Porsche ukázalo prototyp SUV bez strechy. Cayenne Convertible je najväčším úletom automobilky

Porsche Cayenne Convertible malo jeden zásadný problém, totiž nemohlo jazdiť.
Vydané  Text: 
* **Porsche Cayenne Convertible bolo divokým experimentom, ktoré si Porsche pripomína pri príležitosti 20. výročia modelu**. * **Automobilka vyhotovila niekoľko verzií SUV-kabrioletu, zadné partie pripomínali modely Targa**. * **SUV bolo vybavené soft-top strechou, ktorá sa skladala manuálne**. * **Prototyp bol síce zhotovený, ale nemohol jazdiť**. ### Ďalší karosársky experiment? Nie tak celkom. Fanúšikovia motorizmu a nových automobilov na internete často kritizujú automobilky za to, že namiesto vylepšovania niekoľkých tradičných typov karosérie automobilov sa snažia získať mediálny kredit tým, že svojim novým modelom zadovážia celkom nezvyčajné karosérie. Najčastejšie sa terčom takejto kritiky stávajú automobily typu **SUV-kupé**, čo je však v priamom rozpore s tým, čo automobilky pozorujú – zákazníci sú nielen naklonení takémuto variantu karosérie, ale sú aj ochotní si zaň priplatiť. Automobilov v štýle SUV-kupé alebo crossover-kupé dnes poznáme naozaj veľa, počnúc BMW X6 a X4 cez Mercedes-Benz GLC Coupe a GLE Coupe, ďalej Renault Arkana, Škoda Enyaq Coupe iV, Audi Q8 a Q3 Sportback, Volkswagen ID.5 a Taigo, podľa niektorých do tejto skupiny patria aj Kia XCeed či Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Ide o vozidlá rôznorodných rozmerov a tried, spoločný majú aspoň približne dizain zadných partií pri pohľade z profilu. No a potom tu máme ešte divokejšie karosérie, napríklad Targa alebo SUV-kabrio. SUV-kabriolet alebo crossover-kabriolet sú veľmi špecifickým typom vozidiel, pretože kombinujú zdanlivo nezlúčiteľné a napĺňajú podstatu oxymoronu. V skutočnosti to však nie je celkom pravda, pretože už niekdajšie vojenské džípy zo 40. rokov 20. storočia mali predsa otvorenú karosériu bez strechy a dokonca aj bez dverí. Nešlo síce o SUV, ale o off-roady, napriek tomu ich v tomto kontexte môžeme hodiť do jedného vreca, keďže práve vojenské off-roady sa stali vzorom pre neskorší rozmach kategórie SUV. SUV s otvorenou strechou dnes poznáme hneď niekoľko – príkladom sú kompaktný Volkswagen T-Roc Cabriolet, Nissan Murano Cabrio, Range Rover Evoque Cabrio a svojím spôsobom aj Jeep Wrangler Rubicon. Vidieť ich je však vždy zážitkom, pretože sú tak výnimočné. Teraz automobilka Porsche odhalila, že kedysi skutočne pracovala na modeli Cayenne Convertible, teda kabriolet postavený na základoch SUV Cayenne. ### Nielen kabrio, v pláne bol aj predĺžený 7- alebo 6-miestny Cayenne Odvážny počin Porsche Cayenne Convertible sa nedočkal sériovej výroby a ani limitovanej edície, dokonca aj zhotovený prototyp nebol pojazdný vzhľadom na početné konštrukčné nedostatky. Podľa slov Porsche sa nad týmto karosárskym variantom špekulovalo v roku 2002 krátko po uvedení východiskového modelu SUV. Automobilka zvažovala už vtedy aj verziu Coupé a tiež predĺženú verziu Cayenne s 3 radmi sedadiel.
Nemci si neboli istí vzhľadom zadnej časti, a tak to dizajnéri vyriešili vskutku kuriózne: odlišným štýlom na každej strane:
Dizajn zahŕňa soft-top strechu, ktorá prechádza od A-stĺpikov až po zvýšenú časť strechy vzadu. Bočné okná sa zužujú smerom nadol, aby vozidlu dodali uhladenejší vzhľad. Dvoje bočné dvere sú o 20 centimetrov dlhšie ako bežnom Cayenne, čo si môžete všimnúť už na prvý pohľad. Zaujímavosťou je, že strecha na prototype sa skladala manuálne a nie automaticky. Porsche však pracovalo na mechanizme pre elektricky sklopnú strechu. Spoločnosť vytvorila počítačovú simuláciu toho, ako by sa zadný panel mohol otvárať a mať miesto pre hornú časť. Automobilka tvrdí, že riešenie bolo podobné tomu, ktoré používa pre Porsche 911 Targa od generácie 991.
### Prečo nakoniec nešiel do výroby? Vstupu kabrioletu Cayenne do výroby zabránili najmä dva faktory. Po prvé, finančné prognózy Porsche naznačili, že tento model nebude veľmi ziskový. Navyše si spoločnosť nebola istá, či je dizajn pre trh dostatočne príťažlivý. „*SUV ako kabriolet je výzvou z estetického aj formálneho hľadiska*,“ povedal šéf dizajnu Porsche **Michael Mauer**, ktorý však na projekte kabrioletu Cayenne nepracoval. „*SUV má vždy veľkú a ťažkú karosériu. Skombinujte to s malou hornou polovicou a potom odrežete strechu, vzniknú tak z toho veľmi zvláštne tvary*.“ Porsche v súčasnosti pripravuje modernizáciu modelov Cayenne a Cayenne Coupe. Facelifty by sa mohli objaviť na trhoch koncom tohto roka. Neočakávame však, že sa k nim pripojí aj nový karosársky variant – kabriolet. Nemusel by to však byť taký nonsens, ako na prelome milénií. Zákazníci sú dnes pripravení na nezvyčajné karosérie a snáď práve zákazníci značky Porsche patria k tým otvorenejším, pokiaľ ide o nápadné a novátorské veci. Ako by vyzeralo aktuálne Porsche Cayenne vo verzii kabriolet? Pohrali sme sa s grafickým programom, aby sme na to prišli, výsledok by vlastne vôbec nemusel byť zlý – veď posúďte:




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!