Redakčný špeciál o Nissan Ariya: SUV pre náročnejších
Nissan Ariya vyniká nielen dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami a sofistikovaným interiérom. V predaji je od 50 990 € v špičkovej výbave.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Viac ako 75 rokov skúseností s elektrickým pohonom
Trochu vás prekvapíme. Vedeli ste, že prvý elektromobil značky Nissan vznikol pred 75 rokmi a volal sa Tama? Elektrické vozidlo Tama vzniklo v Japonsku ako reakcia na snahu vlády podporiť využívanie elektriny v doprave a priemysle, keďže situácia s fosílnymi palivami vyzerala v 40. rokoch 20. storočia dosť zle. Tento elektromobil s klasickými tvarmi a kompaktným rázvorom využívali najmä taxislužby a už koncom 40. rokov dosahoval dojazd až 96 km a jazdil rýchlosťou 35 km/h.
Auto s modelovým rokom 1947 bolo ako projekt zrušené, keď sa v roku 1950 dodávka palív stabilizovala. Môžeme však smelo povedať, že Nissan má s elektromobilmi skúsenosť už viac ako 75 rokov a počas nich vytvoril 12 ďalších elektrických automobilov, ak medzi ne počítame aj elektrický Townstar a SUV Ariya.
Práve model Ariya je vyvrcholením vývoja trvajúceho desaťročia a ide o nosný produkt v stratégii Nissanu s názvom Nissan Ambition 2030. Tá do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov, z nich až 15 elektromobilov. Ariya má teraz mimoriadne dôležitú úlohu: presvedčiť verejnosť o tom, že Nissan má potenciál robiť autá na úrovni prémioviek a dokázať, že elektrické autá sú dobré po každej stránke. My sme sa už mali možnosť o kladoch modelu Ariya presvedčiť osobne a išlo o neobyčajnú skúsenosť.
V tomto príspevku sa venujeme elektromobilu Nissan Ariya ako vášmu budúcemu elektromobilu a predvoju zmeny, ktorú pre nás japonský výrobca pripravil.
Funkčný dizajn: Estetika nemá byť to jediné
Ariya s dĺžkou takmer 4,6 metra a rázvorom 2 775 mm približne zodpovedá X-Trailu, stojí na novej škálovateľnej platforme CMF-EV skupiny Renault-Nissan a kdesi na hranici nižšej strednej a strednej triedy. Z radu podobne veľkých SUV vystupuje vďaka svojmu nádhernému okulahodiacemu dizajnu, lenže nie je to len vzhľad, čo by sme mali všímať.
Inzercia
Všetko tu má svoj účel. To, čo by bolo v inom aute maskou chladiča, je v modeli Ariya aerodynamickým prvkom, ktorý umožňuje vozidlu prerážať vzduch s ľahkosťou a pasívne tak znižovať energetickú spotrebu. Úzke svetlomety nie sú len imidžovým vypracovaním denných pásov svietenia, pretože obsahujú aj stretávacie a diaľkové LED svetlomety! Väčšina výrobcov ich musí skrývať do vizuálne utlačených spodných partií prednej masky, no inižinierom z Nissanu sa ich podarilo zúžiť na zdanlivé minimum. Hmlové svetlá sú integrované do čiernej spodnej časti a sú prakticky neviditeľné. Pohľad na profil vozidla potom odhaľuje ladné krivky, ktorých cieľom je opäť usmerniť obtekajúci vzduch s najmenšími stratami, esteticko-funkčným zakončením je odtrhová hrana na streche, ktorá, okrem iného, môže eliminovať aj znečisťovanie zadného skla. Nissan sa však nenechal zahanbiť a dal dozadu stierač, aby mal vodič istotu, že bude dozadu vždy dobre vidieť. Toto pri SUV-kupé rozhodne nie je samozrejmosťou.
Vo výsledku je Ariya najaerodynamickejší crossover a SUV od Nissanu s koeficientom 0,297 Cd. A zároveň si trúfame tvrdiť, že aj najkrajším – ide to dovedna!
Interiér: Triezvy minimalizmus, dôraz na materiály
Čo naozaj potrebujeme v interiéri, aby sme boli pozorní a nerušení? Samozrejme, volant s funkčnými tlačidlami, prehľadný a najlepšie vyhradený ovládací panel klimatizácie a ak je to možné, páku prevodovky v tvare, aby na nej mohla spočívať dlaň. K tomu prispôsobiteľnú lakťovú opierku, komfortné sedadlo a dobrý výhľad. Toto všetko Ariya má a jej tvorcovia to dosiahli cielene. Interiér je minimalistický, ale v rozumnej miere, ktorá nie je prvoplánová.
Združený obrazový panel spája prístrojový displej s tým stredovým a dopĺňa ich head-up displej a digitálne spätné zrkadlo. Ovládací panel klimatizácie na palubnej doske je vyhradený, gravírované tlačidlá poskytujú vibračnú odozvu a simulujú skúsenosť z použitia mechanických tlačidiel, reagujú už na letmý dotyk. Sedadlo vás pohltí a stredová konzola s lakťovou opierkou sa posúva v pozdĺžnom smere až o 15 centimetrov.
