať, si dnes netrúfame odhadovať. * Z volantu zmilo tradičné logo značky ŠKODA s okrídleným šípom, namiesto neho je tu iba nápis SKODA. * **Na zadnej strane zadných sedadiel sú integrované ruksaky**, ktoré si môžete vziať so sebou. Ide o praktické rozšírenie balíčka SIMPLY CLEVER, ktorý zvykne obsahovať napríklad dáždniky vo dverách. * **Vision 7S je vpredu vybavené ťažným hákom, ktorá je zároveň centrálnym elektrickým vypínačom**. Ak by nastala situácia, že sa elektrické auto pokazí, bude ho možné po vyklopení tohto oranžového háku ťahať bezpečne a bez obavy z prehrievania, čo je typická nepriaznivá vlastnosť elektromobilov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.