Pani Gottwaldová sa nevošla, auto preto zničili. Vývoj komunistickej VOS-ky bol tragikomický, výsledok prác je však pôsobivý dodnes
Vývoj bol náročný a komunisti do neho vstupovali pre vlastnú márnomyseľnosť. Výsledok práce Automobilových závodov a ďalších firiem je však pôsobivý dodnes.
Vydané Text: Redakcia (s)
Technické riešenia a problémy
Význam zakázkových automobilov bol jednoznačný: ponúkať nadštandardnú bezpečnosť pre funkcionárov a ďalšie dôležité osoby, ostatné ľahko pancierované vozidlá mali slúžiť ako doprovod. Problémy sa ukazovali, neprekvapivo, pri výpočtoch hmotnosti automobilov. Ing. Oldřich Meduna navrhol karosériu z ocele s prímesou kobaltu, pričom v ťažko pancierovaných verziách sa použili dva ocelové plášte, medzi ktorými bolo ešte doplnkové oceľové pletivo. To malo slúžiť na zmenu dráhy eventuálnych projektilov, ktoré by mohli schopné prejsť prvou vrstvou karosérie. Hmotnosť vozidla by však dosahovala až päť ton, čo bolo aj v tej dobe neúsnoné. Pristúpilo sa preto k úprave podvozka, ktorý dodali Automobilové závody.Nie je sklo ako sklo
Kuriozitou boli nepriestrelné okná. V ľahkej a ťažkej verzii boli nepriestrelné, ale v ťažkej verzii výrazne odolnejšie. Zatiaľ, čo ľahšia verzia obsahovala sklá s hrúbkou 8 mm, pri ťažkej verzii VOS-ky to boli až 52-milimetrové sklá. Hmotnosť jedného takéhoto okna bola **až 80 kilogramov**, čo bolo nemožné udržať pomocou klasického mechanizmu na sťahovanie okien. Preto sa sťahovali iba o 5 centimetrov a na rad prišla **hydraulika**. Keďže vtedajšia úroveň technológií nebola na úrovni, ktorá by umožnila lepenie skiel, museli Automobilové závody využiť výrobok priamo „z hniezda západného úpadku“, **špeciálne lepidlo z USA**. Zámerom objednávateľa bolo, aby sa ľahká a ťažká verzia od seba navonok nijak nelíšili. Keď však Automobilové závody ukázali prvé vyrobené bezpečnostné sklá, vláda ich použitie zamietla, pretože tenšie boli viditeľne odlišné od hrubých. Skrátka, Automobilové závody museli všetky dovtedy vyrobené sklá **zlikvidovať a vyrobiť úplne nové**. Rovnaký vzhľad docielili až tak, že im už od výroby v sklárňach zabezpečili modrastý nádych, ktorý aj v tenkej verzii budil dojem hrubých skiel. Kuriózne tiež výrobca vyriešil problém s nedostatkom miesta pre klimatizáciu. Klimatizovaný interiér bol v ťažko pancierovanej verzii nevyhnutnosťou, avšak vtedajšie klimatizácie v našom regióne boli objemné a ťažké. Zabrali celý kufor, takže už neostával priestor pre batožinu – tá sa vozila v sprievodných VOS-L, ktoré klimatizáciu nemali.Pani Gottwaldová sa nevošla, prototyp preto zničili
Keď Automobilové závody predviedli prvý prototyp automobilu so všetkými jeho technologickými vychytávkami, odhalil sa problém s nedostatočnou dĺžkou automobilu. Vtedajšej prvej dáme, **Martě Gottwaldovej**, sa do auta zle nastupovalo. Preto sa prvý automobil VOS musel zlikvidovať, pôvodný návrh karosérie od Medunu prešiel prepracovaním závodom Karosa a automobil sa musel predlžovať o celých 10 centimetrov. Okrem prvej dámy nasmerovali výčitky na prototyp aj minister obrany **Václav Nosek**, ktorému prekážali tvrdé sedadlá a nariadila sa výroba nových s perím, prvý tajomník KSČ **Rudolf Slánský** zasa kritizoval tvrdé naladenie podvozka, preto boli listové pružiny skracované. Jeho tehotnej manželke prišla jazda priveľmi tvrdá. Pravdou však bolo, že aj po týchto úpravách ostala VOS-ka ťažkopádnou a zle manévrovateľnou.Pneumatiky, za ktoré sa vyhadzovalo z lukratívnych stoličiek
Súčet hmotností podvozka, nepriestrelných skiel, oceľovo-kobaltovej karosérie mal za výsledok nutnosť vyvinúť špeciálne spevnené pneumatiky. Tie pre Automobilové závody vyrábala spoločnosť **MITAS Praha**, ktorá musela v záujme zvýšenia ich odolnosti využívať šité **kordy z egyptskej bavlny** a nechávala si dovážať aj špeciálnu surovú gumu. MITAS vyrobilo **600 špeciálnych pneumatík na objednávku**, z nich všetkých zlyhala iba jediná. Bolo nešťastím, že práve počas jazdy s poľským ministrom obrany, maršálom **Konstantinom Rokossovským**. Vysoká hmotnosť automobilu a vyššia rýchlosť sa ukázali ako ideálne podmienky pre devastáciu gúm. Poprask to bol poriadny, dokonca až taký, že perzekuovaný bol sám riaditeľ závodov MITAS Praha, ktorého kvôli nehode vyšetrovala ŠtB, až napokon dala **návrh na jeho uväznenie**. Nakoniec riaditeľa odvolali z funkcie a do väzenia nešiel. Zvyšných 599 vyrobených pneumatík prešlo dôkladnými kontrolami. Hmotnosť automobilu a eventuálny problém s pneumatikami mali za následok, že automobilu bola nastavená maximálna konštrukčná rýchlosť iba 80 km/h. Ďalšou optimalizáciou bola docielená **maximálna rýchlosť** 130 km/h pre VOS-L a 115 km/h pre VOS. Obidve verzie obrneného vozidla poháňal rovnaký **motor Praga N4TA**. **Radový 6-valec s karburátorom** bol chladený vodou, mal zdvihový objem **5195 ccm** a dosahoval výkon **120 k (88kW)** pri 3500 otáčkach za minútu. Riadil sa cez **4-stupňovú manuálnu prevodovku** (alternatívne poloautomatickú planétovú) a jeho spotreba sa pohybovala okolo **29 l/100 km**. Preto mala palivová nádrž dnes neskutočných 150 litrov. Pohotovostná hmotnosť ľahkého VOS-L dosahovala 3600 kg, ťažká verzia vážila až 4400 kg. Dĺžka oboch vozidiel bola totožná, 5700 mm. Obrnené automobily Škoda VOS a VOS-L slúžili domácim štátnym predstaviteľom, ale aj zahraničným návštevám. Časť vozidiel bola určená na export do ďalších socialistických krajín, jeden z vyrobených automobilov sa dodnes nachádza v Pekingu.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.