Spoločne s rozsiahlou personalizáciou volantu a sedadla si tak ideálnu pozíciu nájde doslova každý. Navyše, s lakťovou opierkou sa posúvajú aj tlačidlá a ovládač prevodovky. Ten je kompaktný a slúži aj ako madlo na zápästie. Všetky dôležité funkcie sú dostupné na dosah prstov z volantu alebo cez dotykový displej, ergonómia je tu na úrovni prémiových elektromobilov za podstatne vyššie ceny. Ako novinári často kritizujeme výrobcov, že nie sú dôslední a napriek peknej estetike nedbajú na povrchové materiály – v modeli Ariya je ale všetko príjemne mäkké, nič nevŕzga, čierne plochy Nissan nahradil sivou s reliéfom pripomínajúcim drevo, takže sa tak ľahko nepoškodí ani nerozhorúči na slnku. Takto to má byť.
Ani vzadu výrobca nešetril na pohodlí a zážitku. Priestor na nohy je tam ako v limuzíne, pokojne si môžete preložiť nohu cez nohu. K dobrému dojmu prispievajú aj mäkké koberčeky, vlastné výduchy klimatizácie a hoci zadné sedadlá nemajú výrazné bočné vedenie, sedí sa na nich veľmi komfortne. Práve tu sa prejavujú výhody podvozkovej platformy CMF-EV.
Pohlcujúci zážitok z jazdy: Ticho, stabilita a inteligentné funkcie
Jazdné vlastnosti sú azda tým najsilnejším argumentom v prospech modelu Ariya. To, čo sa podarilo konštruktérom, je obdivuhodné, pretože relatívne ťažkému elektromobilu s predným pohonom vyladili podvozok tak, že nemá tendenciu k nedotáčavosti. Podvozok účinne filtruje nerovnosti vozovky a tiež náklony karosérie, takže auto aj v ostrej zákrute na vozovke drží pevne ako placka a v interiéri vládne kultivovaný pokoj bez ohľadu na jazdný štýl vodiča.
Inteligentné funkcie pre jazdu sú potom to, čo odbremeňuje vodiča od niektorých úkonov – napríklad režim plachtenia umožňuje zvládať niekoľkokilometrové vzdialenosti so zanedbateľnou spotrebou energie plynulým tempom. ProPILOT s technológiou Navi-link je potom vyvrcholením súčasného technologického vývoja. Adaptívny tempomat spoločne s aktívnym udržiavaním v pruhu umožní počas jazdy relaxovať, vstavaná navigácia s vyhľadávaním nabíjacích staníc v okolí vám dodá pokoj v duši, ktorý je pri elektromobiloch tak náročné nájsť. Obava, že nemáte v dostupnom dojazde nabíjaciu stanicu, tak nebude mať opodstatnenie. K tomu si pripočítajte neustále aktívne sledovanie okolia senzormi a kamerami a máte pokojné a bezpečné cestovanie zaručené.
Mimoriadny výkon už v základe
Východisková motorizácia, ktorú sme jazdili aj my, má poháňané len predné kolesá. V predaji sú však aj verzie s výkonnejším inteligentným pohonom všetkých kolies e-4ORCE, pričom už výkon základnej verzie 160 kW (214 koní) ohromuje. Nie je to však len maximálny výkon pohonu, čo sa prejavuje na okamžitých reakciách a schopnosti bez námahy predchádzať na diaľniciach. To, čo vodič a pasažeri na palube pociťujú ako preťaženie, je krútiaci moment. Verzie s predným pohonom dosahujú po 300 Nm krútiaceho momentu, zatiaľ čo najvýkonnejšia verzia s pohonom 4×4 e-4ORCE až 600 Nm a maximálna rýchlosť je zvýšená zo 160 na rovných 200 km/h.
No a čo každého zaujíma pri elektromobiloch? Predsa dojazd. V tomto ohľade tiež Nissan Ariya obstojí na výbornú. Základná konfigurácia s kapacitou akumulátora 63 kWh prejde na jedno nabitie v zmiešaných podmienkach 360 kilometrov, zatiaľ čo verzia s predným pohonom a 87 kWh batériou až 500 km. No a ak to bude Ariyu jazdiť najmä v meste, ten sa môže tešiť z ešte dlhších dojazdov. Ak denne prejdete napríklad 50 kilometrov, bude vám stačiť nabíjanie raz za týždeň. Na rýchlonabíjačke to potrvá len zopár desiatok minút.
TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN ARIYA | 63 kWh | 87 kWh | E-4ORCE 87 kWh |
Palivo | Elektrina | ||
Elektromotor | 1 vpredu | 1 vpredu | 1 vpredu + 1 vzadu |
Najvyšší výkon kW (k) | 160 (218) | 178 (242) | 225 (301) |
Najvyšší krút. moment Nm | 300 | 300 | 600 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 595× 1 850 × 1 660/2 775 | ||
Batožinový priestor dm³ | 468 | 468 | 415 |
Najvyššia rýchlosť km/h | 160 | 160 | 200 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 7,5 | 7,6 | 5,7 |
Kapacita akumulátora (brutto/netto) kWh | 65/63 | 90/87 | 90/87 |
Kombinovaný dojazd km | 360 | 500 | 460 |
Nissan Ariya sa na Slovensku predáva od 50 990 €. Ak sa chcete dozvedieť o novom Nissane Ariya viac, navštívte webové stránky nissan.sk.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.